یک کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

مسیر متفاوت تهران و ریاض در سیاست‌های منطقه‌ای/ عدم تمایل قطر نسبت به موضع عربستان

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: کشورهایی مانند عمان، کویت و قطر تمایل ندارند در مسیر عربستان حرکت کنند و این موجب اختلافات بین آنها شده، البته در ‌‌نهایت موجب قطع رابطه بین قطر و عربستان شد.

"مصیب نعیمی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهارات اخیر امیرعبداللهیان معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران در مورد نارضایتی ایران از برخی اقدامات عربستان، اظهار داشت: شرایط عربستان عادی و طبیعی نیست و در سیاست منطقه‌ای و اقتصادی این کشور به ویژه موضوع نفت و روابط همجواری نوعی تناقض گویی وجود دارد، همچنین سیاستمداران و مسئولین این کشور همدل نیستند.  
 
وی افزود: عربستان خود را از مبارزین علیه تروریسم می‌داند ولی در براندازی حکومت برخی کشورهای عربی مثل سوریه و عراق نقش فعالی ایفا کرده است.  
 
نعیمی ادامه داد: در بعد اقتصادی حرکت اخیر عربستان همه کشورهای عضو و غیر عضو اوپک را نگران کرده است، زیرا این کشور اصل همبستگی و همیاری برای ثبات قیمت نفت را زیرپا گذاشته است. اگر کشوری بخواهد خارج از اصول و ضوابط، حرکتی انجام دهد، آن کشور و دیگر کشور‌ها متضرر خواهند شد.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورمان نوعی اخطار به کشورهای نفتی عرب و به ویژه عربستان بود، افزود: همچنین کشورهایی که همسو با کشورهای غرب و در مقابل منافع کشورهای منطقه قرار می‌گیرند، در ‌‌نهایت متضرر خواهند شد.  
 
وی با بیان اینکه عربستان در شرایط انتظار بسر می‌برد، افزود: باید دید در عربستان چه کسی حاکم خواهد شد، زیرا ملک عبدالله هیچ نقشی در عربستان ندارد و خانواده حاکم نیز درباره آینده کشور اختلاف نظر دارند.  
 
نعیمی ادامه داد: دخالت غربی‌ها در عربستان آشکار است و معمولا با ارسال پیام‌ها و مشاورینی سعی می‌کنند تا سیاست‌های عربستان را با غرب و آمریکا همگام سازند.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: زمینه‌های سفر وزیرخارجه ایران به عربستان فراهم نیست و سفر در این شرایط معنی و مفهومی ندارد، دوگانگی و چندگانگی در سیاست عربستان و عدم وجود شخصیت تصمیم ساز در این کشور  و  امکان اجرایی نشدن توافقات موجب شده است که وزیر خارجه کشورمان به عربستان سفر نکند.  
 
وی تصریح کرد: عربستان در وقت اضافی بوده و دارای وضعیت دشواری است و به راحتی نمی‌تواند از بن بست‌هایی که ایجاد کرده خارج شود، وضعیت عربستان در محیط پیرامونی‌اش مانند یمن، عراق، سوریه، لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس با مشکلاتی مواجه شده است. 

نعیمی ادامه داد: کشورهایی مانند عمان، کویت و قطر تمایل ندارند در مسیر عربستان حرکت کنند و این موجب اختلافات بین این کشورها و عربستان شده و در ‌‌نهایت موجب قطع رابطه بین قطر و عربستان شد. 

 این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: نگاه‌های متفاوت ایران و عربستان به وقایع اخیر در منطقه و نوسانات بازار نفت همگرایی را بین دو کشور کاهش داده و مسیر دو کشور را جدا کرده است، مسیر عربستان را ایران و اکثر کشورهای عربی رد می‌کنند و اتفاقات عراق و سوریه به نوعی نشان دهنده اشتباهات عربستان است.

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، روابط ، ایران ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار