مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب اعلام کرد

74 ميلی‌متر بارش در کشور از ابتدای سال آبی

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میانگین بارش از ابتدای سال آبی ۹۴-۹۳ با ۲۵ درصد کاهش نسبت به پارسال ۷۴ میلی متر ثبث شده است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد حاج رسولی‌ها با اشاره به پراکنش نامناسب بارش‌ها در ۶ حوضه اصلی آبریزی کشور افزود: بارش در حوزه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه مناسب است اما در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان که نیروگاههای برقی در آ‌ن حوضه ساخته شده است و فلات مرکزی که جمعیت بزرگی را در خود جای داده هر کدام به تفکیک ۳۱ و ۳۶ درصد کاهش بارش در آن ثبت شده است.

وی تاکید کرد: استان تهران نیز که در حوضه آبریز فلات مرکزی قرار دارد با ۳۶ درصد کاهش بارش، ورودی آب به سدهای این استان نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی با اشاره به سامانه غرب استان تهران که شامل سدهای کرج و طالقان است گفت: پارسال ذخیره آب ۲۵۲ میلیون متر مکعب بود، امسال این رقم به ۲۱۲ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه دو ماه اول سال آبی جدید با بارش خوبی شروع شد، افزود: تقریبا از ۵۰ روز قبل تا کنون بارش خوبی نداشتیم و ذخیره سدهای کشور هم اکنون ۱۹ میلیارد و ۴۲۰ میلیون متر مکعب است که ۱۰ درصد نسبت به پارسال کاهش ذخیره آب را نشان می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد در ماههای بهمن و اسفند شاهد بارشهای خوبی باشیم تا کاهش بارش جبران شود.

حاج رسولی‌ها پیش بینی سازمان هوا‌شناسی برای زمستان را کمتر از نرمال و همراه با افزایش دما اعلام کرده و افزود: این موضوع نگرانی را بیشتر می‌کند.

وی درباره باروری ابر‌ها نیز گفت: مقدمات کار در تهران مهیا شده است و در ۱۲ استان نیز باروری ابر‌ها را خواهیم داشت.

حاج رسولی‌ها تاثیر باروری را در بارش‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد دانست و گفت: در استانهای غربی کشور باروری انجام شده است.

وی صرفه جویی در مصرف، کاهش مصرف در فضای سبز و تنظیم برنامه‌هایی برای کاهش هدر رفت آب در شبکه آبرسانی را از جمله اقدامات لازم برای جلوگیری از تنش آبی در تابستان برشمرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: حجم ، بارش ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار