برخي بنگاه هاي املاک به بهانه هاي مختلف از صدور کد رهگيري براي معاملات خودداري مي کنند که اين موضوع تاکنون ضرر و زيان زيادي به دوطرف معامله وارد کرده است.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگگاران؛ صدور کدرهگيري در معاملات املاک که در چندسال گذشته در بنگاه هاي املاک اجباري شد، يکي از راهکارهاي خوب اطمينان يافتن از صحت معاملات است به طوري که يک ملک با مشخصات خاص فقط يک بار امکان ثبت شدن در سامانه املاک را دارد بنابراين احتمال چندبار فروش رفتن يک ملک را غيرممکن مي کند.

به همين دليل، مسئولان اتحاديه املاک بارها بر اين امر تاکيد کرده اند که هرگونه معامله ملکي بايد با کد رهگيري انجام شود و بدون اين کد، معاملات جنبه قانوني ندارد، حتي براي اجاره نامه ها هم دريافت کد رهگيري الزامي است تا به اين وسيله معاملات ثبت و قانوني شود.

بر اساس اين قانون آنچه که بنگاه هاي املاک مي توانند دريافت کنند به اين شرح است:

1- براي خرید خانه تهران تا 30 ميليون تومان از هر طرف معامله نيم درصد مبلغ معامله

2- براي معاملات املاک از 30 ميليون تومان تا 50 ميليون تومان علاوه بر نيم درصد اول، 75 صدم درصد و براي مازاد آن نيم درصد از هرطرف معامله

3- براي معاملات از 50 ميليون تومان تا 100 ميليون تومان، براي 30 ميليون تومان اول نيم درصد، مازاد آن تا 50 ميليون 75 صدم درصد و براي مازاد آن تا 100 ميليون تومان نيم درصد کارمزد از هرطرف معامله دريافت مي شود.

4- براي معاملات املاک بيش از 100 ميليون تومان، براي تا 100 ميليون طبق بندهاي 1، 2، 3 و براي مابقي آن 25 صدم درصد به عنوان کارمزد از هر طرف معامله دريافت مي شود.

5- براي کارمزد اجاره ،يک چهارم اجاره ماهيانه از هر طرف معامله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار