رییس‌ اداره میراث‌فرهنگی قزوین؛

احداث پارکینگ تهدیدی برای جان نمازگزاران است

رییس‌ اداره میراث‌فرهنگی قزوین گفت: احداث این پارکینگ به‌غیر از مخاطرات فرهنگی، خطرات اجتماعی به‌همراه دارد و جان نمازگزاران را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران احداث پارکینگ در سعدالسلطنه قزوین، درحالی طی یک ماه گذشته حریم سه اثر ارزشمند کاروانسرای سعدالسلطنه، کاروانسرای وزیر و مسجدالنبی را تهدید کرده است که رییس‌ اداره میراث‌فرهنگی قزوین نیز معتقد است، ساخت این پارکینگ پس از کاوش‌های باستان‌شناختی به احتمال زیاد منتفی است چراکه احداث این پارکینگ به‌غیر از مخاطرات فرهنگی، خطرات اجتماعی به‌همراه دارد و جان نمازگزاران را تهدید می‌کند.
 
به‌گزارش CHN، برخی از اهالی دارالشفا و برق قزوین 15 روز پیش با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از مسئولان استانی خواستند تا مانع از احداث پارکینگ در حریم سعدالسلطنه شوند.
 
این درحالی است که متولیان میراث‌فرهنگی نیز معتقدند که احداث پارکینگ نه‌تنها به آثار تاریخی منطقه خدشه وارد می‌کند که موضوعات امنیتی، فرهنگی و اجتماعی منطقه را هم تحت‌شعاع قرار می‌دهد.
 
«محمدعلی حضرتی‌ها» مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان قزوین در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: « احداث پارکینگ نه‌تنها در حریم سه بنای ارزشمند و بنای تاریخی سعدالسلطنه است که در سی متری محل برگزاری نماز جمعه جانمایی شده است.»
 
او به موانع ساخت این پارکینگ اشاره کرد و گفت: « یکی از دلایل ما برای نقض تصمیم مسئولان شهری، وجود آثار تاریخی و باستانی در لایه‌های زیرین محل پروژه است که ساخت آن سبب می‌شود تاریخ فرهنگی و اجتماعی منطقه به‌هم ریخته شود و دیگری وجه امنیتی این محدوده تاریخی است که باید درنظرگرفته شود.»
 
آنطور که حضرتی‌ها می‌گوید، نمازگزاران در نماز جمعه باید به‌طور کامل امنیت داشته باشند و اجرای این پروژه شهرداری در سی متری نماز جمعه جایز نیست.
 
او همچنین تاکید کرد، مدیران شهری قبل از اجرای هر پروژه‌ شهری باید تمام جوانب تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی را ارزیابی کنند و پس از آن ساخت پروژه‌های شهری را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.