یک پایگاه اینترنتی صهیونیستی در گزارشی از برگزاری نشست سران آمریکا و عربستان در ریاض درباره قیمت نفت، برنامه هسته ای ایران و تحولات یمن خبر داد.

دبکافايل: اوباما با ملک سلمان درباره مسئله هسته‌ای ايران گفتگو می‌کندبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه خبری صهیونیستی "دبکافایل" در گزارشی نوشت در نشست سران آمریکا و عربستان سعودی در ریاض درباره مسائل مهم مانند قیمت نفت، ایران و یمن گفتگو خواهد شد. 

این پایگاه اینترنتی در گزارشی اختصاصی نوشت: «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا که تصمیم گرفته است سومین روز سفرش به هند را کوتاه کند، روز سه شنبه همراه با همسرش وارد ریاض خواهد شد تا درگذشت ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی را به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید این کشور تسلیت بگوید و با او درباره مسائل مهم به گفتگو بنشیند. 

او می‌خواهد هر گونه ابهام در خصوص ۳ مسئله بحث برانگیز که برای سران هر دو کشور بسیار اهمیت دارد را رفع کند: مخالفت صریح ریاض با توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران و شک و تردید درباره این باور اوباما که حصول یک توافق جامع به مهار برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران خواهد انجامید. 

پس از آن، رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد حاکم جدید سعودی را متقاعد کند که برای متوقف کردن روند نزولی قیمت‌های نفت از تولید نفت کشورش بکاهد. اگر عربستان این کار را بکند قطعا دیگر کشورهای عضو اوپک نیز از آن پیروی خواهند کرد. 

و در انت‌ها، اوباما و سلمان باید در مورد چگونگی پرداختن به مسئله یمن و افتادن این کشور به دست جنبش انصارالله تصمیم گیری کنند. 
 
دو مسئله ثانویه نیز عبارت خواهد بود از مبارزه با گروه تروریستی داعش که در آن آمریکا و عربستان سعودی شرکای ائتلافی یکدیگر هستند، و اوضاع در جنگ سوریه. 

از آنجا که امکان پرداختن به همه این مسائل در یک نشست وجود ندارد، منابع دبکافایل در واشنگتن و خلیج فارس انتظار دارند که اوباما در ملاقات اولیه خود با سلمان روی خطوط کلی مناقشه هسته‌ای ایران و قیمت‌های نفت متمرکز شود. 

مذاکرات مفصل‌تر درباره این دو مسئله و مسائل دیگر بر عهده مقامات آمریکایی و سعودی در رده‌های پایین‌تر گذاشته خواهد شد تا در هفته‌های آینده درباره آن‌ها گفتگو کنند. 

تعدادی از رهبران خاورمیانه نتیجه این نشست در ریاض را با دقت زیر نظر خواهند داشت. 

بسیاری از آن‌ها نگرانند که اوباما بخواهد پادشاه جدید را متقاعد کند که با سیاست‌های خاورمیانه‌ای وی همراهی نشان دهد و از موضع ملک عبدالله پادشاه قبلی که صریحا با تاکتیک‌های اوباما در منطقه مخالفت کرده بود دور شود. 

دبکا فایل در ادامه نوشت: اگر سلمان خط مشی آمریکا را در خصوص مسئله هسته‌ای ایران و قیمت‌های نفت بپذیرد این ضربه‌ای سنگین به جبهه ضد آمریکایی عرب‌ها خواهد بود که تاکنون رهبری آن بر عهده عربستان سعودی، مصر و برخی از امیرنشین‌های خلیج فارس بوده است. 

این پایگاه خبری در انت‌ها نوشت: «این همچنین یک ناکامی برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواهد بود که با دیپلماسی هسته‌ای اوباما در مورد ایران به شدت مخالف است. سنگ بنای سیاست مخالفت با رویکرد آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مشارکت سیاسی و نظامی عربستان و مصر بود که هدفش ایجاد مانع در توافق پیشنهادی واشنگتن برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای با ایران بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار