الحوثی: خواستار انتقال مسالمت آمیز دولت هستیم/از همه نیروها خواستاریم به جای درگیری با یکدیگر همکاری نمایند

عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله گفت از تمام طرف ها و نیروها می خواهیم به جای درگیری با یکدیگر باهم اتحاد داشته باشند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛رهبر انصار الله یمن گفت : اقدامات کمیته های مردمی یمن در راستای منافع کشور انجام شد و چاره ای جز انجام آن نبود.
عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن در سخنرانی خود در خصوص تحولات اخیر این کشور که بصورت مستقیم از چندین شبکه خبری از جمله المنار پخش می شد گفت: تحولات اخیر کشور بسیار مهم بوده و می تواند در آینده یمن تاثیر گذار باشد. در ابتدا اوضاع کنونی را مطرح می کنم، در بخش بعدی سخنانم برخی از مواضع خود را مطرح کرده و در پایان دعوت مهمی دارم. 

ابتدا باید از ملت بزرگ یمن و ارتش ملی مان که دوستی و وفاداری به وطن و ملت را به خوبی نشان داد و نشان داد که در هر شرایط در کنار مردم یمن خواهد بود، تشکر و قدردانی کنم. ما موضع مثبت ارتش یمن را می ستاییم و اهتمام مردم یمن به امور خود و کشور و تلاش برای ترسیم آینده روشن را اجر می نهیم. 
اقداماتی که کمیته های مردمی انجام دادند در مقابله توطئه ای بود که هدفش اجرایی کردن پیش نویس قانون اساسی مبهم و مخالف با میثاق گفتگوی ملی و در تناقض با توافقنامه آشتی و مشارکت بود. بعد دیگر این توطئه تلاش برای تقسیم کشور و ایجاد دولت های کوچک از هم پراکنده و دایما درگیر با یکدیگر بود. در واقع اقدامات کمیته های مردمی اقدامی در راستای منافع کشور، برای مردم و آینده آنها و برای شرافت، آزادی و وحدت ملت بود و چاره ای هم جز آن وجود نداشت زیرا همه تلاش ها برای حل سیاسی، گفتگو و الزام طرف مقابل برای اجرای توافقات صورت گرفته به جایی نرسید و پاسخی از طرف مقابل دریافت نکردیم. در این شرایط کشور به سوی پرتگاه پیش می رفت و باید اقدامی برای نجات آن انجام می دادیم. اقدام کمیته های مردمی برای تسلط بر اوضاع و آماده سازی زمینه برای اقدامات سیاسی بعدی صورت گرفت. 
رهبر انصار الله یمن گفت برخی از گروههای یمنی خواستار ثبات و آرامش نیستند و مشارکت همه در قدرت را بر خلاف منافعشان می دانند.

عبدالملک الحوثی رهبر انصار الله یمن در ادامه سخنرانی خود گفت برخی در تلاش بودند تا توطئه ای را رقم بزنند و زمینه را برای گامهای بعدی فراهم کنند اما کمیته های مردمی اجازه ندادند. ما از همه انتظار داریم که این مساله را درک کنند زیرا اقدام ما آثار منفی در بر نداشت. ما بعد از اقداماتمان مطالباتی اساسی، مناسب و منطقی را بیان داشتیم که در چهار محور بودند و در پی تسویه حساب یا کنار زدن احزاب و گروههای دیگر نبودیم. این درخواستها همچنین بر اساس توافقات صورت گرفته با احزاب و گروههای بزرگ یمن بود.

 ما انتظار داشتیم که رفتار منطقی ما را همه درک کنند اما متاسفانه با رفتاری بر عکس مواجه شدیم و ناگهان رییس جمهور و کابینه یمن در اقدامی نابجا استعفا کردند. ما می دانیم و تقریبا همه می دانند که این اقدام یک مانور سیاسی و اقدامی غیر جدی بود. هدف آن تحمیل خواسته های نا مشروع بر مردم بود اما چه بسا اقدامات مضری که انجام می شود اما موجب خیر می گردد. آنها این اقدام را با سوء نیت انجام دادند اما انشا الله برای کشور خیر و خوبی در پی خواهد داشت. پس از این اقدام ناموفق، نیروهای سیاسی به مشورت نشستند تا در مورد انتقال مسالمت آمیز قدرت گفتگو کنند که این موضع کاملا صحیح و اقدامی ملی بود. مشورتها همچنان ادامه دارد و از همه گروههای سیاسی می خواهیم که در شرایط حساس کنونی به مسئولیت و وظیفه خطیر خود عمل کنند. این مرحله، حساس است اما در عین حال فرصتی بزرگ محسوب می شود. ما به همه نیروهای داخلی و خارجی اعلام کردیم که در پی انتقال آرام و مسالمت آمیز قدرت بر اساس مشارکت همه نیروهای داخلی هستیم. بنابر این هیچ یک از گروههای داخلی یا نیروهای خارجی توجیهی برای نگرانی و انجام اقدامات مغایر یا منفی در برابر این روند مردمی و انقلابی ندارند. این تحرکات مردمی و انقلابی در مسیری صحیح حرکت می کند و خود را مسئول می داند و نمی خواهد هیچ گروهی را به حاشیه براند بلکه در چارچوب توافقنامه آشتی و مشارکت و توافقنامه گفتگوهای ملی صورت می گیرد. ما دایما بر مشارکت تاکید می کنیم و خواهان ارتباط با خارج بر اساس چارچوبهای منطقی و معقول هستیم و با هیچ کشور عربی و اسلامی دشمنی نداریم و نمی خواهیم مشکلات و درگیری با جامعه بین الملل، سازمان ملل یا شورای امنیت ایجاد کنیم. حرکت ما مصلحت ملت یمن است و در پی برآورده کردن خواسته های بر حق و عادلانه و مشروع مردم هستیم. در مقابل، برخی از گروهها و نیروها در کشور اقدامات تحریک آمیزی انجام داده اند که اوضاع را بحرانی می کند و باعث بروز آشوب می شود که نمونه آن را در برخی مناطق جنوبی مشاهده کردیم. هر چند ما به برادران جنوبی خود ارادت داریم اما برخی نمی خواهند یمن روی آرامش ببیند. آنها نه خیرخواه مردم جنوب هستند و نه خیرخواه دیگر یمنی ها هستند. در مأرب شاهد اقداماتی بودیم که هدفشان ایجاد آشوب و بر هم زدن معادلات و منحرف کردن مسیر مهم و اصلی انقلاب و حرکت مردم به سوی بحران و مشکلات جدید بود. برخی از گروهها طی سالهای متمادی به ایجاد بحران عادت کرده اند و همچنان در پی ایجاد درگیری و جنگ و بحران هستند تا در برابر حق و حقوق ملت بزرگ یمن بایستند و مردم را به حاشیه مشغول کنند. این گروهها از مشارکت و انقلاب فرار می کنند و فقط به دنبال ایجاد بحران هستند.

 این اقدامات نادرست است و هیچ توجیهی ندارد. در حالی که حرکت مردم به سوی مشارکت و توافق است، چه کسی یا گروهی دچار خسارت می شود؟ هیچ کس. همه احزاب و گروههای یمنی و همه مردم از مشارکت و توافق سود می برند اما برخی گروهها می خواهند فقط خودشان در راس قدرت باشند به گونه ای با خارج در ارتباط باشند که به منافع کشور ضربه می زند. این گروهها و نیروها از مشارکت و توافق متضرر می شوند. آنها حتی از ثبات کشور هم متضرر می شوند زیرا آشوب و نا امنی برای آنها سودمند است. هر زمان کشور به سوی ثبات پیش می رود این گروهها با آن مخالفت می کنند. این گروهها از داخل و خارج تغذیه می شوند و به ماموریت خود عمل می کنند. همه ما باید راه را برای همکاری و مشارکت هموار کنیم و این، لایق و شایسته ما و مطابق با دین و ارزش های ما و رهنمودهای خداوند در قرآن است. چرا برخی نمی خواهند از تکبر و خودپسندی دور شوند و به سوی آشتی و مشارکت روی آوردند؟ یمن کشور همه ماست و سرنوشت ما یکی است بنابر این بهتر است در مسیر حرکت مردم و انقلاب گام برداریم، مسیری که به نفع همه است. 

رهبر انصارالله یمن از مردم این کشور خواست به مسوولیت ملی و دینی خود عمل کرده و برای سامان دادن به وضعیت سیاسی و امنیتی کشور در روز جمعه در تجمع بزرگ صنعا شرکت کنند.
وی گفت: اقداماتی نادرست در استان مأرب و جنوب یمن و دیگر مناطق رخ داد از جمله حمله به پایگاههای ارتش و اقداماتی که به اقتصاد کشور لطمه وارد می کند. این اقدامات بر اساس هر دیدگاهی که انجام شده باشند غیر مسوولانه بوده اند و منافع کشور و مردم را در بر نداشته اند. هر نیروی داخلی یا خارجی که گمان می کند با ایجاد آشوب و ناامنی در مناطق مختلف یا بحران آفرینی می تواند جلو ملت بزرگ یمن در رسیدن به اهداف مشروعش را بگیرد در توهم به سر می برد زیرا ملت بزرگ یمن حرکتی را آغاز کرده که سرنوشتش را رقم می زند و ممکن نیست به سوی کسانی منحرف شود که نابودی آن را می خواهند. هر نیرویی که در برابر این حرکت مسوولانه، هوشیارانه و عادلانه بایستد و تلاش کند آشوب بر پا کند در اشتباه است و باید روش غیر انسانی و زشت خود را تغییر دهد. ما همه را دعوت به مشارکت کرده ایم و کسی توجیهی برای مقابله با این دعوت ندارد. برخی نا امیدانه دست به ایجاد آشوب می زنند اما برخی هدف دارند و فکر می کنند می توانند در مسیر حرکت مردم کارشکنی کنند. همه مردم یمن باید به این نکته توجه داشته باشند که ما در برابر خدا، خودمان، خانواده و ملت مسوولیم. ما در برابر آینده کشور و شرافت و کرامت مردم و سرنوشت امت مان هم مسوولیم، پس باید با حس مسوولیت اقدام کنیم.

 همه باید منافع ملت را در نظر بگیرند. منفعت کشور در مشارکت همه نیروها و انتقال سریع و مسالمت آمیز قدرت است. اگر برخی می خواهند همچنان آشوب به پا کنند باید مسوولیت مواضع غیر مسوولانه خود را بپذیرند زیرا ملت یمن در برابر آنها سکوت نمی کند. ملت یمن همچنین به هیچ نیروی داخلی یا خارجی اجازه نمی دهد اوضاع را به سوی شکست انقلاب پیش ببرند و در برابر چنین رویکردی خواهند ایستاد. همه در این مورد مسوول هستند و مردم و ارتش و کمیته های مردمی آشوب آفرینان را راحت نخواهند گذاشت. از همین جا از همه وجدانهای بیدار می خواهم فضا را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت فراهم کنند. 
به خارجی ها هم پیام می دهم که ملت یمن دارای ارزشها و مبانی و تمدنی تاریخی است که در برابر تجاوز خارجی سکوت نمی کند اما خواهان تعامل مثبت است. همه باید بدانند که هر رویکرد نادرست و تجاوزکارانه و مداخله گرانه در یمن همه منطقه را دچار مشکل خواهد کرد. دوستان یمن در این شرایط باید به مسیر درست کمک کنند و گروههای مختلف را به توافق و مشارکت و انتقال سریع و آرام قدرت دعوت کنند. 
به ملت بزرگ یمن هم پیام می دهم که حرکت شما در مسیر صحیحی است و نباید از اقدامات برخی نیروها و گروههای داخلی و خارجی که در تضاد با این حرکت است هراس داشته باشید. شما ملت یمن، مردمی بزرگ هستید که همه عناصر قدرت را در اختیار دارید و می توانید همه توطئه ها را خنثی کنید. برخی، مرعوب و ضعیف النفس هستند و دایما در ترس به سر می برند اما این افراد نماینده ملت بزرگ یمن نیستند. مردم، کمیته های مردمی و ارتش می توانند از کشور دفاع کنند و به جلو حرکت کنند. به مناطقی هم که برخی تلاش داشته اند در آنها آشوب ایجاد کنند می گویم که شما بخشی از ملت یمن هستید و ما می خواهیم شما عزت و حقوق خود را دست یابید.

به برادرانمان در مأرب می گویم که ما در کنار شماییم تا از ثروت نفت بهره مند شوید تا جایی که فقر و فلاکت تحمیل شده بر شما از بین برود. به برادرانمان در تعز هم می گویم شما نقش مهمی در کشور داشته اید و این نقش باید حفظ شود. به بقیه مردم هم می گویم که باید در مقابل نعره های تفرقه افکن بایستیم و بدانیم که ما ملتی واحد هستیم و باید کشور را با وحدت و یکپارچکی اداره کنیم. هر ضرر و خسارت به یمن، خسارت به همه مردم است. 
در همین راستا مشورت و گفتگوهای سیاسی با نظارت سازمان ملل ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه برسد اما نقش مردم را مهم می دانیم. مردم هوشیار یمن می توانند کشور را از بحران به ساحل نجات برسانند بنابر این از همه علما، قبایل، شخصیتهای تاثیرگذار، دانشگاهیان و دیگران می خواهم در تجمع بزرگ و استثنایی روز جمعه در صنعا شرکت کنند. هدف این تجمع بزرگ تدوین مقررات و قوانین مهم و تاریخی و سامان دادن به وضع سیاسی و امنیتی کشور است. تا زمانی که مردم به مسوولیت خود در برابر خدا و کشور و هموطنان عمل کنند پیروزی همراهشان خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار