عالیم قاسیم اف ملودی‌های خاطره ساز آذری را در تالار وحدت اجرا کرد

اولین شب از کنسرت "عالیم قاسیم اف" و "فرقانه قاسیم اوا" به همراه ارکستر سازهای بادی تهران در تالار وحدت اجرا رفتند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ کنسرت ارکستر سازهای بادی تهران شب گذشته با همراهی "عالیم قاسیم اف" و "فرقانه قاسیم اوا" به رهبری ارکستر "جاوید مجلسی" و سرپرستی گروه "سینا ذکایی" در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا نوازنده‌ی سازهای ضربی درامز، پرکاشن و ناقارا مشغول به زدن ریتم شدند تا اینکه "جاوید مجلسی" رهبر ارکستر به روی سن آمد و سازهای بادی را با حرکت دستی به صدا درآورد و پس از آن "علیم قاسیم اف" و "فرقانه قاسیم اوا" به روی صحنه آمدند که تشویق حاضران در تالار وحدت را همراه داشت، که در ابتدا قطعه‌ی "اولری خانا خانا" اجرا شد.

"عالیم قاسیم اف" در ادامه به زبان آذری ضمن ابراز خوشحالی از اینکه بر روی صحنه‌ی تالار وحدت برای مردم ایران اجرا می‌کند، اظهار داشت: من تا به حال با این وضعیت و به صورت ایستاده اجرا نکرده ام و برای من سخت است و می ترسم هیجان زده شوم و از سن پایین بیفتم.

"قارا گیله" قطعه‌ی دیگری بود که اجرا شد و سومین قطعه‌ی این کنسرت "فضولی کانتاتاسی" بود که توسط "فرقانه قاسیم اوا" و گروه کر مداد رنگی اجرا شد.

قطعه‌ی ماندگار و خاطره ساز "کوچه لر" در ادامه‌ی این کنسرت اجرا شد و پس از آن قاسیم اف چند دقیقه‌ای را برای استراحت از سن خارج شد و ارکستر سازهای بادی تهران در ادامه شروع به اجرای یکی از قطعات خود کردند که در این موسیقی "بابک صفرنژاد" در کنار ارکستر هارمونیکا می‌زد.

پس از آن قاسیم اف قطعه‌ی "سنوگیلی جانان" را اجرا و در ادامه "فرقانه قاسیم اوا" به همراه گروه کر مداد رنگی و ارکستر سازهای بادی تهران قطعه‌ی "قایتار عشقیمی" را اجرا کردند.

دو ترانه‌ی "کور عرب" و "لاچین" از دیگ قطعاتی بود که شب گذشته اجرا شد.

و اما قطعه‌ی "ساری گلین" با یک مقدمه‌ی کلاسیک نواخته شد و پس از آن ملودی معروف و پرطرفدار ساری گلین نواخته شد در میان این قطعه سازهای بادی سکوت کرده و تنها سازهای کوبه‌ای و تار به همراه آواز قاسیم اف و قاسیم اوا در سرسرای وحدت می‌پیچید که برای حاضران در تالار یک حس زیبا و فراموش ناشدنی به وجود آورده بود.

در ادامه اول قطعه‌ی "آیریلیق" اجرا و پس از آن موسیقی شاد "لاله لر" توسط گروه سازهای بادی اجرا شد که در این قطعه قاسیم اف آوازی آذری سرداد که تشویق حاضران را دربرداشت و حتی در قسمتی که "جاوید مجلسی" رهبر ارکستر طبق تمرین قبلی می خواست اجرای سازهای بادی را آغاز کند قاسیم اف با اشاره‌ی دست مانع این اتفاق شد و به آواز خود ادامه داد.

قاسیم اف در انتها یک قطعه‌ی شاد دیگری باعنوان "آذربایجان" را خواند که با گفتن بند "آذربایجان ایرانیمیز" تشویق حاضران در تالار وحدت را به همراه داشت و پس از آن "ای ایران" توسط ارکستر سازهای بادی تهران نواخته شد که در اجرای این قطعه تمامی حاضران در تالار بر روی پای خود ایستاده و این موسیقی بی کلام را با همخوانی خود همراهی کردند.

در انتهای ارکستر سازهای بادی تهران قطعه‌ی بی کلامی را که پیش از این اجرا کرده بود نیز دوباره به همراهی "بابک صفرنژاد" نوازنده‌ی هارمونیکا اجرا کرد.

از اعضای این ارکستر و کنسرت باید به "سینا ذکایی" و "محمد نراقی" فلوت، ""امیرحسین محمدخانی" ابوا، "داریوش بیژنی"، "رهام ایرانخواه"، "یلدا احسانی" و "پانیذ شفایی" کلارینت، "علیرضا مهدی زاده"، "سعید نیازی" و "امیراشکان اضغرزاده" ساکسیفون، "امیرحسین محمدیان" و "امیر ملکی زاده" فاگوت، "فرزان بیژنی"، "مهسا یوسفی"، "نرگس تقی پور" و "آرش رضوانی" هورن، "علی ضرابی"، "کامیار ماندگاریان" و "مهسا خطیب زاده" ترومپت، "سیامک کریم پور" و "سپهر عباسی" ترومبون، "افشار حشمتیان" توبا، "مهرداد هزارخانی" گیتارباس، "سامان بهشتی" درامز، "عای فراهانی" پرکاشن، "ابوالفضل اسداللهی" ناقارا، "حسن خجسته" آکاردئون و "زکی ولیف" تار اشاره کرد.

از اعضای گروه کر مداد رنگی نیز باید به "نسرین سماوی"، "مهسا کیومرثی"، "طاهره خیابانیان"، "شادی جاجرمی"، "سامره حسن زاده"، "رومینا خورزنی" و "پرستو ابوالقاسمی" سوپرانو، "الهام جوادی"، "ساناز جامساز"، "پونه سالارآنی دژاکام"، "نیوشا تاج بخش"، "شبنم مهدیخانی"، "آزاده دهقانی" و "ثمین مودت" آلتو، "علی نقیبی"، "فرزام فرزان"، "امین حشمتی"، "حسن یوسفی"، "محمد تورنینی" و "سینا فرح آبادی" باس، "بردیا وصال"، "رضا شرفی"، "علی عبدالکریمی"، "مرتضی فهمیزی"، "ایقان امام وردی"، "غلامرضا عبایی" و "هادی شیری" باس و "هیلدا ملک محمدی"، "ساناز اردبیلی فرد"، "نسرین سماوی"، "نگین صادقی"، "پروانه سلامی" و "سپیده منصوری" همخوان به سرپرستی "مریم شریف زاده" اشاره کرد.

گفتنی است که در این شب هنرمندانی چون "کمال تبریزی"، "بردیا کیارس"، "نادر مشایخی"، "مجید مظفری"، "لعیا زنگنه" و "فریبزر لاچینی" مهمان کنسرت "عالیم قاسم اف" بودند.

* و اما ...

شب گذشته اجرای درخشانی از "عالیم قاسیم اف" دیدیم ولی این سوال طرح می‌شود که چرا این گروه باید با ارکستر سازهای بادی تهران اجرا برود و مطمئنا اگر با گروه موسیقی خود اجرا می‌رفت اتفاق‌های بسیار مهم‌تری می‌افتاد.

لزومی ندارد که حتما با حضور ستارگان موسیقی جهان در ایران ما هم حتما با آن ها ساز بزنیم. زمانی که تماشاگران از این اتفاق راضی نیستند یعنی آن اتفاق مورد نظر نیفتاده و مخاطبانی که صددرصد آذری زبان هستند و سال ها این خواننده را با یک استایل مشخص و بدون تغییر دیدند برایشان سخت که با یک تعداد ساز بادی که نصفه و نیمه ملودی های آذری را اجرا می کند ببینند.

امیدوارم روزی "عالیم قاسیم اف" به همراه دختر خود "فرقانه قاسیم اوا" با گروه موسیقی آذربایجانی خود به روی صحنه‌ی تالار وحدت بیاید و امیدورام ارکستر سازهای بادی تهران مثل گذشته نیز به همان سبک و سیاق موسیقی خود بپردازد.
 

گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار