طلای سبز قربانی کم آبی در ایران

بی‌آبی موجب شده که در استان کرمان که قطب تولید پسته کشور است، میزان برداشت محصول از باغ‌های پسته به شدت کاهش یابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،اسدالله عسکراولادی طی یادداشتی در سایت کاسب نیوز نوشت: خشکبار به عنوان مواد اولیه صنایع غذایی ارزش معاملاتی معادل 180 میلیارد دلار را در بازارهای جهانی به خود اختصاص داده است.
تنها 2 میلیارد دلار در بخش صادرات آن و کمتر از نیم میلیارد دلار در بخش تولید ناخالص داخلی به خشکبار ایران تعلق دارد. روزی رتبه نخست تولید و صادرات این اقلام به ایران اختصاص داشت، اما امروز در تولید پسته به رتبه دوم، کشمش به رتبه پنجم و در صادرات خرما به رتبه ششم تنزل کرده ایم.
خشکبار ایران به عنوان کالایی استراتژیک با سابقه 140 ساله، یکی از مهم ‌ترین زمینه‌های صادرات در دهه‌های گذشته بوده است تا جایی که در چند سال اخیر نیز محور اصلی صادرات غیرنفتی ایران به شمار رفته است.
به منظور روشن تر شدن هر چه بیشتر این موضوع خبرنگار کاسب نیوز به سراغ سلطان پسته کشور رفته است. کسی که از قبل از انقلاب صادرات پسته را شروع کرد و هم اکنون از بازرگانان مهم وبرجسته خشکبار کشور است او کسی جز «اسدالله عسگراولادی» نیست.
وی بزرگ ترین مشکل پسته کشور را کم آبی وشوری آن می داند و می افزاید: این موضوع موجب شده است که در استان کرمان که قطب تولید پسته کشور است، میزان برداشت محصول از باغ‌های پسته به شدت کاهش یابد.
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین از استان‌های سمنان و خراسان جنوبی و یزد به عنوان مناطق جایگزین استان کرمان درآینده ای نزدیک به منظور تولید و برداشت انواع پسته خبر داد و افزود: متأسفانه مشکل آب در تمام نقاط کشور فراگیر شده است که این امر در دولت‌های مختلف پی گیری شده اما راه کاری به منظور حل اساسی تاکنون پیشنهاد نشد.
عضو اتاق بازرگانی ایران خواستار حمایت دولت به منظور تبلیغات و حضور صادرکنندگان وتولید کنندگان پسته کشور در نمایشگاه‌های بین المللی فرانسه، آلمان و امارات شد و افزود: متأسفانه تبلیغات انواع پسته‌های ایرانی در کشورهایی مانند چین و روسیه و حتی آمریکا بسیار ضعیف است و به همین دلیل است که بسیاری از کشورهایی که محصولات آن‌ها از نظر کیفیت بسیار پایین تر از مشابه ایرانی است فروش بالایی در بازارهای بین المللی دارند.
در هر حال طلای سبز نخستین محصول صادرات غیرنفتی کشور است که در سال های گذشته توانسته بیش از 15 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص دهد. پسته محصول درختی با خاصیت سال های آور و ناآور می باشد که به همین دلیل در سال های مختلف میزان برداشت این محصول متفاوت شده است.
با این وجود می توان تخمین زد به طور متوسط در یک دوره 5 ساله سالانه 170 تا 180هزار تن پسته صادر می شود اما کمبود منابع آبی باعث می شود دوره های آبیاری مزارع و باغ ها از 25 تا 30 روز لازم به 55 تا 70 روز تغییر کند که همین امر سبب کاهش تولید این محصول می شود.
خرده مالکی و عدم اطلاع تولیدکنندگان از مسایل جهانی را باید به مشکل کم آبی اضافه کرد واین درحالی است که طلای سبز نیاز شدیدی به توجه مسئولان اجرایی کشوردارد.
در مجموع طلای سبز ایران از نظر شکل ظاهری دارای پوست سخت و دلپذیراست به طوری که از نظر کیفیت طعم و تنوع درشکل، پسته ایران در دنیا بی همتا است.
تا کنون 60 رقم پسته در ایران شناسایی شده است که مهم ترین آنها اوحدی است که حدود 60 درصد کل سطح زیر کشت، کله قوچی 20 تا 25 درصد و فندقی، اکبری، احمد آقایی به همراه سایر ارقام هم 15 تا20 درصد کل پسته کشور را تشکیل می دهند.
نباید ازاین موضوع گذرکرد که چندسالی است که پسته را خشکبار ثروتمندان در کشور معرفی کرده اند و این درحالی است که با فرا رسیدن عید نوروز بسیاری از هموطنان به دلیل بالا بودن قیمت پسته در بازار از خرید آن صرفنظرمی کنند و در کشوری که زادگاه پسته دنیاست باید بسیاری از مردم از خرید طلای سبز عاجز باشند.
برچسب ها: طلا ، قربانی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار