الشرق الاوسط گزارش داد

پادشاه جدید عربستان و چالش گسترش قدرت ایران در منطقه

الشرق الاوسط در مقاله‌ای نوشت پادشاه جدید عربستان سعودی با تهدید پیچیده و چند جبهه ای یعنی گسترش نفوذ ایران در شمال و جنوب، از عراق گرفته تا یمن و بحرین روبرو است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در مقاله ای به قلم "عبدالرحمن الراشد" نوشت ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی نخستین پادشاهی است که در شرایطی به قدرت می‌رسد که با این حجم سنگینی از مسائل و چالشهای منطقه ای و بین المللی بسیار مهم روبرو می‌شود. لازم است همه این مسائل تحت نظر وی حل شود و صرفا از طریق دستگاه بوروکراتیک وزارتخانه ها و نهادهای خاص حل نمی‌شود. 

مهمترین مسائل بحران سوریه، رابطه با نظام سیاسی در بغداد و دیگر طرفهای عراقی، مشکل داعش و گروههای مشابه آن و خطری که در شمال عربستان این کشور را تهدید می کند. یمن اکنون در مرحله ای سرنوشت ساز بسر می برد. یک تهدید پیچیده و چند جبهه ای نیز وجود د ارد و آن گسترش نفوذ ایران علیه عربستان سعودی در شمال و جنوب از عراق گرفته تا یمن و از طریق بحرین است. در مقابل گروه اخوان المسلمین نیز تلاش می کند نظامی رقیب عربستان سعودی در سراسر منطقه ایجاد کند.

لیبی و ترکیه گرچه از حیث جغرافیایی از عربستان دورند اما از حیث فکری و فیزیکی مرتبط با عربستان هستند. 

چالش جدید دیگر عربستان سعودی تحول در سیاست آمریکا و اتخاذ سیاست باز در قبال ایران در چارچوب مصالحه برای پایان بخشیدن به پرونده هسته ای است. رابطه با واشنگتن برای عربستان سعودی در سطوح مختلف بسیار با اهمیت است. شاید سفر اوباما در صدر یک هیات عالیرتبه پیام مثبتی در این زمینه باشد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار