چهار پنجم عوامل خطر سرطان قابل کنترل هستند

با اصلاح عادات و شیوه‌های زندگی از همان اوایل زندگی، حدود چهار پنجم عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان قابل پشگیری و کنترل هستند.

سعید کاظمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: سرطان سومین عامل مرگ و میر در جهان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث و تروما است.

وی گفت: استعمال دخانیات به ویژه سیگار، چاقی و اضافه وزن، تغذیه نامناسب و قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی و پرتوهای خطرناک از مهم‌ترین عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان است.

کاظمی تأکید کرد: با اصلاح عادات و شیوه‌های زندگی از همان اوایل زندگی، حدود چهار پنجم عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان قابل پیشگیری و کنترل هستند.

وی یادآور شد: پیشگیری اولیه از سرطان با اجتناب از عوامل ایجادکننده بروز بدخیمی صورت می‌گیرد و به طور کلی شامل اصلاح عادات زندگی است.

کاظمی خاطرنشان کرد: عدم استعمال سیگار، مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها، پرهیز از چاقی و اضافه وزن، خودداری از تماس با مواد شیمیایی و اشعه‌های خطرناک، پرهیز از مصرف غذاهایی که آثار سوختگی در آنها نمایان است و مصرف غذاهای آب‌پز و در مقابل مصرف کمتر غذاهای پرچرب و سر‌خ کردنی، از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از سرطان است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.