نیوزویک:

آیا سقوط قیمت نفت، بر مذاکرات هسته‌ای ایران اثر می‌گذارد؟

نیوزویک در گزارشی نوشت، کاهش بهای نفت از ماه ژوئن، تاکنون تاثیر کمی بر ایران داشته است.

آیا سقوط قیمت نفت، بر مذاکرات هسته‌ای ایران اثر می‌گذارد؟به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه نیوزویک نوشت کاهش بهای نفت از ماه ژوئن، تاکنون تاثیر کمی بر ایران داشته است. گام‌های بیشتری ممکن است با توجه به هم بازار نفت و هم نتایج مذاکرات ایران با 1+5 بر سر معامله هسته‌ای، در راه باشد.

روحانی در دسامبر بودجه 2015 را بر اساس میانگین قیمت نفت 72 دلار در هر بشکه ارائه کرد، اما نفت کمتر از 50 دلار در هر بشکه معامله شده است و ممکن است همچنان قیمت آن پایین بماند. این امر موجب شده است دولت مجددا طرح های خود با را بشکه ای 40 دلار در نظر بگیرد. روحانی در نظر دارد اتکای ایران به نفت را از متوسط 45 درصد درآمدهای خود به حدود 31.5 درصد کاهش دهد.

نیوزویک درباره اینکه کاهش درآمدهای نفتی ایران، چطور بر مذاکرات هسته ای ممکن است تاثیر بگذارد، نوشت کاهش بهای نفت، در ایران به بحث ها درباره پرونده هسته ای شدت بخشیده است. 

روحانی استدلال کرده است که دورنماهای اقتصادی ایران، مستقیما به تحریم ها و ارتباط آن با دنیای خارج ربط دارند. 

ایران علت سقوط قیمت نفت را به اقدامات عربستان سعودی و آمریکا نسبت می دهد. روحانی گفت: کسانی که برای این کاهش قیمت ها علیه دیگر کشورها برنامه ریزی کرده اند، از کرده خود پشیمان خواهند شد.
 
از سوی دیگر، سعودی ها می گویند می خواهند اجازه دهند بازار خودش خود را اصلاح کند. "سهیل المزروعی" وزیر انرژی امارات متحده عربی در اینباره گفت:  ما نمی توانیم به حمایت از قیمت هایی خاص ادامه دهیم.

برخی تحلیلگران می‌گویند سقوط قیمت نفت، موجب کاهش شدید سرمایه گذاری حیاتی در بخش نفت و گاز می شود، و خسارات پایداری در این بخش به جا می‎گذارد، اما ایران در سال های 1999 و 2009، از چنین چالشی عبور کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار