المانيتور:

مذاکره‌کنندگان ايرانی و آمريکایی در تلاش برای تدوين پيش نويس سند مشترک هستند

یک پایگاه تحلیلی آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت مذاکره ‌کنندگان ایران و آمریکا این هفته در تلاش برای تدوین پیش نویس سندی مشترک برای چارچوب توافق‌نامه هسته‌ای هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت که منابع دیپلماتیک گفتند مذاکره ‌کنندگان ایران و آمریکا این هفته تلاشهای فشرده‌ای در ژنو برای تدوین پیش نویس سندی مشترک بعمل آورده‌اند. 

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در تحلیلی به قلم «لورا روزن» نوشت: هدف از این تلاش‌ها، سرعت بخشیدن به مذاکرات توافق هسته‌ای است. در عین حال، انتظار نمی‌رود مذاکره کنندگان در دیدار با شش قدرت جهان در روز یکشنبه ۱۸ ژانویه این سند را ارائه کنند.

المانیتور هفده ژانویه از یک دیپلمات حاضر در مذاکرات پرسید آیا سندی که مذاکره کنندگان ایالات متحده و  ایرانی این هفته در ژنو روی آن کار کرده اند به دیگر اعضای گروه 1+5  ارائه می شود. این دیپلمات پاسخ داد: این سند در این دور از مذاکرات به طرفهای دیگر ارائه نمی شود.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند:" سندی که ایالات متحده و ایران بر روی آن کار کرده اند «اصول توافقنامه» نام دارد و آشکارا بخشی از چارچوب توافقنامه ای است که ایران و گروه 1+5 درصدد تکمیل آن تا ماه مارس هستند."

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا و "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران که دو بار هفته گذشته در ژنو و پاریس ملاقات کردند، پیشتر ابراز امیدواری کردند این دور از رایزنی های ایران و آمریکا به سرعت بخشیدن به توافق نهایی کمک کند. هر دو طرف بر افزایش فوریت نیاز به رسیدن به توافق در مهلت جدید تاکید کرده اند. 

المانیتور ادامه داد: اما در حالی که هر یک از طرفها از جدیت، حرفه ای بودن و تمایل به رسیدن به توافق دیگری تمجید می کند، هنوز هم مشکلاتی حتی در تهیه پیش نویس سند اصول گسترده تر وجود دارد. چالش برانگیزترین موضوعاتی که برای رسیدن به توافق باید رفع شود ، همان موضوعاتی هستند که سال گذشته مسئله ساز بوده اند: اندازه ظرفیت غنی سازی ایران، سرعت کاهش تحریم ها و طول مدت قرارداد نهایی.

"علی واعظ "محقق ارشد ایران در گروه بین المللی بحران هفده ژانویه به  المانیتور گفت:« مذاکرات روزهای گذشته بین تیم های مذاکره کننده ایالات متحده و ایران ، فشرده ترین و  متمرکزترین مذاکرات از سال 2013 است. من فکر می کنم هدف ، تدوین چارچوبی است که شکل کلی توافق را مشخص کند و ایرانیان و آمریکایی ها بتوانند آنرا در نشست هجده ژانویه به دیگر اعضای گروه پنج بعلاوه یک ارائه دهند.»

واعظ افزود :« میزان پیشرفتی که آنها در دستیابی به این هدف خواهند داشت ، آینده این مذاکرات را تعیین می کند. با توجه به افزایش فشارها در تهران و واشنگتن، هر دو طرف به طور کامل آگاه هستند که وضع موجود نمی تواند ادامه یابد.»
گروههای مذاکراتی ایران و آمریکا سراسر هفته در ژنو دیدار می کردند و "هلگا اشمید" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ساعات پایانی شانزدهم ژانویه به آنها ملحق شد.

پیش بینی می شود ایران و چین یکشنبه صبح دیداری دوجانبه برگزار و اعضای شش قدرت جهان و ایران ساعت یازده دیدار کنند. طرفها درصدد یافتن چارچوب همکاری برای دستیابی به توافق نهایی تا ماه مارس هستند و امیدوارند دیدارها در ژنو ، این تلاش را تسریع کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار