آتلانتیک:

مداخله نظامی آمریکا در عراق، به افزایش نفوذ ایران در منطقه منجر شد

نشریه "تلانتیک" در گزارشی نوشت که جنگ‌طلبان تصور می‌کردند مداخله نظامی در عراق، موجب انزوا و هراس ایران می‌شود، اما در واقع تهران نفوذ خود در منطقه را افزایش داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه "آتلانتیک" در گزارشی به افزایش "بی‌سابقه" نفوذ تهران در عراق اشاره کرده و نوشت که محاسبات جنگ‌طلب‌هایی که تصور می‌کردند جنگ عراق، ایران را منزوی می‌کند، اشتباه از آب درآمد.

نویسنده این یادداشت در ادامه به گزارش اخیر خبرگزاری اسوشیتدپرس در مورد نفوذ ایران در عراق اشاره کرده و نوشت : "اکنون وقت آن است که به بخش‌هایی از تاریخ سال‌های اخیر نگاهی بیاندازیم."

در ادامه این گزاش آمده است: "قریبا 13 سال قبل بود که جورج بوش رئیس جمهور آمریکا عراق، ایران و کره شمالی را اعضای "محور شرارت" اعلام کرد . مقامات ارشد دولت بوش معتقد بودند که مداخله  در امور عراق، دست آمریکا را در مقابله با ایران، تقویت می‌کند. "جان بولتون" معاون وزیر خارجه پیش از جنگ عراق به اسرائیل گفته بودآمریکا پس از پایان نبرد، علیه ایران دست به کار می‌شود. ارزیابی‌های مشابه هم خیلی زود به عنوان امری معقول در رسانه‌های غرب رواج پیدا کرد."

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: " هم اکنون با گذشت این سال‌ها، روشن شده است که تحلیلگران جنگ‌طلب و توجیهاتی که آن‌ها شکل داده بودند، کاملا غلط بوده است. مداخله در عراق، دست آمریکا در برابر ایران را تقویت نکرد. بلکه، اهرمی ژئوپلیتیک در برابر آمریکا، در اختیار ایران قرار داد. همانطور که آسوشیتدپرس گزارش کرده، نفوذ ایران در منطقه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. درسی که در زمینه سیاست خارجی باید از این موضوع گرفت، این نیست که جنگ‌طلب‌ها اشتباه می‌کردند، هرچند که می‌کردند. این هم نیست که قدرت گرفتن ایران، آمریکا را در معرض خطر قرار داده است."

 آتلانتیک در پایان نوشته است: "درسی که باید گرفت، این است که آمریکایی‌ها توان خود برای تدوین راهبردی کلان و پیش‌بینی نتایج مداخلات خارجیدر طول زمان را بسیار دست بالا گرفته‌اند. همین موجب شده آمریکا به جای آنکه جنگ را آخرین وسیله و دارای تبعات غیرقابل پیش‌بینی ببیند، آن را ابزاری مناسب جهت تغییر ساختار جهان، فرض کند... اما حتی پس از عراق، افغانستان و لیبی، همچنان باز هم پیش‌بینی‌های با اطمینانی که از سوی جنگ‌طلب‌ها ارائه می‌شود، در مرکز مباحث سیاست خارجی ما، حتی در رابطه با ایران قرار دارد. آمریکا چه زمان درس خواهد گرفت؟"



انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، عراق ، امریکا ، نفوذ ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار