ماشين وجين‌ برنج مناسب كشت‌ سنتی ساخته شد + عکس

ماشین وجین برنج از نوع موتور دار مناسب برای کشت سنتی از سوی عضو باشگاه پژوهشگران طراحی و ساخته شد.

دکتر نقی حاجی‌زاده نیاری رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان تاکستان در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: ماشین وجین‌کن برنج از نوع موتوردار مناسب کشت‌ سنتی برای وجین کردن مزارع برنجکاری (شالیزاری) که بصورت غیرمکانیزه نشاکاری شده باشند (در سطوح کوچک) مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمت وجین‌کننده آن بصورت جاروهای برقی دستی می‌باشد که با حرکت دادن عامل وجین‌کن آن بین بوته‌های برنج، علف‌های هرز مزرعه را از بین می‌برد. علاوه بر آن، از این ماشین می‌توان جهت مخلوط نمودن بهتر کودهای شیمیایی با خاک (کودهای سرک) و جلوگیری از آبشویی کود‌ها و وجین نمودن مزارعی که بصورت مکانیزه نشاکاری شده‌اند نیز استفاده نمود. این ماشین در جهت رفع معضل کاهش مشقت کار و سلامت جسمی کارگران و کشاورزان و همچنین کاهش هزینه تولید برنج طراحی و ساخته شده است.



وی با اشاره به خصوصیات این دستگاه افزود: این ماشین دارای موتور احتراقی تک سیلندر با قدرت حدود ۱ اسب بخار به عنوان نیروی محرکه می‌باشد. عامل‌ وجین‌کن آن به دو صورت دندانه میخی یا بصورت پره همزنهای برقی است که در اثر حرکت دورانی و برخورد با علف‌های هرز آن‌ها را ضمن کندن و جابجا نمودن، با گل و لای مخلوط می‌نماید. دارای یک دسته شبیه به دسته جارو برقی می‌باشد که کارگر با به دست گرفتن آن، در داخل مزرعه راه می‌رود و آنرا را هدایت و کنترل می‌نماید. ظرفیت مزرعه‌ای آن حدود نیم هکتار در روز (۱۰ ساعت کار در روز می‌باشد).
 
دکتر نیاری در خصوص کاربردهای ماشین وجین برنج تصریح کرد: از این ماشین می‌توان برای وجین کردن مزارع برنجکاری (شالیزاری) که بصورت غیرمکانیزه نشاکاری شده باشند (در سطوح کوچک استفاده نمود. همچنین از این دستگاه جهت مخلوط نمودن بهتر کودهای شیمیایی با خاک (کودهای سرک) و جلوگیری از آبشویی کود‌ها نیز می‌توان استفاده نمود.

لازم به ذکر است این دستگاه از سوی حمید گل‌زاده و عادل رنجی ساخته شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار