دبیر ستاد نظارت بر تعرفه‌ها:

شکایت ناحق از پزشکان پیگرد قانونی دارد/ادعایی برای به صفر رسیدن زیرمیزی نداریم

دکتر جهانگیری گفت: در صورتی که مردم به ناحق و مقرضانه از پزشکی به سامانه 1690 شکایت کنند نظام پزشکی از فرد شاکی شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ جهانگیری دبیر ستاد نظارت بر تعرفه‌ها امروز 24 دی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه چند روز پیش اعلام شده که اگر مردم به ناحق شکایتی از پزشکی را به سامانه 1690 اعلام کنند نظام پزشکی از آنها شکایت می‌کند، گفت: اگر شکایت مردم از یک پزشک به ناحق، مقرضانه و در جهت افترا باشد سازمان نظام پزشکی آن را پیگیری می‌کند و در صورت لزوم طرح شکایت می کند.

وی با بیان اینکه تنها مردم با سامانه 1690 تماس نمی‌گیرند، افزود: یک مورد شکایت داشتیم که یک پزشک از یک موسسه شکایت کرده بود که پرونده در حال بررسی است.

جهانگیری اظهار داشت: تا به حال بیش از صد هزار تماس با سامانه 1690 گرفته شده که 50 هزار تماس آن به منظور راستی آزمایی بوده و کمتر از 5 درصد مربوط به تعرفه‌ها بوده است به طوریکه از این 5 درصد هم 10 درصد مربوط به بستری بوده یعنی از کل تماس‌ها 2 هزار و 614 تماس مربوط به تعرفه‌ها بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول بیش از 90 درصد خدمات پزشکی براساس بررسی‌ها از تعادل نسبی مناسبی برخوردار نبوده‌اند، 2 هزار خدمت هم اصلا برای آنها ارزش نسبی تعریف نشده و حتی برخی از خدمات جراحی تعرفه آنها از لحاظ ارزش نسبی غیر واقعی بود که با اجرای فاز سوم طرح تحول 2 هزار و 700 خدمت تعرفه‌دار شده‌اند و حدود 70 تا 80 درصد تعرفه‌های کنونی براساس استاندارهای ملی و بین‌المللی است.

وی به موضوع تفاوت درآمد در جامعه پزشکی اشاره و اظهار داشت: قبل از اجرای طرح تفاوت فاحشی بین درآمدها در برخی از رشته‌های جامعه پزشکی بود و این امر باعث انگیزه انتخاب رشته در بین پزشکان شده بود در واقع ما برخی اوقات درآمد 30 برابری را برای یک خدمت داشتیم که در حال حاضر با اجرای طرح تحول عدالت تا 80 درصد محقق می‌شود که البته رسیدن به این عدالت 3 تا 5 سال طول می‌کشد.

وی اظهار داشت: ملاک ما برای اجرای تعرفه‌ها قیمت واقعی است در واقع قیمت واقعی براساس قیمت تمام شده خدمت در بخش دولتی و در بخش خصوصی با احتساب استهلاک و سود عنوان می‌شود در حالی که برخی از منتقدان اعلام می‌کنند که فاصله تعرفه بین دولتی و خصوصی زیاد است اما باید توجه داشت که در بخش دولتی در برخی مناطق حتی تا K 3 هم پرداخت می‌شود به همین خاطر نظام پزشکی در صدد یکسان سازی تعرفه بخش دولتی و خصوصی است تا مردم بتوانند خدمت خوبی را دریافت کنند.

وی در خصوص بحث قرار داد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های دولتی گفت:  طبق آمار 96 درصد بیمارستان‌های خصوصی درجه یک تهران با بیمه‌های تکمیلی عقد قرارداد کرده‌اند و مراکز جراحی محدود تهران هم تا پایان هفته پیش به توافق رسیده‌اند سایر بیمارستانها نیز تا شنبه با بیمه‌های تکمیلی عقد قرارداد می‌کنند.

وی در خصوص عقد قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌ها در شهرستانها خاطر نشان کرد: بیمارستان‌های خصوصی بزرگ فارس، اصفهان، خراسان رضوی و تبریز هم با بیمه‌ها توافق رسیده‌اند و بقیه بیمارستان‌ها هم در حال تکمیل عقد قرار داد هستند.

جهانگیری افزود: البته با این اوصاف ما ادعا نمی‌کنیم که دریافت خارج از تعرفه به صفر رسیده است قبلا به طور عرف مردم پول را به پزشکان در مطب پرداخت می ‌کردند و کسی هم رسیدگی نمی‌کرد اما با واقعی شدن تعرفه‌ها این امر تا حد زیادی کاهش یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.