ترکیه جریان‌های افراطی در منطقه را تروریسم نمی‌داند/ تروریسم خوب و بد چیست؟

ترکیه نیز حمایت از جریان‌های افراطی در سوریه و عراق را بد ندانسته و این گروه‌ها را تروریست نمی‌داند که این توجیه بسیار نادرستی در بعد جامعه بین المللی است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، سرازیر شدن هزاران مزدور به سوریه و عراق از طریق ترکیه، تحت اشراف مقامات این کشور  همچنین، دستیابی گروه‌های تروریستی، بویژه "داعش" بر ملیون‌ها دلار از درآمدهای نفتی و مشتقات آن، از طریق مرزهای ترکیه و شرکت‌هایی که عملیات قاچاق غیرقانونی آن را تحت نظر مقامات ترکی به عهده دارند، باعث شده تا نخست وزیر این کشور دست به اظهاراتی بزند که با ان چیزی که در واقعیت وجود دارد متناقض باشد.



همکاری علیه تروریسم، تنها با حرف محقق نمی‌شود و بلکه تمام دولت‌های جهان، باید دست در دست یکدیگر داده و برای نابودی این آفت که هیچ کس از شر آن در امان نخواهد بود، شرکت کنند.

همچنین، دبیرکل ناتو نیز در فراری آشکار از پاسخ گفتن به سوالی در خصوص نقش ترکیه در حمایت از گروه‌های تروریستی و تضعیف امنیت مرزهای ناتو، گفته است؛ وقتی بحث امنیت مرزها پیش می‌آید، مسئولیت اصلی ناتو، حمایت و دفاع از هم پیمانان خود است و از این رو، ما در خصوص انچه به امنیت مشترک مربوط می‌شود، شفاف هستیم.



حمایت‌های ترکیه از داعش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینکه آنها بر این باورند که داعش باعث شده تا سه همسایه قدرتمند ترکیه، یعنی ایران، عراق و سوریه با این تروریست‌ها درگیر شوند و سران آنکارا با فراغ بال بیشتری به منطقه و طرح‌های توسعه‌ای خود بنگرند. اردوغان در مذاکره خود با اوباما به صراحت به وی گفته بود که حمله به داعش، باعث خواهد شد تا ایران و سوریه بار دیگر قدرت بگیرند و ما به هیچ عنوان خواستار یک ایران قدرتمند نیستیم.

از طرف دیگر اردوغان داعش را سدی در برابر گسترش تشیع در منطقه می‌بیند و به نوعی با «ابوبکر البغدادی» در تفکر راهبردی و حتی عقیدتی برای مخالفت با شیعیان همراه است و مناطقی که اکنون در تصرف داعش است، باعث شده تا عراق و سوریه‌ عملا از هم جدا شوند. ترک‌ها دوست ندارند دولت تشکیل شده «البغدادی» از میان برود و بین شیعیان ایران، عراق، سوریه و لبنان پیوندی سرزمینی‌ باشد.



اردوغان با وجود آنکه به زعم خود موفق شده ایران را درگیر بحران سوریه و عراق کند، ‌هنوز از پتانسیل بالای ایران برای مقابله با بحران‌های متعدد خبردار نشده ‌و همین اشتباه محاسباتی است که برای آینده این کشور و تعاملات منطقه‌ای آن پرهزینه خواهد بود.

داعش به سرعت از میان نخواهد رفت، ولی تضعیف خواهد شد و ضعف این گروه بیش از آنکه به ضرر دشمنانش باشد، برای دوستان این گروه تروریستی هزینه‌ساز خواهد بود، زیرا باید برای حفظ آن‌ها بیش از پیش سرمایه‌گذاری کنند و همواره آن‌ها را از نظر اطلاعاتی، تدارکاتی و مالی تقویت کرده و راه را برای درمان اعضای زخمی ‌در نبرد‌ها فراهم کنند



"جعفر حق پناه" با اشاره به اینکه ترکیه همچنان به عنوان گذرگاهی برای انتقال تروریست‌ها به دمشق مطرح است و تناقض این موضوع با اظهارات اخیر داوو اوغلو نخست وزیر این کشور می‌گوید: به نظر می‌رسد کشورهای حامی تروریست، تعریفی از تروریسم خوب و بد دارند که در قبال آن رفتار دوگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.   
 
وی ادامه داد: آن‌ها از جریان‌هایی حمایت می‌کنند که منافعشان در آن دخیل باشد، در نتیجه این جریان‌ها را تروریسم تلقی نکرده و از آن با عنوان دیگر نام می‌برد.   
 
این کار‌شناس سیاست خارجی تصریح کرد: ترکیه نیز حمایت از جریان‌های افراطی در سوریه و عراق را بد ندانسته و این گروه‌ها را تروریست نمی‌داند که این توجیه بسیار نادرستی در بعد جامعه بینالمللی است.   
 
حق پناه در پایان خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم حتی برخی از کشورهای عربی حمایت‌های خود را از گروه‌های تروریستی حاضر در منطقه دریغ کرده‌اند، اما ترکیه همچنان به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار