عقب نشینی رییس انجمن واردکنندگان خودرو

آیین نامه مدیریت واردات در پی حذف واردکنندگان غیررسمی خودرو نیست

رییس انجمن واردکنندگان خودرو در برنامه زنده مثلث اقتصادی رادیو اقتصاد گفت: آیین نامه واردات خودرو در پی حذف وارکنندگان غیررسمی خودرو نیست و صرفا چارچوبی برای اطمینان از اصالت خودرو در این آیین نامه پیشنهاد شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری «عصرخودرو»، احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو، با اشاره به اقدام برخی واردکنندگان غیرنمایندگی گفت: مواردی را می بینیم مثل ورود خودروهای دستکاری شده اعم از تصادفی، آسیب دیده و تعمیر شده، خودروهایی که آپشن آن ها به صورت غیراستاندارد و نامنطبق با الزامات تولیدکننده نصب شده و از همه مهم تر در صورتی که فرض کنیم همه موارد رعایتشده، امکان برخورداری از گارانتی الزامی 5 سال یا 150 هزار کیلومتر قانون حمایت مصرف کننده در بخش خودرو، ممکن نیست.

رییس انجمن واردکنندگان خودروبا تأکید بر روال هر واردکننده رسمی برای واردات خودرو اظهار داشت: برای واردات خودرو هر واردکننده ای که به عنوان نماینده رسمی می خواهد یک خودرو جدید را وارد کند، باید یک سلسه مراتبی را طی کند. در مرحله اول مستنداتی است کهبایدتحویل اداره استاندارد بشود و از نظر استانداردهای خودرویی که استانداردهای55 گانه است ودر گروه خودروهایی سواری 46 موردش تطابق دارد، تک تک این مدارک کنترل می شود و تطابق آن ها با ضوابط فنی مشخص شده برای واردات خودروها کنترلمی شود.در مرحله بعد اداره محیط زیست بر اساس میزان آلایندگی آن ها و گازهای خروجی و میزان مصرف سوخت آنها را بررسی می کند.

وی افزود:پس از اینکه این دو مرحله انجام شد متقاضی به اداره صنایع خودرو می رود و در آنجا مجوز واردات صادر می شود. اگر خودرویی مجوزو واردات به کشور داردبه معنای آن است که الزامااین فرآیند را طی کرده ودارایتأییدهای استاندارد و محیط زیست می باشد.

به گفته احتشام زاد واردکنندگان غیرنمایندگی در سال 1393، بیش از 70 درصد خودروهای وارداتی را به بازار عرضه کرده اند و کمتر از 30 درصد واردات توسط نمایندگی های رسمی انجام شده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو از عضویت 20 نماینده رسمی از 24 نماینده موجود در ایران در انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد و گفت:بیش تر از 20 عضو با پوشش بیش از 90 درصد بازار برند خودروهای وارداتیو نیز واردکنندگان غیر نمایندگیدر انجمن واردکنندگان خودرو که از 20 مهرماه امسالبا حمایت و پشتیبانی اتاق بازرگانی ایرانتشکیل شده است،تا کنونعضویت یافته اند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از شنوندگان برنامه رادیویی مثلث اقتصادی گفت:نمایندگی های رسمی ملزم هستند به جز خودروهای وارداتی توسط خود، به سایر خودروهای برند خود که توسط واردکنندگان غیر نمایندگی وارد شده است نیز خدماتپس از فروش را ارایهبدهند، با این تفاوت که به خودروهایوارداتی از طریقغیر نمایندگی، خدمات گارانتی5 سال یا 150 هزار کیلومتر تعلق نمی گیردو هزینه آنرا باید پرداخت نمایند که از سوی دیگر خدمات و قطعات ارایه شده به ایشان از بابت همان تعمیرات انجام شده بر روی خودرو طی مدت زمان مشخصی تحت پوشش گارانتی نمایندگی می باشد.

رییس انجمن واردکنندگان خودرواعلام کرد کهدر حال حاضر فارغ از تضییع حقوق دولت به دلیل عدم پایبندی به الزامات قانونی برخی واردکننده های متفرقه به درآمدهای انتظاری دولت و متضرر شدن دولت، حق مشتری هم به دلیل عدم گارانتی بودن، خودرویی که می خرد و منطبق نبودن با ضوابط ایمنی خودرو و عدم دسترسی گسترده به شبکه خدمات پس از فروش در حال ضایع شدن است و از طرف دیگر نام برندهای معتبر هم به دلیل سواستفاده برخی از واردکننده های غیررسمی خدشه دار می شود از این بابت که خودروها فاقد مشخصاتی که به متشریان تعهده شده، هستند و طبیعتا موارد خاص و آپشن های خاص در تخصص مشتری نیست که قابل تشخیص باشد. از طرفی خواب نمایندگی ها بیش از زمان استاندارد است و به دلیل تنوع بیش از حد از مبادی مختلف و فاقد شبکه نمایندگی است که نیاز به ساماندهی دارد.

فرهاد احتشام زاد ضمن ابرازتشکرعمیق ازاز توجه ویژه وزارت صنعتو معدن و تجارتکه با پشتیبانی واقعا قابل تقدیر جناب نعمت زاده و حوزه صنعت خودرو و نیروی محرکه وزارتخانهدر صدد تدوین آیین نامه واردات خودرو به کشور می باشداعلام نمود که این آیین نامهدر راستای حفظ حقوق مشتریان و مدیریت فرآیندواردات خودرو به کشور می باشد که در این آیین نامه با اخذ نظرات کلیه ذینفعان و بررسی موضوع از جنبه های مختلف مشکلات موجود شناسایی و راهکارهای رفع معضلات موجود در حال نهایی سازی می باشد که ان شاالله پس از تصویب آن شاهد ساماندهی مناسبتری در این حوزه باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار