هافینگتون پست نوشت؛

"نتانیاهو" و "بینر" خواستند زرنگی کنند، اما مرتکب حماقت شدند

روزنامه هافینگتون پست در تحلیلی نوشت، نتانیاهو و بینر خواستند زرنگی کنند، مرتکب حماقت شدند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ جیمز زاگبی، رئیس موسسه اعراب آمریکا در تحلیلی برای این روزنامه نوشت: وقتی از اقدام بینر، رئیس مجلس نمایندکان آمریکا در دعوت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در کنگره علیه ایران مطلع شدم، این ضرب المثل مشهور را به خاطر آوردم که آنها از فرط زرنگی به حماقت افتادند. 

من مطمئنم زمانی که بینر می خواست این دعوت خود را علنی کند، فکر می کرد باهوش ترین فرد در واشنگتن است. او توانست اثر سخنرانی سالیانه اوباما را تنها یک روز بعد از آن خنثی کند. در آن زمان احتمالا نتانیاهو در اورشلیم نیز به خودش می بالیده است که چقدر زرنگ است که در کنگره آمریکا به این جایگاه والا دست یافته و در خط مقدم علیه رئیس جمهوری آمریکا ایستاده است. 

اقدام بینر در دعوت از نتانیاهو تنها به چالش کشیدن سیاست خارجی اوباما نبوده و مسلما انگیزه های سیاسی نیز داشته است. گزارش رسانه های اسرائیلی حاکی از این است که ایده سخنرانی نتانیاهو در کنگره را اولین بار سفیر اسرائیل مطرح کرده بود  ران درمر و شلدون آدلسون میلیاردر و از حامیان جمهوری خواهان این ایده را با بینر در هشتم ژانویه در میان گذاشتند و قرار شد که بدون اطلاع کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا دعوت از نتانیاهو را مطرح کنند.  

نتانیاهو نیز که از سوی برخی مخالفان خود متهم به آسیب زدن به روابط اسرائیل و آمریکا بود از این فرصت استفاده کرده و تلاش کرد نشان دهد که دیدگاه اکثریت محافل سیاسی در آمریکا مطابق با نظر اوست و اوباما در آمریکا عملا حکومت نمی‌کند. از نظر نتانیاهو این تحول تنها چند هفته قبل از انتخابات اسرائیل رخ داد و به همین دلیل با انتقاد شدید رقبای انتخاباتی اسرائیل مواجه شده است. 

از سوی دیگر جمهوری خواهان نیز فکر می‌کردند با دست دوستی دراز کردن به سوی اسرائیل به این رژیم نشان می دهند که بیش از دموکرات ها به منافع امنیتی این رژیم توجه می کنند آدلسون هم که در جریان انتخابات سال 2012 بیش از صد میلیون دلار برای شکست اوباما هزینه کرد، فکر می کرد با دعوت از نتانیاهو آن هم بدون اطلاع کاخ سفید، زرنگی کرده است. 

اما این داستان، یک روی دیگر نیز دارد. واشنگتن فورا به این اقدام بینر واکنش نشان داد. کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا علام کردند که اگر نتانیاهو به آمریکا بیاید با او دیدار نخواهند کرد. از سوی دیگر برخی از رسانه ها نیز اعلام کردند که اقدام بینر و نتانیاهو تلاش برای تضعیف رهبری آمریکا و اقدامی بی سابقه علیه پروتکلهای این کشور محسوب می شود. به این ترتیب اقدام هر دوی آنها به جای این که نفعی برایشان داشته باشد از اعتبار آنها کاسته است و اینجاست که می‌توان گفت آنها از فرط زرنگی به حماقت افتادند.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار