امروز؛ برگزاری دور بعدی گفتگوهای هسته‌ای ایران

مقامات گروه 1+5 روز هجدهم ژانویه(امروز) دور بعدی گفتگوها را با نمایندگان ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور برگزار خواهند کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه، ریاست هیات این کشور را به عهده خواهد داشت. ریاست هیات ایرانی نیز به عهده عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه این کشور خواهد بود. 

ریابکوف روز شنبه در ژنو با همتایان ایرانی خود دیدار کرد.

این دومین دور گفتگوهای هسته ای ایران پس از تصمیم گیری دو طرف مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات تا تاریخ سی ام ماه ژوئن 2015 شمرده می شود. دور پیشین این گفتگوها در تاریخ هفدهم دسامبر 2014 در ژنو برگزار شد.

گفتگوهای دوجانبه میان هیات های ایران و آمریکا به مدت چند روز ادامه داشته است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تاریخ 14 ژانویه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد. گفتگوی دو طرف نزدیک به هفت ساعت به طور انجامید. روز بعد، مذاکرات در سطح مدیران سیاسی ادامه پیدا کرد.

ظریف در تاریخ 15 ژانویه در برلین با "فرانک والتر  اشتاینمایر" همتای آلمانی خود دیدار کرد. ظریف سپس به بروکسل رفت و در آنجا با "فدریکا موگرینی" نماینده ارشد امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

ظریف و کری نشست دیگری را در پاریس در تاریخ 16 ژانویه برگزار و نزدیک به یک ساعت با یکدیگر گفتگو کردند. در همین روز، ظریف با "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیدار کرد. پیش بینی می‌شود نتایج این نشست ها در دور بعدی گفتگو در روز یکشنبه مشخص شود.

سناتورهای آمریکایی پیشنهاد کرده اند در صورتی که در خصوص برنامه هسته ای ایران تا تاریخ 30 ژوئن توافقی حاصل نشود، تحریم های جدیدی را علیه این کشور اعمال کنند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد در صورتی که دیپلماسی نتواند اهداف مورد نظر را محقق کند، واشنگتن مجبور خواهد بود راه های دیگری را مد نظر قرار دهد.



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار