مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ‏ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

پیش نویس احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه، بهمن ماه ارائه می شود

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ‏ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : در حال حاضر کارگروه‌های تخصصی مرتبط با تدوین برنامه ششم توسعه در حال بررسی موضوعات مرتبط با توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت و تهیه پیش نویس این برنامه هستند که پس از تائید وزیر صنعت، معدن و تجارت تا پایان بهمن ماه ارائه خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا؛ محسن اتابکی با اشاره به وضعیت روند تدوین احکام پیشنهادی در برنامه ششم توسعه که از سوی معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری وقت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (فعلی) به عنوان یکی از وظایف این وزارتخانه در نظر گرفته شده است تصریح کرد: از میان شوراهای تشکیل شده در زمینه تدوین برنامه ششم ، 18 شورا مرتبط با بخش صنعت ،معدن و تجارت بوده که عضویت این وزارتخانه در آنها دیده شده که در 3 شورا وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان ریاست شورا و در 15 شورا به عنوان عضو در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به منظور ساماندهی و تسریع در پیشبرد اهداف مشخص شده 5 کارگروه تخصصی در وزارت متبوع ایجاد شده است، تصریح کرد: این کارگروه ها در حال تحلیل و بررسی اهداف، سیاست ها و برنامه های بخش صنعت، معدن و تجارت و در نهایت تهیه پیش نویس برنامه ششم توسعه مرتبط با بخش، هستند.

به گفته اتابکی این کارگروه‌ها شامل: تولیدات صنعتی و معدنی ، توسعه سرمایه‌های انسانی ، توسعه سرمایه گذاری و تامین مالی ، امور تجارت و کارگروه تلفیق و تنظیم برنامه هستند.

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ‏ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این کارگروهها که هرکدام توسط یکی از معاونان وزیر به عنوان رئیس کارگروه و سایر ارکان به عنوان اعضاء مشخص شده اند طی جلساتی که ظرف یک ماه گذشته به بررسی و تبادل نظرات پرداخته اند طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان هفته آینده نسبت به جمع بندی نقطه نظرات خود و ارائه ماحصل نتایج به کارگروه تلفیق و تنظیم برنامه، اقدام خواهند کرد.

اتابکی تصریح کرد: کارگروه تلفیق و تنظیم تلاش خواهد کرد تا با ایجاد همگرایی و هم راستایی بیشتر ، با بررسی سیاستها و راهبردهای وزارت متبوع و همچنین موضوعات فرابخشی مرتبط، اقدامات لازم را بعمل آورد.

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ‏ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود به شاخص های مهم در تدوین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: در این برنامه شاخص های کلان اقتصادی نظیر سهولت انجام کسب و کار ، رقابت پذیری جهانی و رقابت پذیری صنعتی و رونق اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است و در هدف گذاریها باید نقش صنعت و معدن و تجارت و نیازهای قانونی آن دیده شود.

وی همچنین موضوع زیر ساختهای توسعه، استفاده از ظرفیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید را از مباحث دیگر حائز اهمیت در تدوین برنامه ششم توسعه ذکر کرد و گفت: بحث آمایش سرزمین نیز از دیگر موضوعات حائز اهمیتی است که می تواند در جهت گیری توسعه یافتگی متوازن مناطق مختلف کشور موثر باشد، چرا که سیاستهای توسعه یافتگی متوازن و متناسب با پتانسیل ها ، ظرفیتها و توانمندیهای استانها می تواند در توسعه اقتصادی کشور و رفاه نسبی جامعه، نقش تعیین کننده ای ایفاء کند.

اتابکی ، موضوع توسعه سرمایه انسانی را نیز از دیگر موارد مهم در تدوین برنامه ششم دانست و افزود: در این راستا باید تلاش شود تا برنامه هایی که موجب جذب، نگهداشت، آموزش و توانمند سازی منابع انسانی می شود مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

به گفته وی همچنین موضوع توسعه تجارت داخلی و خارجی و موضوع فناوریهای نو و صنایع پیشرفته نیز از دیگر موارد مهمی است که در تدوین برنامه ششم توسعه به آن پرداخته خواهد شد. 

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ‏ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این محورها و شاخص‌ها در گامهای اولیه و تهیه پیش نویس برنامه ششم به صورت جدی دنبال خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار