استادیار مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

استانهایی از ایران که احتمال شیوع جذام دارند

دکتر عبدالهی گفت: خط سیر مناطق جذام‌خیز کشور به ترتیب از استانهای خراسان، مازندران، گیلان، زنجان، آذربایجان و کردستان شروع می‌شود و به کرمانشاه منتهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر عبدالهی استادیار مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در خصوص جذام گفت: جذام یا خوره یک بیماری واگیردار و عفونی مزمن است که توسط باکتریی به نام باسیل مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می‌شود؛ این باسیل اولین بار در سال 1973 توسط هانسن شناسایی شد، این بیماری در طول تاریخ بیش از هر بیماری دیگر باعث وحشت و انزوای انسانها شده است. 

وی افزود: بیشترین شیوع آن در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیری آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی و مرکزی است که احتمالاً شیوع آن در نواحی گرمسیری کشور ما بیشتر با وضعیت بهداشتی و اقتصادی این نواحی مرتبط است، خط سیر مناطق جذام‌خیز کشور به ترتیب از استانهای خراسان ،مازندران، گیلان، زنجان، آذربایجان و کردستان شروع می‌شود و به کرمانشاه منتهی می‌شود. 

عبداللهی عنوان کرد: جذام عمدتاً انسان‌ها را مبتلا می‌کند و نوع لپروماتوی بیماری در مردان بیشتر از زنان بروز می کند ولی در مواردی باسیل در حیواناتی مانند رمادیلو و میمون نیز دیده شده است. 

این استادیار دانشگاه  در خصوص نحوه  انتقال این بیماری تاکید کرد: این بیماری از راه ترشحات آلوده دستگاه تنفسی فوقانی فرد مبتلا و گاه از طریق تماس با پوست زخمی منتقل می‌شود و انتقال آن مستلزم تماس طولانی فرد مستعد با بیمار مبتلا به جذام است. 

وی با بیان این مطلب که باسیل جذام عمدتا پوست و اعصاب محیطی را درگیر می‌کند، اضافه کرد: دوره کمون این بیماری، معمولاً بین 4 تا 10 سال است و در برخی موارد دیده شده که تا 30 سال هم  به طول می انجامد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.