نماینده مردم اهواز در نشست خبری مطرح کرد

حل مشکل ریزگردها در اولویت مسئولان دولتی نیست/ضرورت تشکیل کمیته تخصصی در خوزستان برای رسیدگی به معضل ریزگردها

نماینده مردم اهواز با تأکید بر اینکه کمیته پیشنهادی حتماً باید در خود استان خوزستان و نه در تهران تشکیل شود، گفت: ما اکنون از میزان تأثیرات ریزگردها برای اقتصاد کشور بی‌اطلاعیم و نمی‌دانیم که چه مقدار ضربه به بخش کشاورزی و برداشت محصول استان خوزستان در نتیجه پدیده ریزگردها وارد شده است

ضرورت تشکیل کمیته تخصصی با اختیارات کامل جهت رفع پدیده ریزگردها
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز در یک نشست خبری و در جمع خبرنگاران جزئیات شرایط ویژه استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از گرد و خاک و هوای غبارآلود این استان را تشریح کرد.
 
وی ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر گفت: مبحث ریزگردها دیگر به مسئله گرد و غبار تبدیل شده است.
 
حسینی ادامه داد: شرایط فعلی که به چشم می‌بینیم دیگر از پدیده ریزگردها خارج شده و تبدیل به مسئله گرد و خاک در برخی از استان‌ها شده است که این امر شرایط زندگی را برای مردم سخت کرده است.
 
حسینی با بیان این که ما از سال 1380 با پدیده ریزگردها مواجه هستیم، گفت: از سال 1385 پدیده ریزگردها در برخی استان‌ها بسیار جدی شد و به عنوان مهمانی ناخوانده به استان‌ها وارد شده است.
 
نماینده مردم اهواز متذکر شد: پدیده ریزگردها مشکلات بسیار عدیده‌ای در زمینه اقتصادی، اجتماعی، درمانی و آموزش برای مردم ایجاد کرده و در مباحث زیست محیطی هم شاهد این هستیم که شرایط زندگی در برخی استان‌ها سخت شده است.
 
حسینی تأکید کرد: شاهد این هستیم که وجود ریزگردها 5000 باکتری را به همراه خود منتقل می‌کند که در اثر این موضوع 20 تا 40 درصد مراجعات مردمی به بیمارستان‌ها افزایش داشته است.
 
نماینده مردم اهواز ادامه داد: جالب است که بدانید 60 درصد مراجعه‌کنندگان در زمینه پدیده ریزگردها در استان، بیماران مبتلا به آسم و تنگی نفس نبودند و عمدتاً مشکل‌شان با بروز ریزگردها آغاز شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به استانداردهای جهانی برای زندگی و کسب هوای پاک گفت: در حال عادی میزان آلایندگی هوا 150 تا 250 میکروگرم در مترمکعب است که دستگاه سنجشی که در خوزستان داریم تا 10000 میکروگرم را می‌تواند بررسی کند.
 
وی افزود: در چند روز گذشته دستگاه‌های غبارسنجی 10000 میکروگرم در مترمکعب آلودگی را استان نشان می‌دهند.

حسینی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف در راستای موضوع پدیده ریزگردها بیان داشت: از سال 1385 نشست‌های مختلف و نطق‌ها و سمینارهای مختلفی در زمینه ریزگردها را شاهد بودیم اما اقدامات تنها در حد صورت جلسات و طرح مسائل بوده است.
 
نماینده مردم اهواز متذکر شد: دولت باید بپذیرد که مشکل ریزگردها همانند سایر حوادث از جمله سیل و زلزله است.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نباید دولت در مسئله پدیده ریزگردها تنها امکانات سطح امکانات درمانی را بالا ببرد و از سایر پیگیری‌های جدی در این زمینه غافل بماند.
 
حسینی متذکر شد: ما احساس می‌کنیم که دولت قبلی و حتی دولت فعلی رویکردی مناسب برای حل موضوع ریزگردها نداشته و ندارند، چرا که باید دولت‌ها به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.
 
حسینی در ادامه اظهار داشت: از 11 مورد گرد و غباری که در سال 1390 در استان اتفاق افتاد نشان داد که 9 مورد آن کانون داخلی دارد که این امر گویای این است که ما توانایی این داریم تا 9 مورد معطوف به این موضوع را از بین ببریم که تاکنون در این راستا اقدامی انجام نداده‌ایم.
 
وی تأکید کرد: دولت باید توجه داشته باشد که پدیده گرد و غبار در استان خوزستان و سایر استان‌های همجوار یک مشکل ملی است.
 
حسینی در ادامه خواستار شد از رئیس جمهور محترم می‌خواهیم که کمیته‌ای با تفویض اختیارات مشخص در استان‌های گرد و غبارزده مستقر کند تا اقدامات مؤثری در راستای حل مشکلات مردم صورت گیرد.  
 
عضو هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: دولت باید اعلام کند که توانایی حل مشکل پدیده ریزگردها را داشته و قصد دارد راهکارهای عملیاتی را به زودی عملیاتی کند، چرا که در حال حاضر 13 سال است که مردم ساکن مناطق گرد و غبار زده با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
وی در پایان در خصوص رسیدگی رئیس سازمان محیط زیست به مسئله پدیده ریزگردها تأکید کرد: ضروری است خانم ابتکار به جد موضوع پدیده ریزگردها را در دستور کار قرار داده و اقدامات عملی این موضوع را پیگیری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار