آخرین وضعیت پروژه های پارس جنوبی تشریح شد؛

تصمیمی برای حضور شرکتهای خارجی برای فاز 11 گرفته نشده است/ فاز 19 پارس جنوبی در زمستان سال آینده در مدار تولید قرار می گیرد

مدیر برنامه ریزی و کنترل طرحهای شرکت نفت و گاز پارس، از تحقق قول 100 میلیون متر مکعبی گاز برای زمستان امسال خبرداد و گفت: در تصمیمات اخیر وزارت نفت تصمیم براین شده که فعلا حفاری دریایی را شروع شود هنوز در مورد پیمانکار و حضور شرکتهای خارجی تصمیمی گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران؛ سید مرتضی الهی ، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه انرژی کیش در جمع خبرنگاران خبرهای خوبی از آخرین وضعیت فازهای در حال تکمیل پارس جنوبی داد.

وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در پروژه های پارس جنوبی اظهار داشت: با پیگیری وزیر نفت برای تامین گاززمستانی خوشبختانه این موضوع محقق شده به طوری روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز در زمستان امسال به ظرفیت تولید اضافه می شود.

استحصال روزانه 65 میلیون متر مکعب گاز از فاز 12

وی تصریح کرد: فاز 12 که شامل سه فاز است تکمیل شده و واحد ششم آن نیز به زودی تا اواخر بهمن راه اندازی خواهد شد. همچنین در بخش دریا هم سکوهای هر سه بخش A,B,C تکمیل شده  و تنها بخشی از سکوهای C  باقی مانده که آن هم به زودی راه انداری می شود و در مجموع روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز غنی از فاز 12 استحصال می شود.

اتمام حفاری 11 حلقه چاه در فاز 16

الهی در رابطه با فازهای 16 و 15 پارس جنوبی گفت: یازده حلقه چاه فاز 16 و هفت حلقه فاز 15 انجام شده و قرار است  14 میلیون متر مکعب  گاز غنی از فاز 15 و 28.3 میلیون متر مکعب از فاز 16 استحصال شود که این میزان معادل 1.5 فاز بوده و در نهایت بیش از 40میلیون متر مکعب گاز از این دو فاز برداشت خواهد شد.

وی تاکید کرد : هم اکنون گاز غنی دو فاز 16و15 به پالایشگاه این فازها رسیده و پالایشگاه به تدریج به ظرفیت نهایی خود می رسد و 40 میلیون مترمکعب گاز غنی روزانه این فاز تا بهمن ماه محقق می شود .

برداشت 30 میلیون متر مکعب گاز از فاز 16و15

 مدیر برنامه ریزی و کنترل طرحهای شرکت نفت و گاز پارس اظهارکرد: پالایشگاههای فاز 16و 15 و 12 به مخزن و پالایشگاه فازهای 8و7و6 متصل است و در حال حاضر 30 میلیون متر مکعب گاز از فازهای 16و15 برداشت می شود و به این ترتیب حدود 60 میلیون متر مکعب گاز غنی از فاز 12 و 30 میلیون از فازهای 16و 15 تامین شده و 100 میلیون متر مکعب گاز غنی شده زمستان امسال محقق خواهد شد.

الهی همچنین در مورد فازهای 18و17 گفت: یکی از ترین های فاز 18 آماده شده و سکوی 18A نیز آماده شده و برنامه ریزی کرده ایم که این سکو را به یکی از واحدهای پالایشگاهی فازهای 16و15 وصل کنیم.

وی در پاسخ به سوال در مورد ظرفیت فعلی و قبلی تولید در پارس جنوبی گفت: با محاسبه محقق شدن 100 میلیون متر مکعب گاز در زمستان امسال و 10 فاز قبلی که در مدار بوده اند تولید گاز غنی پارس جنوبی به 380 میلیون متر مکعب در روزی می رسد و این میزان در سال گذشته حدود 280 میلیون متر مکعب بوده است . البته در سالهای گذشته به خصوص در زمستان بیش از این میزان برداشت داشته ایم .

پیشرفت فازهای پارس جنوبی از 70درصد گذشت
 
وی در ادامه با شاره به 10 فازی که از سال 89 پیش شده بود گفت: فاز 13 با پیشرفت 72 درصد، فاز 14 با 57درصد ، 19 با 84 درصد، فازهای 21و20 با 70 درصد و فازهای 24و23و22 با 74 درصد پیشرفت روند خوبی را طی کرده اند اما فاز 19 در میان این فازها پیش رو بوده است و امیدواریم تا زمستان سال آینده در مدار قرار گیرند. خط  لوله و حفارهای چاههای 19 به اتمام رسیده و پالایشگاه آن نیز بیش از 80 درصد پیشرفت دارد .

تمصمیمی برای حضور شرکتهای خارجی برای فاز 11 گرفته نشده است

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فاز 11 و احتمال حضور شرکتهای اروپایی در این فاز گفت: برنامه ریزی هایی برای حضور شرکتهای خارجی صورت گرفته بود اما بسیاری از آنها به دلیل تحریم محقق نشد. در تصمیمات اخیر وزارت نفت تصمیم براین شده که فعلا حفاری دریایی را شروع کنند و در مورد پیمانکار و حضور شرکتهای خارجی فعلا تصمیمی گرفته نشده است.

اگر شرایط تحریم و حضور شرکتهای خارجی تغییر کند امکان حضور انها در این پروژه با تغییراتی فراهم خواهد بود و امیدواریم از سال آینده این عملیات آغاز شود.

الهی همچنین در مورد آخرین وضعیت توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نیز اظهار کرد: مسولیت این پروژه از نفت و گاز پارس گرفته شده و واحد مستقلی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی را دنبال می کند.

وی افزود: چاههای این میدان حفاری شده و سکوی آن آماده نصب است و به زودی اتفاقات جدیدی در این مجموعه شکل خواهد گرفت.

الهی ادامه داد: امسال یکی از سالهای منحصر بفرد پارس جنوبی بوده چرا که علاوه بر تحقق 100 میلیون متر مکعب گاز برای زمستان 5 سکوی دریایی به صورت همزمان راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، گاز ، پتروشیمی ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار