لس‌آنجلس‌تایمز

تشدید تلاش‌های کاخ سفید برای حفظ چشم انداز توافق با ایران

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت اوباما برای منصرف کردن کنگره از تحریم ایران از "دیوید کامرون" کمک خواست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "کریستی پارسونز" نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت در حالی که آمریکا و شرکایش در حال مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران هستند، وی هر گونه تلاش کنگره برای افزایش تحریم ها بر ضد این کشور را متوقف خواهد کرد.

"اوباما" که در یک کنفرانس خبری مشترک با "دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس شرکت کرده بود همچنین به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد اگر تحریم ها منجر به شکست مذاکرات شود آنها مسئول خواهند بود. 

شیوه بیان اوباما و لحن محکم وی نشان دهنده تشدید تلاش های کاخ سفید برای حفظ چشم انداز توافق با ایران و نگرانی عمیقی از برنامه های کنگره است.
حضور کامرون که اذعان کرد گامی غیر معمول در گفتگو با سناتورهای آمریکایی در مورد تحریم های احتمالی برداشته است، نشان دهنده ماهیت پرمخاطره سخنان شدید اللحن اوباما است.

"اوباما" به کنگره هشدار داد چه بسا شکست دیپلماسی با ایران منجر به جنگ شود و اگر کنگره تحریم های جدیدی را بر ضد این کشور تصویب کند، مسئول بروز این جنگ خواهد بود. این اتهامی تند و آتشین است که قانونگذارانی را که معتقدند با افزایش فشار اقتصادی بر تهران بخت موفقیت دیپلماسی را افزایش می دهند هدف قرار داده است.

مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در دو ضرب الاجلی که در سال گذشته تعیین شد به توافق منجر نشد و منتقدان این تلاش های دیپلماتیک معتقدند این مسئله نشان می دهد که ایران مایل نیست دست از مقاومت بکشد و تحریم های بیشتری لازم است.

اما مقامات دولت اوباما تاکید دارند تحریم های شدیدتر منجر به مختل شدن مذاکرات می شود. آنها می گویند نه فقط مقامات ایرانی بلکه دیگر قدرت های جهانی که در مذاکرات حضور دارند و دیگر کشورهای جهان نیز تحریم های جدید را نشانه سوء نیت آمریکا تلقی خواهند کرد و در نتیجه آمریکا مسئول شکست مذاکرات تلقی خواهد شد.

اوباما در این زمینه از کامرون کمک خواست. نخست وزیر انگلیس گفت با تعدادی از سناتورهای آمریکایی گفتگو کرده است تا بگوید انگلیس در این گفتگوهای حیاتی در کنار آمریکا ایستاده است و تحریم های بیشتر کمکی به موفقیت این مذاکرات نخواهد کرد.

نیل گاردینر، عضو مؤسسه تحقیقاتی هریتج گفت استفاده از کامرون در این زمینه ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. برخی از قانونگذاران احتمالا به سخنان کامرون اعتنایی نمی کنند.

جمهوری خواهان سنا می‌گویند این ماه یا ماه آینده در جهت رای گیری درباره تحریم ایران گام بر می دارند و ممکن است به زودی مانع آن شوند که دولت اوباما بتواند با ایران بر سر برنامه هسته ای اش توافقی را امضا کند.




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار