قالیباف در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان:

حوزه فرهنگ در کشور ما مظلوم است / مسائل و مشکلات اقتصادی به سرعت در سبد خانوارها اثر منفی می‌گذارد

شهردار تهران با اشاره به مظلومیت و محرومیت بیش از اندازه فرهنگ در کشور گفت: حوزه فرهنگ در کشور ما مظلوم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب و نوشت افزار کودک و نوجوان (یادیارمهربان) که پیش از ظهر امروز با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و نیز برخی از مدیران ارشد شهری در محل دائمی نمایشگاه‌های دائمی شهر تهران برگزار شد ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این مجموعه اظهارکرد: هر چند 12 سال است که این نمایشگاه افتتاح‌‌ می‌‌شود اما باید از زحمات مداوم افرادی که در جهت ایجاد چنین فضایی که در راستای ارتقاء فرهنگ به انجام رسیده تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این قبیل برنامه‌ها با زحمت مداوم و برنامه ریزی مستمر توام با فراز و نشیب هایی برای شهرداری تهران و سایر وزارتخانه‌های دست اندرکار در اجرا بوده است افزود: اما متاسفانه در تمامی تقدیر‌ها از افرادی که  هرگز آنها را نمی‌بینیم و بی نام و نشان تلاش می‌کنند نامی بیان نمی شود.

شهردار تهران، به رویکرد ثابت و سیاست مشخص شهرداری‌ در ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی در طول دهه گذشته با تمامی کمبودها و فراز و نشیب‌ها اشاره کرد و گفت: اگرچه شناخت مردم از فعالیت‌های شهرداری بیشتر مرتبط با مسائل کالبدی و خدماتی است اما شهرداری تهران اقدامات متعددی را در راستای توسعه فضاهای فرهنگی به انجام رسانده است.

قالیباف این تلاش‌ها در جهت توسعه فضاهای فرهنگی را بسیار کمتر از نیاز مردم عنوان کرد و افزود: چرا که بضاعت شهرداری تهران پاسخگوی تمامی نیازها و آنچه زیبنده مردم است نبوده.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران در اجرای تمامی فعالیت‌های خدماتی عمرانی حداکثر تلاش خود را به کار برده است اظهار داشت: اما باید گفت مهمترین وجه تمایز تهران با سایر کلان شهرها در آن است که تهران به عنوان یک مرکز سیاسی فرهنگی جهان تشیع مطرح بوده و وظیفه نمایندگی از این مرکز را نیز شهرداری باید به نحو احسن به اجرا رساند.

شهردار تهران در ادامه افزود: مهمترین وجه تفاوت ما با نظام‌های غیر اسلامی این است که بتوانیم به تعالیم و رشد شهروندان توجه کنیم که البته در طول سال‌های گذشته هرگز این مسئله به فراموشی سپرده نشده است.

*سرانه توسعه فضاهای فرهنگی تربیتی این دهه قابل رقابت با دوره‌های گذشته است

قالیباف با بیان اینکه سرانه توسعه فضاهای تربیتی فرهنگی در تمامی ابعاد جسمی کالبدی نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته و قابل رقابت با مجموعه‌های ایجاد شده  در دهه‌های گذشته است تصریح کرد:  در حوزه مباحث نرم ‌افزاری نیز از هیچ تلاشی فروگذار نبودیم و تمامی این فعالیت‌ها با توجه به درک از مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه به انجام رسیده است.

*اثر منفی و دوقطبی شرایط اقتصادی در حوزه سلامت جسمی و فرهنگی جامعه

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه مسائل و مشکلات اقتصادی به سرعت اثر منفی خود را در حوزه سلامت جسمی فرهنگی  و تربیتی سبد خانوارها برجای می‌گذارد و جامعه را در این بخش دو قطبی می‌کند افزود: در واقع این موضوع امروز مسئله تعلیم و تکریم رانیز  تحت تاثیر منفی خود قرار داده است.

*مظلومیت و محرومیت بیش از اندازه فرهنگ در کشور

شهردار تهران با اشاره به اینکه شهرداری با سیاست‌های روشن در تلاش است به سهم خود اقداماتی هر چند ناچیز در این حوزه به انجام رسانده اظهار داشت: چرا که این خلاء ها امروز سبب مظلومیت و محرومیت بیش از اندازه فرهنگ در کشور شده است.

وی با تاکید دوباره بر اینکه حوزه فرهنگ در کشور ما مظلوم است گفت: این مظلومیت و محرومیت چه در وزارتخانه‌ها و چه در امکانات به خوبی نمایان است و بیانگر این موضوع است که برای ارتقاء سطح آگاهی مردم تلاش کمی شده است.

قالیباف، با اشاره به اینکه به آن میزان که به بخش‌های دیگر جامعه توجه شده به بخش فرهنگ توجهی نشده است افزود: این بی‌توجهی به خصوص در حوزه کتاب و کتابخوانی به عنوان پایه فرهنگ نمایان است.

*همیشه حرف زدیم و در عمل آسیب‌های جدی دیده‌ایم

وی اظهار داشت: متاسفانه همیشه حرف زدیم ولی در عرصه عمل اتفاق خاصی رخ نداده و همین موضوع سبب آسیب‌های جدی و غیر قابل جبران شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه سعی شهرداری تهران همواره در جهت کاهش این دغدغه‌ها علی رغم بضاعت محدود آن بوده است افزود: شهرداری با بضاعت کم این موضوع را از اولویت‌های خود خارج نکرده و ان‌شاءالله بتوانیم رونق بیشتری به آن بدهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار