به آب و آتش زدن سناتورهای آمریکایی در تصویب طرح علیه ایران/ همسویی یا مقابله میان دو قدرت ایالات متحده

قرار است طرح تازه‌ای برای بحث و رای‌گیری به سنا ارائه شود که‌ براساس آن اگر ایران تا روز اول ژوئیه بر سر برنامه هسته‌ای‌اش با گروه ۱+۵ به توافق نهایی نرسد، تحریم‌های تازه‌ اعمال شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در ماه‌های آتی خبرها حاکی از تلاش‌های پیگیر ریاست جمهوری آمریکا برای دست یافتن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران است، توافقی که تا کنون برای دستیابی به آن اما و اگرهای بی‌شماری وجود دارد.

مذاکرات هسته ای تیم مذاکره کننده کشورمان با نمایندگان کشورهای 1+5 همچنان ادامه دارد، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بعد از دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در واشنگتن تهدید کرد هر گونه تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو خواهد کرد چرا که روند مذاکرات را به خطر می‌اندازد.



 جمهوریخواهان که برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما کنترل کامل دو مجلس قانونگذاری را در دست دارند اکنون بررسی لوایح معروف باراک اوباما را در دستور کار قرار خواهند داد.

نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه کنگره اعلام کرده اند در صورتی که توافقی با ایران حاصل نشود تحریم های جدیدی را علیه ایران به تصویب خواهند رساند، کمیته مالی مجلس سنا اعلام کرده است که تصویب اولیه این طرح را پنج شنبه آینده انجام خواهد داد و گفته است که تعدیلات لازم تا پایان روز سه شنبه اعمال خواهد شد.

اما همه این گفت و شنودها سوالات بیشماری را به ذهن می‌رساند از جمله:

 آیا اوباما کنگره را متقاعد خواهد کرد؟
 
اختلافات اوباما و کنگره در مورد مساله هسته‌ای ایران جنگی زرگری است یا بحثی منطقی بر پایه استدلالات منطقی است؟

آیا اختلاف اصلی بر سر مساله غنی سازی و بحث لغو تحریم‌هاست؟
 
تاثیر مواضع اسرائیل و تهدیدهایش بر روند مذاکرات چگونه است؟

دلایل تاثیر پذیری امریکا از فرامین رژیم صهیونیستی در این روند چیست؟
 
چرا امریکا برای مذاکره نظرات موافق را کم رنگ پنداشته و نظر مخالف کشورهایی چون عربستان را به شدت مورد مداقه قرار می‌دهد؟

مواضع کشورهای اروپایی چگونه تحلیل می‌شود و چگونه است که تمامی آن‌ها تحت  لوای  آمریکا به فعالیت‌های خود جهت می‌دهند؟

آیا نقش جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای منطقه بیشتر از سایر کشورهای دست‌یافته به انرژی هسته‌ای است؟

آیا تمامی این کشورها برای دست‌یافتن به این انرژی به همین میزان با مقاومت و سنگ اندازی‌های جامعه بین المللی رو به رو شده‌اند؟
 
تمامی‌این‌ها و بسیاری سوالات دیگر از جمله دغدغه‌هایی است که  که در روند مذاکرات ایران و غرب از نظر گذرانده شده است.




پس از گذشت سه ماه از انتخابات کنگره آمریکا بالاخره نوامبر رسید، جمهوری‌خواهان کار خود را آغاز کردند و همین مساله موجب بروز نگرانی‌هایی  نسبت به حصول توافق نهایی هسته‌ای شده است؛ سناتورهای جمهوریخواه از ابتدا تاکید کرده‌اند تمایلی برای کنار آمدن با تهران ندارند و در صورتی که متن نهایی توافق با در نظرگیری مطالبات آنها تنظیم نشود تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهند کرد.

لیندزی گراهام از اعضای برجسته حزب جمهوری خواه نیز هرچند سخن از اعمال فشار برای تحریم بیشتر می‌گوید اما در عین حال گفته  اگر  اوباما موافقت کند هر معامله ای با ایران را برای تایید به کنگره بفرستد، او دنبال تحریم های تازه نخواهد بود.





اما هرچند کنگره آمریکا و حضور پر رنگ جمهوریخواهان تاثیرات منفی قابل توجهی بر روند مذاکرات و به چالش کشیدن توافق احتمالی خواهد گذاشت، که در این صورت هر گونه اخلال در فرایند گفت‌وگوها به پای کنگره و تصمیمات جنگ طلبانه آن‌ها گذاشته خواهد شد.

در حال حاضر وجود آشفتگی در کشورهای مختلف منطقه یکی از دلایلی است که هیچ یک از طرفین مذاکره کننده گزینه پایان دادن به مذاکرات را مد نظر ندارد و از سوی دیگر گزینه تمدید طولانی‌تر مذاکرات نیز مخالفت‌های جدی به همراه  دارد .

بنا بر این دست‌یابی به توافق از محتمل ترین فرضیات در این خصوص به حساب می‌آید که در درون خود چگونگی لغو تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران و محدود کردن غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی است.
 
در دور اخیر گفتگوهای ایران و غرب اقدامات مثبتی مانند نگارش نامه رئیس‌جمهور آمریکا  به رهبر ایران، برقراری تماس تلفنی مستقیم با رئیس‌جمهور و ارتباط سطح بالا و دائمی میان وزیر خارجه دولت امریکا با وزیر امور خارجه ایران انجام شده است که در سال‌های پیش از این سابقه نداشته است .

اوباما همچنین گفته است در صورت دستیابی به توافق با ایران کنگره را متقاعد خواهد کرد، که چنین اظهاراتی منجر به افزایش بیش از پیش نگرانی‌های رژیم صهیونیستی است.




اوباما، روز جمعه (۲۶ دی) در کنفرانس مشترک خبری با دیوید کمرون، نخست وزیر انگلیس در کاخ سفید به کنگره هشدار داده است که تحریم‌های جدید علیه ایران روند مذاکرات هسته‌ای با تهران را بر هم خواهد زد.

 

 

رئیس جمهور امریکا در این کنفرانس  گفته است: (تحریم‌های اضافی علیه ایران در این مقطع از زمان وحدت بین‌المللی را تضعیف خواهد کرد و از هرگونه فرصت و امکان ما برای حصول به یک راه حل دیپلماتیک جلوگیری می‌کند )
 

این در حالی است که نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات در کنگره آمریکا در حال بررسی طرحی هستند که تحریم‌هایی اضافی برضد ایران اعمال می‌کند، با این حال سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی گفته است این اقدام به شدت به تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق ، لطمه خواهد زد.

«جان بونِر» رئیس مجلس نمایندگان کنگره امریکا، هشدار اخیر اوباما مبنی بر وتوی هر گونه تحریم جدید علیه ایران را رد کرده و گفته است: (هیچ تهدیدی از سوی کاخ سفید ما را از انجام کار درست برای محافظت از امریکا و متحدان آن باز نمی‌دارد )



  قرار است طرح تازه‌ای برای بحث و رای‌گیری به سنا ارائه شود که‌ براساس آن اگر ایران تا روز اول ژوئیه بر سر برنامه هسته‌ای‌اش با گروه ۱+۵ به توافق نهایی نرسد، تحریم‌های تازه‌ای را به تدریج تجربه خواهد کرد.

 این لایحه را مارک کرک جمهوری خواه و رابرت منندز دموکرات، دو سناتوری که از لایحه‌های پیشین تحریم هم حمایت کرده‌اند پیشنهاد داده‌اند.




تحریم صنعت نفت ایران،محدودیت‌های تازه علیه کشورهای وارد کننده نفت ایران، تحریم مسافرتی و مالی مقام‌های بیشتری از ایران، تحریم موسسه‌های مالی درگیر مبادله مالی با بانک مرکزی و سایر بانک‌های ایرانی و در نهایت تحریم صنایع خودروسازی، مهندسی و بخش‌های معدنی ایران از جمله موارد در نظر گرفته شده در این طرح جدید است.
 
با وجود همه این‌ها تلاش‌های جدی و پیگیر نمایندگان جمهوری اسلامی در روند مذاکرات بر هیچ کس پوشیده نیست به نحوی که معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه، نحوه‌ی مذاکره‌ی «ظریف» در مذاکرات ایران و ۱+۵ را شگفت‌آور خوانده است.
 
وزیر خارجه کشورمان در سفر اخیرش به ژنو، درباره چالش دولت آمریکا با کنگره این کشور تاکید کرده است که 'ما در مذاکرات هسته ای، با دولت آمریکا به صورت یک مجموعه برخورد می کنیم؛ بنابراین همراه کردن قسمت های مختلف دولت آمریکا و یکپارچه شدن سیاست های آن، برعهده قوه مجریه آمریکا' و مساله ای است که باید موضوع نگرانی آنها باشد.

محمدجواد ظریف افزود: البته ما احساس می کنیم که نیاز به یک تصمیم و اراده سیاسی همراه با شجاعت است، تصمیم گیری برای حل معضلی که می تواند بسیاری از معادلات منطقه را به سمت بهبودی تغییر دهد.

اما اقداماتی ناگهانی مانند آنچه که در هفته گذشته و پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای در فرانسه حادثه‌ای اتفاق افتاد که هر چند نکوهیده بود اما موجب دامن زدن به موج جدیدی از سناریوی اسلام هراسی شد که مورد نظر غرب و علی الخصوص رژیم صهیونیستی است شد و جالب‌ترین نکته اینکه نتانیاهو نخست وزیر این رژیم غاصب در صف اول راهپیمایی در محکومیت این اقدامات حضور داشت، اقدامی که در نهایت سناریوی مورد نظر غرب را که همان ایجاد موج جدید اسلام هراسی بود را پوشش داد.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مذاکرات هسته ای ژنو، نسخه تازه این هفته نامه را نسنجیده توصیف کرد.
و افزود:«با توهین به ارزش‌ها و مقدسات یکدیگر نمی توانیم وارد مذاکره جدی شویم و گمان کنم با شرکت در گفتگوهای جدی، به مراتب دنیایی با امنیت و دوراندیشی بیشتری خواهیم داشت»

باید این نکته را در یک حالت کلی اینگونه توصیف کرد که از ابتدایی ‌ترین اصول گفتگوها و عاملات موفق احترام به ارزش‌ها و عقاید است به نحوی که هیچ کدام از اصول طرفین زیر سوال نرود و این نکته‌ای است که در گفتگوهای هسته‌ای از سوی مذاکره کنندگان کشورمان همواره مد نظر قرار داشته‌است.

...و اما وزیر امورخارجه صبح دوشنبه در روز هوای پاک و در متروی تهران در جمع خبرنگاران در مترو گفت: در حال حاضر کلیات در مذاکرات مشخص شده ؛ اصل غنی سازی، ضرورت برداشتن تحریم ها و حفظ برنامه هسته ای ایران مورد قبول همه واقع شده است. چند ماه پیش رو که در حال مذاکره هستیم در باره جزئیات گفتگو می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار