باشگاه خبرنگاران بررسی کرد

بازخوانی پرونده انفجار آمیا/ "کوييزلينگ" تنها شاهد ضد ایرانی پرونده

با گذشت 21 سال از این اتفاق صهیونیست‌ها همواره مدارك و شهادت‌هایی علیه ایران ارائه دادند، اما کذب و جعلی بودن این اطلاعات مشخص شده است اما هنوز هم تلاش می کنند تا ایران را گناهکار جلوه دهند و اين ماجرا از جانب صهيونيست‌ها و عوامل آنها در آرژانتين همچنان متوقف نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ با نبود حتی یک نفر صهیونیستی در انفجار آمیا این نظریه ایجاد می‌شود که شاید عاملانی از طرف خودشان یه این اقدام دست زدند تا با کینه توزی که نسبت به ایران دارند، کشورمان را در این ماجرا دخیل کنند، این نظریه را(متهم ساختن ایران از همان ساعات اوليه انفجار) بدون وجود هيچ‌گونه مدرک اثبات می‌کند.

*جنجال‌سازی اسرائیل در پرونده آمیا نسبت به ایران

صهیونیست‌ها بارها جمهوری اسلامی ایران را عامل این اقدام دانسته و معتقدند که برنامه و اجرای این طرح در تهران سازماندهی شده است.!! البته تاکنون مدرکی مبنی بر دخالت داشتن دولت ایران در این اقدام پیدا نشده است.

اسرائیل در بخش‌های مختلف و در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره صدماتی را به ایران وارد کرده است در نتیجه نباید تعجب کرد که اولین گزینه برای متهم ساختن در این پرونده، ایران باشد. 



طرح چنين ادعاهايی از طرف رژیم صیونیستی عليه سرداران و شخصيت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی، دور از انتظار و عجيب نیست زیرا این رژیم از هر نیرنگ و اطلاعات کذبی برای متهم ساختم ایران و ایرانیان استفاده می‌کند. مدارك و شهادت‌هایی علیه ایران ارائه دادند، اما کذب و جعلی بودن این اطلاعات مشخص شد همواره هم تلاش می کنند با گذشت 21 سال از این اتفاق، ایران را گناهکار جلوه دهند و همچنان اين ماجرا از جانب صهيونيست‌ها و عوامل آنها در آرژانتين همچنان متوقف نشده است.

"پرونده آمیا" مربوط به واقعه‌ای تروریستی در مرکز یهودیان است که در 18 ژوئیه 1994 برابر با 27 تیر 1373 اتفاق افتاد. در این انفجار حدود 85 نفر کشته و افراد زیادی زخمی شدند.

در سال 2013 کمیته حقیقت‌یابی تشکیل شد تا از بعضی از افراد بازجویی شود البته هیچ یک از آن‌ها ایرانی یا آرژانتینی نباشند، این قرارداد دو جانبه میان ایران و آرژانتین در جهت تحقیقات در خصوص حادثه بمب‌گذاری یک مرکز یهودیان موجب خشم صهیونیست‌ها شد، اما این توافق در 26 اردیبهشت از سوی دادگاهی در آرژانتین لغو شد. تاکنون بیش از یک هزار و دویست نفر برای ادای شهادت در مورد این پرونده به دادگاه احضار شده‌اند.



"آلبرتو نیسمان"
دادستان پرونده آمیا در روزی که قرار بود گزارشی در خصوص این پرونده ارائه دهد در آپارتمان خودش در بوینس آیرس مرده یافت شده است. این اتفاق در 28 دی 93 برابر با 19 ژانویه 2015 افتاده است. نیسمان رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین را متهم کرده بود که در روند رسیدگی به این پرونده و روشن شدن ماجرا ممانعت به وجود آورده تا روابط آرژانتین با ایران تیره نشود.

به نوشته پايگاه تحليلي Rehmat1، برابر با انتظارات، روز بعد از انفجار، يک تيم تحقيقاتي اسراييلی به بوينس‌آيرس آمد تا ردپای صهيونيست‌ها در اين حمله تروريستي را پاک کند.  

هیچ یک از شهروندان رژیم صهیونیستی در میان کشته شدگان و حتی زخمی‌ها نبودند اما با فشار قرار دادن مسئولان آرژانتین، انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند. رژیم صهیونیستی بارها به بهانه‌های مختلف اتهاماتی را به ایران وارد کرده و با گذشت حدود21 سال از این پرونده هنوز ایران را در این پرونده دخیل می داند.  




* اظهارات دروغین مقامات صهیونیستی برای منحرف کردن افکار عمومی

مقامات صهیونیستی همواره با اظهارات دروغین افکار عمومی را نسبت به ایران تیره ساخته‌اند. از این رو چندی پیش يهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستی با اظهارات کذب که جهان بايد از اين رويداد درس بگيرد و با وجود چنین اتفاقاتی به اهداف و نيات رهبران ايران پی ببرند.

وی افرادی از ایران را به تروریست بودن متهم کرد اما دلیلی برای این ادعا نداشت و اظهارات وی در حد یک حرف باقی ماند. اما در مقابل ادله زيادي وجود دارد که نشان می‌دهد، وی سركرده گروه‌های مختلف تروريستي صهيونيست‌ها بوده و عكس‌هایی از اعمال ثبت شده‌اش هنگام سلاخی كردن يكی از مبارزان فلسطينی منتشر شده است.



* ایران هیچ دخالتی در انفجار آمیا ندارد


"کریستینا فرناندز"
ریس جمهور آرژانتین اعلام کرد: ایران را در پی انفجاری که در سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ میلادی رخ داد، متهم کرده‌اند. اما با تحقیقات انجام شده ایران در این انفجار دخالتی نداشته است.
 

به گزارش پايگاه آمريکايي The Nation در سال 2008، جيمز چيک James Cheek، سفير وقت آمريکا در آرژانتين، هرگونه ادعای نقش ايران در بمب‌گذاری آميا را رد کرد و گفت: " تا آنجايی که من می‌دانم، هيچ مدرکی مبنی بر نقش ايران در اين حادثه وجود ندارد. بازپرس‌ها به هيچ نتيجه‌ای در اين رابطه نرسيده‌اند.  

رون گودارد Ron Goddard، رييس هيئت تحقيق آمريکا در بوينس‌آيرس نيز صحبت‌های چيک را تاييد کرد. بنا به گفته اين مقام ارشد آمريکايی، گروه تحقيق، هيج مدرکی مبنی بر رابطه ايران با بمب‌گذاری آميا وجود ندارد و همه ادعاها عليه ايران بی‌پايه و اساس است.  

براساس این گزارش، فقط یک مدرک برای دخیل بودن ایران وجود دارد که يک نوار ويدئويی است، که نشان می‌دهد "سيد محسن ربانی"، رایزن فرهنگی پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در آرژانتین در حال خريد يک دستگاه ون سفيد رنگ، چند ماه قبل از انفجار است. در مجوز دستگيری ربانی و ايرانی‌های ديگر در 2006 آمده است: "اسناد قطعي" وجود دارد که ثابت مي‌کند رباني با دلالان خودرو ديدار داشته و به دنبال وني بوده است که  در روز بمب‌گذاری از آن استفاده شده. در واقع، گزارش اطلاعاتی رباني 10 روز بعد از انفجار به قاضي گاليونو ارائه شد که نشان می‌دهد روزی که ربانی به دنبال خريد خودروی ون بود به اول ماه مي سال 1993 باز مي‌گردد، درست  15 ماه قبل از بمب‌گذاری و مدت‌ها قبل از اينکه بازپرسان آرژانتينی ادعا کردند که ايران قصد ايجاد انفجار در آميا را داشته. اما پس از پيدا نکردن مدارک کافی، گروه تحقيقاتی آرژانتين به مکالمات تلفنی رجوع کردند تا دوباره بهانه‌ای برای متهم کردن ايران پيدا کنند.
 
* یک کلاهبردار شاهد پرونده آمیا




* کوييزلينگ ایران کیست؟

"ابوالقاسم مصباحی"
از طريق مرز پاكستان در سال 1996 از ایران بخاطر مشكلات مالی فرار کرد. از آن موقع به بعد او به اتهام جعل و كلاهبرداری توسط پليس بين الملل تحت تعقيب است. وی در پاريس با ابولحسن بني‌صدر آشنا شد و بنی صدر او را به نيروهای امنيتي آلمان معرفی نمود، از این رو مصباحی خود را به عنوان نيروی جدا شده از دولت ايران معرفی كرد.

در سال 2000، این فرد ضد انقلاب خارج‌نشين به ميدان آورده شد، در شهادت دروغين خود ادعا کرده بود که تصميم بمب‌گذاری آميا در جلساتی با حضور مقامات ارشد ايران در 14 آگوست سال 1993 گرفته شده است!. مصباحی با شهادت‌های دروغ عليه کشور خود به کوييزلينگ ايران معروف شده است.

ميگوئل برونفمان Miguel Bronfman، وکيل اصلي پرونده و قاضی کورال Rodolfo Canicoba Corral، مجوز دستگيری مقامات ايرانی را صادر کرد اما در سال 2007 به بي‌بي‌سي اعلام کردند که " فشارهای واشنگتن در تصميم آن‌ها برای صدور مجوز دستگیری مقامات ايراني نقش بسزايی داشته‌ است.

کورال تاکید می‌کند هيچ شکي وجود ندارد که مقامات آرژانتينی مجبور شدند تا برای فشار بر ايران و منزوی کردن، چنين احکامي را صادر کنند.




* مقصر اصلی در انفجار آمیا اسرائیل است

به گزارش راشاتودی، در سال‌های 1992 تا 1994 حوادثی در داخل رژيم صهيونيستی اتفاق افتاد که در نهايت منجر به حمله تروريستی در سفارت اين رژيم در آرژانتين و انفجار مرکز يهوديان در بوينس‌آيرس شد.

همزمان با این اتفاق، ژنرال "اسحاق رابين" به نخست‌وزيری رژيم صهيونيستی رسيد، وی شخصی تقريبا ميانه‌رو و با افراطی‌های صهيونيست مخالف بود اما توسط يکی از شهر‌ک‌نشين‌های صهيونيست افراطی ترور شد.

راشاتودی معقتقد بود، انفجار مرکز يهوديان آرژانتين در بوينس‌آيرس و حمله به سفارت‌خانه اين رژيم ، نتيجه اختلافات درونی صهيونيست‌ها است.

"اسحاق رابين" تنها فردی بود که سعی در بهبود روابط اسراييل، فلسطين و کشورهای منطقه داشت، وی از اولين کسانی بود که طرح توقف شهرک‌سازی در سرزمين‌های اشغالی  را مطرح کرد و با سوريه و اردن در مورد بلندی‌های جولان(جنوب سوریه) به توافق رسيد و اجازه داد "ياسر عرفات" پس از 27 سال تبعيد به فلسطين اشغالي بازگردد.

این اقدامات با اعتقادات صیونیست‌های افراطی در خلاف بود و مطمئنا با اجرای این اقدامات دشمنانی در میان صهیونیست‌ها پیدا کرد.



* انفجار آمیا هشدار برای اصلاحات سیاسی رابین


از این رو اصلاحات سياسی رابين با مخالفت شديد حزب افراطی راست‌گرای رژيم صهيونيستي مواجه شد. به گفته کارشناس پايگاه روسی راشاتودی، در آن زمان، رهبران يهودی آميا در بوينس‌آيرس نيز از پروسه صلح رابين حمايت مي‌کردند، با استناد به این دلیل، بسياری در آرژانتين اعتقاد دارند انفجار آميا هشداری از طرف مخالفين رابين بود تا او را مجبور سازند که سياست صلح با فلسطينی‌ها را کنار بگذارد.

اما رابين به اين پيام توجه نکرد و در نهایت رابین در نوامبر سال 1995، فقط يک سال پس از حادثه تروريستی آميا، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در خيابان‌های تل‌آويو به ضرب گلوله يک نئونازی افراطی صهيونيستی به نام يگال امير Yegal Amir، دانشجوی صهيونيستی و عضو جنبش شهرک‌سازی صهيونيستی و مرتبط با سازمان امنيت داخلی رژيم صهيونيستی کشته شد.

نوربرتو سرسول، Norberto Ceresole، فعال سياسي، نويسنده و مشاور دولت آرژانتين معتقد است بمب‌گذاری آميا به دست موساد انجام شده است. وی از طريق شواهد بسياری نشان می‌دهد که بمب بايد داخل ساختمان کار گذاشته می‌شد تا ساختمانی هفت طبقه را به تپه‌ای از خاک تبديل کند.
 
به گزارش گلوبال ريسرچ، اسراييل ادعا مي‌کرد بمب‌های درون خودرو، مرکز يهوديان آرژانتين را منفجر کرده است، اما بر اساس تحقيقات انجام گرفته، هيچ بمبی در  داخل خودروها پيدا نشده است!!!

* واقعیت انفجار آمیا

چندی پیش سردار وحیدی فرمانده سابق نیروی سپاه قدس در رابطه با انفجار آمیا اظهار داشت: واقعیت این است آنچه که در رابطه با ایران مطرح شده ساخته و پرداخته ذهن رژیم صهیونیستی است و افراد و دولت‌های دیگر هیچ حرف و سندی ندارند، آنها فردی را تحت عنوان شاهد درست کردند که یک حرف‌های بسیار بی‌ربطی را زده است که بیشتر شبیه خیال‌پردازی و داستان بوده است.

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت خارجه در این رابطه گفت: اظهارات صهیونیست‌ها بیانگر آن است که از ابتدا از هویت عاملان این جنایت خبر داشته و به طور هدفمند تلاش کرده با از بین بردن آنها، هویت مرتکبین و واقعیت‌های این جنایت برای همیشه پنهان بماند.

افخم افزود: اگر رژیم صهیونیستی آن گونه که ادعا می کند از هویت این افراد مطلع بوده، چرا تاکنون این اطلاعات را پنهان کرده و به چه دلیلی 21 سال است درباره این جنایت به شهروندان ایرانی اتهام وارد می کند؟

و پرونده آمیا همچنان باز است...

گزارش از سمانه عیوضی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار