آخوندی در همایش سیستم‌های حمل‌و نقل هوشمند جاده‌ای:

40 درصد از جاده‌های کشور در وضعیت بسیار بد قرار دارند/ برای ساخت جاده‌ها به 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 40 درصد از جاده‌‌های کشور در وضعیت بد و بسیار بد قرار دارد، گفت: متأسفانه تنها مسئولان برای ساخت جاده‌ها فشار می‌آورند اما در حال حاضر کشور نیازمند بهسازی و نوسازی جاده‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ آخوندی در همایش سیستم‌های حمل‌و نقل هوشمند جاده‌ای با بیان اینکه وضعیت حمل‌ونقل ایران باید در تمامی مراحل به سمت مدرن‌سازی حرکت کند، اظهار داشت: آنچه جهان مدرن را از جهان جدا می‌کند کشف و اختراع پدیده موتور است که توانست سرعت جابجایی کالا و انسان را در سطح جهان توسعه دهد.

وی در ادامه افزود: اصلی‌ترین مسئله ‌برای اینکه یک دنیای مدرن و پیش از آن را از یکدیگر جدا کرد، مفهوم جابجایی کالا و انسان بود که پیش از آن این جابجایی توسط نیروی چهارپایان انجام می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چیزی که باعث گرفتاری‌های زیاد در شهرها شده و در انقلاب صنعتی و بعد از آن رخ داده است مفهوم حرکت‌پذیری بوده که این عمده‌ترین مفهوم دنیای جدید است.

آخوندی توضیح داد: در کشور ما اصلی‌ترین مسئله در پدیده جابجایی کالا و انسان توقف شاهراه‌های اصلی است.
 
جاده‌های کشور نیازمند هوشمندسازی است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به دلیل ترافیک در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها سرعت حرکت وسائل نقلیه به کم‌تر از 7 کیلومتر در ساعت می‌رسد که این سرعت کم‌تر از نیروی دو پا است، افزود: گرفتاری‌هایی که بسیاری از مواقع شهروندان با آن درگیر هستند مسئله جابجایی است و رابطه‌ای که باعث هوشمندسازی جاده‌ها شده است.

آخوندی توضیح داد: با افزایش حجم ترافیک در کشور میزان مصرف سوخت در شهرها افزایش یافته و این موضوع زندگی و آلودگی محیط زیست را افزایش داده و وضعیت اقتصادی ما را دشوار کرده است.

وی یادآور شد: حجم ترافیک در کشور باعث شده میلیون‌ها ساعت فرصت شهروندان از بین برود و عدم کارآیی در این ساعت‌ها کاهش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی با شاره به اینکه ایران وارد عصر مدرن شده ولی متأسفانه ابزار مدرن را در اختیار ندارد، گفت: میزان حجم تردد خودروها در دهه 70، 5 میلیون وسیله بود اما امروز میزان تردد خودروها بعد از گذشت  20 سال به 14 میلیون رسیده و پیش‌بینی می‌شود ظرف 20 سال آینده تعداد خودروها به 40 میلیون برسد.

آخوندی توضیح داد: آیا ما با این میزان حجم خودروها توانسته‌ایم پیشرفتی با استفاده از این تعداد خودرو کنیم و دچار ناکارآمدی نشویم آیا توانسته‌ایم راهی برای خروج از این ناکارآمدی پیدا کنیم؟

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حوزه مدیریت یک مسئله بسیار مهم در کشور به شمار می‌رود، گفت: باید آنچه که در اختیار داریم بتوانیم مدیریت کنیم؛ در حال حاضر برای ساخت جاده‌ها به 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم ولی باید بدانیم که با این میزان سرمایه چگونه می‌توانیم نهایت استفاده را ببریم.

آخوندی در ادامه توضیح داد: من با احداث راه جدید مخالف نیستم و در برنامه‌، ایجاد 10 کریدور توسعه ملی را داریم و 100 هزار میلیارد تومان نیز برای آن سیرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است اما آیا فقط با توسعه شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانیم قدرت جابجایی را افزایش دهیم؟

وی در ادامه افزود: سرعت رشد موتور در ایران بسیار بیشتر از سرعت احداث جاده‌ها است و هر چقدر تلاش کنیم وسایل حمل‌‌ونقل موتوری بیش از جاده‌ها رشد می‌کنند، اما باید در کنار توسعه جاده‌ها به مدیریت شبکه حمل‌ونقل نیز بیاندیشیم و بحث یکپارچگی را در نظر بگیریم.

آخوندی با اشاره به اینکه تمام تلاش من آن است که مفهوم یکپارچگی‌سازی برون شهری و درون شهری را ایجاد کنم، گفت: به دلیل هماهنگ نبودن حمل‌ونقل برون شهری و درون شهری نتوانستیم اطلاعات دقیق و جامعی را در این بخش ایجاد کنیم اما در حال حاضر در پی راه‌اندازی یک سامانه یکپارچه سیستم حمل‌ونقل برون شهری و درون شهری هستیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر یک سیستم جامع و یکپارچه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم که تمام سازمان‌ها از جمله سازمان راهداری، هلال احمر، گمرک و استاندار حضور دارند و تمامی اطلاعات شهروندان یکجا مشخص شده است که این سامان اطلاعات می‌تواند سرعت رسیدگی به سوانح را افزایش دهد و باعث کاهش مرگ و میر در این حوزه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بحث هوشمندسازی شبکه مدیریت جاده‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 480 هزار کامیون در ایران دارای کارت سوخت هستند ولی کمتر از 100 هزار کامیون بارنامه خود را از سازمان راهداری دریافت کرده‌اند این آمار نشان می‌دهد که در سیستم حمل‌ونقل و سوخت پیمایش دقیقی وجود ندارد و مشخص نیست که سایر کامیون‌ها با وجود داشتن کارت سوخت چرا هیچ اقدامی برای جابجایی انجام نداده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: با ایجاد یک سامانه هوشمند می‌توانیم به اطلاعات جامع و دقیق در بحث سوخت و جابجایی کالا و انسان دست یابیم.

آخوندی درادامه یادآور شد: مهم‌ترین شاخص ما در ایران متوسط سیر در جاده‌ها است که باید توجه کنیم که چه میزان در این بخش رشد کرده‌ایم.

وی در ادامه توضیح داد: از طریق سیستم هوشمند جاده‌ای می‌‌توانیم متوجه شویم که چه میزان وسیله فرسوده در حال حرکت درجاده‌ها هستند.

آخوندی با اشاره به اینکه متأسفانه تنها فشاری که به وزارت راه و شهرسازی وارد می‌شود ساخت و افزایش تعداد جاده‌ها است اما متأسفانه به مدیریت و بهسازی جاده‌ها هیچ توجهی نمی‌شود، افزود: در حال حاضر چیزی حدود 47 هزار کیلومتر راه شریانی داریم که بیش از 75 درصد حمل‌ونقل ایران در این راه‌ها صورت می‌گیرد ولی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری برای بهبود جاده‌ها تنها 40 درصد از جاده‌ها در وضعیت بد و بسیار بد قرار دارند.

آخوندی تصریح کرد: در  کنار فشارهایی که برای ساخت جاده‌ها به ما وارد می‌شود چقدر نیاز به بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌ها داریم و چه میزان بودجه به این بخش تعلق گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: خوشبختانه در سال 93، 500 میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی جاده‌ها در نظر گرفته شد ولی این میزان بهسازی نیازمند 7 هزار میلیارد تومان سرمایه است امیدواریم بتوانیم با کمک مجلس بودجه راهداری را در سال‌های اینده افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر مجموع دوربین‌های نظارتی در جاده‌ها 500 عدد است که توانستیم با همکاری پلیس راهور تعداد دوربین‌ها را به دو برابر افزایش دهیم که این موضوع نقش موثری در کاهش تخلفات داشته است و انشاء‌الله تا چند سال آینده تعداد دوربین‌های نظارتی را به هزار و 800 برسانیم.

آخوندی در پایان گفت: امیدواریم تمامی مراحل اداری نصب این دوربین‌ها تا پایان امسال به پایان برسد و با افزایش تعداد دوربین‌های کنترل سرعت و ترددشمار بتوانیم میزان تخلفات را کاهش دهیم.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: جاده ، بودجه ، دوربین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار