کاهش 9 درصدی عمل سزارین در استان یزد

کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از زمان اجرای طرح تحول سلامت، میزان سزارین در بیمارستان‎‎های دولتی استان 9 درصد کاهش یافته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،فاطمه قاسمی با بیان اینکه این عمل در بیمارستان‎‎های دولتی و خصوصی در مجموع 6 درصد کاهش یافته است، افزود: از زمان اجرای طرح تحول سلامت، 10 هزار و 190 مورد زایمان به روش طبیعی و 8996 مورد زایمان هم به صورت سزارین انجام شد.

وی با بیان اینکه طرح نظام سلامت از نیمه اردیبهشت امسال آغاز شده است، تعداد زایمان‎‎های طبیعی و سزارین در سال گذشته در همین مدت را به ترتیب 9328 و 10 هزار و 133 مورد عنوان کرد.

قاسمی اظهار کرد: قبل از اجرای این طرح 52.07 درصد زایمان‎‎ها در استان به روش سزارین انجام می‌شد که اکنون این رقم به 46.89 درصد رسیده است.

کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که ترویج زایمان طبیعی یکی از هفت بسته خدمتی برنامه تحول نظام سلامت است، یادآور شد: در اجرای این طرح زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‎‎های دولتی به صورت رایگان انجام می‏‏‌شود.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستای ترویج زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین جزو دانشگاه برتر در کشور معرفی شد. در تمام بیمارستان‎‎های استان و سه کلینیک وابسته به دانشگاه، کلاس‎‎های آمادگی برای زایمان برای تمام مادران باردار برگزار می‎‎شود. هزینه شرکت در کلاس‎‎های یاد شده در بیمارستان‎‎های دولتی، رایگان و در خصوصی بر طبق تعرفه مبلغی دریافت می‎‎شود.

کارشناس مامایی و نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: همایش‎‎های مختلف در زمینه تشویق مادران به زایمان طبیعی و عوارض سزارین در استان برگزار می‎‎شود.

هم اکنون 14 بیمارستان دولتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد است که از این تعداد 9 بیمارستان دارای بخش زنان و زایمان است.

طرح نظام سلامت شامل برنامه‎‎های ترویج زایمان طبیعی، کاهش پرداخت خدمات بستری از جیب مردم، تامین تجهیزات پزشکی توسط بیمارستان‌ها، حمایت از بیماران سخت درمان، بهبود خدمات رفاهی به همراهان بیماران و تقویت خدمات سرپایی درمانی است.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار