اعتماد آحاد مردم به نظام اقتصادی، از عوامل مهم در ارتقای سلامت اقتصاد هر کشوری

شفافيتی که ارسال صورتحساب معاملات با خود به همراه دارد جامعه را در وضعيت روانی مناسبی قرار می‌دهد و بستر مناسبی را برای رشد اقتصاد کشور فراهم می‌کند؛ در همين راستا دست اندرکاران نظام اقتصادی راهکارهايی را برای تسهيل ارسال صورت معاملات فصلی ايجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ طبق ماده 169 قانون ماليات هاي مستقيم،اشخاص حقوقي و اشخاص حقيقي موضوع بندهاي (الف) و (ب) ماده 95 قانون ياد شده، ملزم به ارسال صورت معاملات به صورت فصلي به سازمان امورمالياتي کشور هستند. اما فلسفه ارسال صحيح و به موقع فهرست معاملات فصلي چيست؟

 يکي از عوامل مهم در ارتقاي سلامت اقتصاد هر کشوري، اعتماد آحاد مردم به نظام اقتصادي و پيرو آن ترغيب افراد براي حضور فعال در فضاي اقتصادي کشور خواهد بود. ارائه فهرست معاملات فصلي هم موجب نظم و انضباط مالي و شفافيت اقتصادي خواهد شد و هم رقابتي سالم و مطلوب در فعاليتهاي اقتصادي ايجاد مي کند که اين امر از بروز فعاليتهاي سودجويانه جلوگيري مي کند و اعتماد و يقين جايگزين بدبيني و سلب اطمينان مي گردد. همچنين دستاورد ديگر اين امر اجراي بي قيد و شرط عدالت درباره همه فعالان اقتصادي مي باشد.

 شفافيتي که ارسال صورتحساب معاملات با خود به همراه دارد جامعه را در وضعيت رواني مناسبي قرار مي دهد و بستر مناسبي را براي رشد اقتصاد کشور فراهم مي کند. در همين راستا دست اندرکاران نظام اقتصادي راهکارهايي را براي تسهيل ارسال صورت معاملات فصلي ايجاد کرده اند. از جمله ارسال الکترونيکي فهرست معاملات که شرايط مطلوبي را در اختيار فعالان اقتصادي گذاشته است . از اين رو ارسال فهرست به صورت فصلي و در مهلت قانوني که تا يکماه پس از پايان هر فصل مي باشد که يا از طريق سامانه عمليات الکترونيکي موديان سازمان امورمالياتيWWW.TAX.GOV.IR و يا به صورت حضوري و با ارائه لوح فشرده اطلاعات انجام مي پذيرد.

 اجرايي کردن ماده (169) مکرر به کمک فناوري هاي نوين موجب آسان شدن ارسال فهرست معاملات در هر ساعت از شبانه روز و با هر بُعد از مسافت، جلوگيري از هدر رفتن زمان با کاهش تردد به واحدهاي مالياتي شده است و همچنين افزايش ضريب اطمينان در ارسال فهرست معاملات خريد و فروش توسط فعال اقتصادي را نيز مي توان اشاره نمود که البته اين امر ناشي از عدم ارتباط اشخاص ديگر در درج مطالب مي باشد، در اين صورت ضريب اشتباه به صفر رسيده و متعاقباً انعکاس آن در پرونده هاي مالياتي براي رسيدگي درآمد و تشخيص ماليات باعث مي شود که از مطالبه ماليات مضاعف و يا درج ارقام خريد و فروش براي ديگران جلوگيري بعمل آيد که اين مهم نيز به کاهش مراجعه به هياتهاي حل اختلاف مالياتي مي انجامد. اما در ارسال فهرست معاملات خريد و فروش بصورت فصلي چند نکته حائز اهميت است که بايد لحاظ شود. عدم صدور صورتحساب يا عدم درج شماره اقتصادي خود يا طرف معامله يا استفاده از شماره اقتصادي خود براي معاملات ديگران، يا استفاده از شماره اقتصادي ديگران براي معاملات خود توسط فعالان اقتصادي، مشمول جرايم غير قابل بخشودگي خواهد شد. همچنين مؤدياني که اطلاعات معاملات فصلي را به صورت برخط(ONLINE) يا غيربرخط (OFFLINE) يا به صورت لوح فشرده از طريق سامانه ارسال يا تحويل ادارات کل امورمالياتي نموده اند، براي اصلاح اطلاعات بايد شرح اصلاحات را با ذکر جزئيات به انضمام رسيد نهايي ارسال اطلاعات طي يک نامه به اداره کل امورمالياتي مربوطه اعلام نمايند تا اداره کل طبق مقررات نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام نمايد .

انتها پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار