حسینیان در سی و یکمین نشست حقوقی بررسی قوانین حاکم بر شوراهای حل اختلاف:

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه/ فلسفه تأسیس شورای حل اختلاف توسعه مشارکت مردمی است

رئیس شورای حل اختلاف منطقه ۱۱ تهران گفت: ایجاد امنیت روانی، اقتصادی، اجتماعی، قومی و قبیله‌ای در سایه نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه ممکن است.

به گزارش خبرنگار حقوقی- قضایی باشگاه خبرنگاران؛ "علیرضا حسینیان" مستشار محکمه تجدیدنظر و رئیس شورای حل اختلاف منطقه ۱۱ تهران، در سی و یکمین نشست حقوقی بررسی قوانین و مقررات حاکم در شوراهای حل اختلاف که عصر امروز در سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه تاسیس نهاد‌ها و شوراهای حل اختلاف توسعه مشارکت مردمی بوده، یعنی مردم را در حل و فصل اختلافات شریک بدانیم که این نوعی مردم سالاری دینی است.  
 
وی ادامه داد: البته وضعیت مالی شورا‌ها چندان مطلوب نیست، به طوری که رئیس شورای حل اختلاف قبلا مطرح کرده بود که ما می‌خواهیم از زیرنظر قوه قضائیه دربیاییم و زیرنظر دولت باشیم.  
 
رئیس شورای حل اختلاف منطقه ۱۱ تهران، گفت: ما یک قانون مادر برای شوراهای حل اختلاف داریم که تجویز قانونی این نهاد ماده ۱۸۷ است که مولود جدید و تولدی جدید برای شوراهای حل اختلاف بود.  
 
وی با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف کاهش مراجعات مردمی است، تصریح کرد: با تحقق این امر حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا کاهش می‌یابد و در نتیجه دچار اطاله دادرسی نخواهیم شد.  
 
حسینیان ادامه داد: حل اختلافات محلی و برقراری صلح و سازش از دیگر اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف است و این مهم راهی است که بازنده و برنده ندارد. همچنین حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است، از دیگر اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف است.  
 
ایجاد امنیت روانی، اقتصادی، اجتماعی، قومی و قبیله‌ای در سایه نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه ممکن است.  
 
وی افزود: زوال دادرسی با صلح و سازش ممکن است، بنابراین باید به سمت سازش حرکت کنیم و نگاه ما به سازش نگاه ارزشی باشد.  
 
رئیس شورای حل اختلاف منطقه ۱۱ تهران در پایان خاطرنشان کرد: لایحه جدید شورای حل اختلاف این شورا را به دو دسته تقسیم کرده است که شورای یک در بحث دعاوی مالی به پرونده‌هایی که مبلغ آن تا ۵۰ میلیون ریال است رسیدگی می‌کند، البته این مبلغ به ۲۰ میلیون تومان ارتقاء پیدا کرده است و از طرفی شورای ۲ فقط برای مصالحه است که این از تحولات و نوآوری‌های لایحه جدید شوراهای حل اختلاف است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار