دیدار رهبر معظم انقلاب با مادورو و صحبتهای ایشان درباره قیمت نفت و مواضع ضد صهیونیستی ونزوئلا مورد توجه رسانه های کاغذی امروز قرار گرفت .


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با رییس جمهور ونزوئلا ، درباره قیمت نفت ، فرموندند : کاهش عجیب قیمت نفت حرکتی سیاسی و غیر اقتصادی است ، ایشان همچنین در این دیدار از مواضع ضد صهیونیستی دولت ونزوئلا تقدیر کردند . گفته های رهبر انقلاب در این دیدار تیتر یک تعداد قابل توجهی از رسانه ها شد .

اما در مجموع بیشتر روزنامه های امروز تیترهای نفتی برای خود انتخاب کردند .

«پیام جهانی سقوط نفت»

دنیای اقتصاد  در این باره نوشت :  محمد طبیبیان، استاد برجسته ایرانی به بررسی اثر نوسانات قیمت نفت بر بودجه کشورهای خلیج فارس پرداخت. این کارشناس، با بررسی مقاله اکونومیست در این خصوص معتقد است که با توجه به «سهم ناچیز درآمد‌های مالیاتی از درآمد کل»، «اجرای پروژه‌های لوکس و حجیم» و همچنین «گسترش اعتراض‌های مردمی» در کشورهای منطقه، کاهش بهای نفت اثرات نامطلوبی را برای این کشورها به همراه خواهد داشت.استاد سابق موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با بررسی اثر کاهش نفت در دهه‌های گذشته بر اقتصادهای کشورهای توسعه یافته، کاهش قیمت طلای سیاه را برای جهان مطلوب توصیف نمی‌کند. به گفته او، از 10 مورد افت شدید بهای نفت در سال‌های گذشته، 6 مورد به شروع ركود اقتصادى فراگير، دو مورد به فعاليت‌هاي تروريستى بين‌المللي و دو مورد به بحران‌هاي سياسي ديگر منجر شده است.

طبیبیان با بررسی مقاله مجله اکونومیست در تاریخ 20 دی ماه (10 دسامبر 2015) در خصوص بودجه سال آتی در کشورهای عرب خلیج فارس به بررسی اثر قیمت نفت در بودجه این کشور‌ها پرداخت. گزارش اکونومیست با مرورى بر تحولات بودجه اين كشور‌ها نشان می‌دهد که با شروع افزايش قيمت نفت از سال ٢٠٠٧ حجم بودجه اين كشور‌ها افزايش يافته و هر سالي كه اين افزايش‌ها در هزينه بودجه تحقق يافته، پروژه‌هایي به اجرا در آمده كه بهره‌بردارى و كاركرد يا ادامه آن پروژه‌ها نيازمند منابع هر چه بيشتر از محل در آمد‌هاي نفتي بوده است. در این گزارش بیان شده که این موارد علاوه بر کشورهای صادرکننده نفت خلیج‌فارس مانند عربستان، امارات، كويت و عمان شامل سایر كشور‌هایى كه خود صادركننده نفت نبوده و به منابع همسايگان متكى هستند مانند بحرين نیز می‌‌شود. بر اساس گزارش مذکور، براي يك بودجه متعادل، عربستان نيازمند قيمت نفت معادل ١٠٤ دلار و امارات نيازمند قيمت هر بشكه حدود صد دلار است. هر ميزان كه قيمت نفت از اين ارقام كمتر باشد اين كشور‌ها متناسب با اين تفاوت در سال ٢٠١٥ داراى كسری بودجه خواهند بود. طبیبیان در این یادداشت می‌‌افزاید که از بين اين كشور‌ها، عربستان با برخوردارى از حدود ٩٠٠ ميليارد دلار ذخایر ارزى و در آمد ناشي از آن در وضعيتى قرار دارد كه بتواند براي چند سال با اين مشكل مقابله كند؛ اما ساختار‌هاي شكل گرفته در اين كشور بازنگرى در برخى روش‌ها را اجتناب‌نا‌پذير مي‌كند.

به باور این اقتصاددان، عموم اين كشور‌ها در زمان شروع خيزش سياسي در كشور‌هاي عربى، موسوم به بهار عربى، هزينه‌هاي رفاهى و توزيع پول را بين جمعيت‌هاى خود سرعت بخشيدند تا جمعيت را از تقاضاى تحولات دموكراتيك منصرف كنند. اکنون اين كشور‌ها با اين معضل روبه‌رو هستند كه ادامه پرداخت‌ها و هزينه‌هاي رفاهي مقدور نيست و قطع آنها نيز بحران‌ساز است. طبیبیان با بیان اینکه در اين كشور‌ها حدود ٨٠ درصد بودجه به نفت وابستگي دارد، تشریح کرد: «در بسياري از كشور‌هاي مزبور درآمد مالياتي حدود 5/2 درصد درآمد ملي است. در عربستان و امارات ماليات بر شركت‌ها منحصر به شركت‌ها و بانك‌هاي خارجي است و ماليات بر در آمد نيز بعضا يا صفر يا داراي نرخ‌هاي پایین است.» در بخش دیگری از تحلیل مقاله اکونومیست، به بررسی هزینه و درآمد سفر حجاج پرداخته شده است. بر این اساس، دولت بايد سالانه منابع عظيمى را صرف خدمات‌رسانى و ساخت و نگهدارى زيرساخت‌ها کند و بنابراين نتيجه درآمد و هزينه براي اقتصاد و به خصوص بودجه دولت چشمگير نيست. به دليل همين مشكلات است كه اين كشور‌ها به نحو جدى به فكر كسب درآمد مالياتى هستند. طبیبیان در ادامه یادداشت خود هزینه‌های کشورهای عربی در دوره رونق درآمد را تشریح کرده است. به گفته او طي سال‌هاي اخير يكي از منابع خرج‌تراشى درآمد‌هاي نفتى در اين كشور‌ها اجراي پروژه‌هاي نمايشي، لوكس و در ابعاد حجيم بوده است. اين پروژه‌ها اگر در مراحل آغازين باشند مي‌توانند منتفي شوند؛ اما آنهایى كه اجرا شده‌اند نيازمند هزينه‌هاي جديد و بخش ديگرى از مشكل بودجه اين كشور‌ها تلقى خواهند شد.

این اقتصاددان معتقد است که کشورهای خلیج‌فارس با کاهش قیمت نفت با معضلاتی روبه‌رو هستند که به مشكلات سياسى و اجتماعى نيز منجر خواهد شد؛ به اين معنى كه كاهش هزينه‌هاى بودجه‌اى به دليل كاهش خدمات رفاهى و كاهش اشتغال موجب نارضايتى خواهد شد و از طرف ديگر حفظ اين هزينه‌ها و جبران آن از طريق افزايش ماليات‌ها نيز نوع ديگري از مشكلات و نارضايتى را به همراه خواهد داشت. استاد سابق موسسه نیاوران حل ريشه‌اى اين مشكلات را نيازمند اجراى برنامه‌هاي اصلاح اقتصادى می‌‌داند كه خود به مشاركت عمومى نيازمند است. او این موضوع را معادل «تقويت مشاركت مردم» بیان کرد و این موضوع را نيز به معنى گسترش دموكراسى می‌‌داند كه با مزاج نظام‌هاي استبدادى سازگار نیست.

معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه در ادامه به بررسی علل موافقت عربستان با کاهش قیمت نفت پرداخته است. به گفته اودر تحليل‌هاى مختلفى كه در منابع داخلى كشور ما مطرح شده عربستان به خاطر كاهش قيمت نفت مورد شماتت قرارگرفته است، زيرا اين كشور حاضر به كاهش توليد براى افزايش يا نگهدارى سطح قيمت نبوده است. همچنين مقابله و افزايش فشار بر ايران يكى ديگر از دلایل عدم موافقت عربستان با كاهش توليد مطرح شده است؛ ليكن به نظر مي‌رسد دلایل واقعي ديگري نيز وجود داشته باشد: يكي كاهش تقاضا براى نفت و ديگرى تلاش عربستان براى از ميدان بيرون راندن شركت‌هاي متعددي است كه در آمريكا از طريق روش‌هاى پرهزينه به استخراج نفت مشغول هستند. مي‌توان تصور كرد كه براى عربستان كه داراى ذخایر عظيم نفتى است، در بلندمدت حفظ سهم بازار هم به اندازه كسب درآمد ارزى مهم و قابل پيگيري است.

این اقتصاددان با تحليل گزارش مجله اكونوميست و تحليل‌هاي مشابه ساير منابع و ديگر اطلاعات موجود بیان می‌‌کند که تنظيم بودجه سال ١٣٩٤ كشور نيازمند توجه اساسى است. به گفته او، برخي از مسوولان بودجه كشور در هفته‌هاي اخير اعلام کرده‌اند كه بعضى مراكز پژوهشي، قيمت نفت را براى سال آتى در حد ٨٠ دلار پيش‌بينى كرده‌اند يا اينكه احتساب قيمت حدود 70 دلار در بودجه منطقي است. اما طبیبیان معتقد است: «ممكن است چنين آرزو‌هایى عملي شود و براى آن هم احتمالى قابل تصور است. در گذشته نیز مواردى وجود داشته كه در فاصله 6 ماه از كاهش قيمت نفت، حدود نيمى از آن كاهش جبران شده است، اما واقعيت‌هاى روزگار از اين ارزيابى‌ها بسيار دور است و رعايت احتياط ضرورى. هم اكنون قيمت نفت (تگزاس غربي)به زير ٥٠ دلار نيز كاهش يافته و هنوز پاياني بر اين تنزل متصور نيست، به نحوي كه اين امر مجددا در آغاز سال ميلادى جارى بازار‌هاي مالى آمريكا را با شرايط بى‌ثباتى روبه‌رو كرد.» این استاد برجسته اقتصاد با بیان اینکه در ماه دسامبر گذشته قيمت نفت به نحو بى‌‌سابقه‌اى كاهش يافت و به حدود نصف مقادير ماه‌هاى قبل تنزل يافت، می‌‌افزاید: «از حدود 10 موردى كه در دهه‌هاى گذشته چنين كاهش‌هاى شديد رخ داده، 6 مورد به شروع ركود اقتصادى فراگير، دو مورد به فعاليت‌هاي تروريستى بين‌المللي و دو مورد به بحران‌هاي سياسي ديگر مربوط بوده است و با توجه به اين سابقه ادامه كاهش قيمت نفت خام علامت نويدبخشي براي اقتصاد جهان به نظر نمى‌رسد.»

طبیبیان در جمع‌بندی مطالب عنوان‌شده می‌‌گوید: «اقداماتي كه براي مقابله با اين شرايط در كشور ما ضرورى است، علاوه بر اصلاحات بودجه، دامنه‌هایى فراتر از حيطه بودجه را شامل مي‌شود و اجراي برنامه‌هاي اصلاح اقتصاد كشور را ضرورى مي‌نمايد، در همين ارتباط بهره‌بردارى از ظرفيت ديپلماسى نيز اجتناب‌ناپذير به نظر مي‌رسد.» به باور او اين امر نيز بدون همفكري و همكارى جريان‌هاي مختلف سياسى، اجتماعى و ادارى كشور عملى نخواهد بود و در غير اين حالت ممكن است هزينه پيگیرى جداگانه منافع و اهداف جناحى و اغماض مشكل اساسى كه بر سر راه است، براي كشور و همه جريان‌ها قابل ملاحظه باشد.


سفربه«خانه دوم»براي نجات نفت


روزنامه خراسان هم با اشاره به سفر مادرو به ایران نوشت  نوشت :  نيکلاس مادورا رئيس جمهور ونزوئلا سفر دوره‌اي خود به کشورهاي عضو سازمان اوپک را با محور احياي روابط و مذاکره در خصوص بحران نفتي موجود در جهان آغاز کرده است.مادورا پس از سفر به چين ، روز گذشته در تهران با رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور کشورمان ديدار و گفت وگو کرد. وي قرار است سپس به عربستان و الجزاير 2 توليد کننده عمده نفت نيز سفر کند. اکنون پس از گذشت کمتر از دو سال از رياست جمهوري دکترروحاني و در حالي که جسته و گريخته موضع گيري هايي درباره تغيير رويکرد دولت جديد ايران درباره روابط با آمريکاي لاتين به گوش مي رسد سفر چند ماه قبل اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور به آمريکاي لاتين تاحدي اين شائبه را کم رنگ کرد. اکنون نيز ، نيکلاس مادورا رئيس جمهور ونزوئلا براي اولين بار به ايران که روزگاري احمدي نژاد در يکي از سفر هاي رئيس جمهور ونزوئلا به تهران ، آن را «خانه دوم چاوز خوانده بود» سفر کرده است سفر ي که اگر چه رنگ و بوي نفتي دارد اما مي تواند در شرايط فعلي سطح روابط تهران وکاراکاس را به روزهاي اوج خود باز گرداند. در همين حال رهبر معظم انقلاب در ديدار نيکلاس مادورا با تأييد توافقات صورت گرفته ميان رؤساي جمهور ايران و ونزوئلا براي مقابله هماهنگ با کاهش قيمت نفت خاطرنشان کردند: البته همکاري‌هاي دو کشور منحصر به مسائل نفتي نيست و بايد سطح مبادلات و سرمايه‌گذاري هاي ميان دو کشور را که اکنون کمتر از حد انتظار است، افزايش داد.

رهبر انقلاب: کاهش عجيب قيمت نفت حرکتي سياسي و غيراقتصادي است

حضرت آيت ا... خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (شنبه) در ديدار آقاي نيکلاس مادورا رئيس جمهوري ونزوئلا، با تجليل از مواضع و اقدامات ونزوئلا به خصوص در مقابله با رژيم صهيونيستي، علت دشمني جبهه استکبار با ونزوئلا را پافشاري بر همين مواضع شجاعانه و اثرگذاري راهبردي در منطقه آمريکاي لاتين خواندند و خاطرنشان کردند: تصميم قطعي جمهوري اسلامي ايران، ادامه و افزايش همکاري هاي همه جانبه با ونزوئلاست.

به گزارش فارس، حضرت آيت ا... خامنه اي در اين ديدار از آقاي هوگو چاوز رئيس جمهور فقيد ونزوئلا به عنوان دوست خوب ايران ياد کردند و با اشاره به روابط نزديک دو کشور خطاب به آقاي مادورا گفتند: شما نيز در دوره مسئوليت خود اين همکاري ها را ادامه داده و با شجاعت بر مشکلات و توطئه هاي تحميلي دشمنانتان فائق آمديد.

رهبر انقلاب همچنين کاهش عجيب قيمت نفت در يک مدت کوتاه را حرکتي سياسي و غير اقتصادي خواندند و افزودند: دشمنان مشترک ما از نفت به عنوان يک حربه سياسي استفاده مي کنند و قطعاً در اين کاهش شديد قيمت نفت نقش دارند. ايشان با تأييد توافقات صورت گرفته ميان رؤساي جمهور ايران و ونزوئلا براي مقابله هماهنگ با کاهش قيمت نفت خاطرنشان کردند: البته همکاري هاي دو کشور منحصر به مسائل نفتي نيست و بايد سطح مبادلات و سرمايه گذاري هاي ميان دو کشور را که اکنون کمتر از حد انتظار است، افزايش داد.

تقدير از مواضع بسيار خوب دولت ونزوئلا در جنگ ۵۱ روزه غزه

حضرت آيت ا... خامنه اي در ادامه با تجليل از مقاومت، مواضع و اقدامات ونزوئلا در عرصه منطقه اي و بين المللي گفتند: کشورهاي آمريکاي لاتين در واقع عمق استراتژيک ونزوئلا هستند و آرمان هاي ونزوئلا موجب بيداري بسياري از ملت هاي آن منطقه شد، که علت دشمني آمريکا با دولت و ملت ونزوئلا نيز همين مسئله است. رهبر انقلاب در همين زمينه به مواضع بسيار خوب دولت ونزوئلا در جنگ 51 روزه غزه و همچنين سخنان رئيس جمهور ونزوئلا در اين ديدار اشاره کردند و افزودند: رژيم صهيونيستي در دنيا و به خصوص در ميان ملت هاي منطقه ما، کاملاً منفور است و مواضع شجاعانه شما عليه اين رژيم، دوستان زيادي براي شما در بين ملت ها پديد خواهد آورد. ايشان همچنين با آرزوي موفقيت براي دولت ونزوئلا، خطاب به آقاي مادورا تأکيد کردند: شما جوان و برخوردار از عزم و اراده هستيد و تصميم قطعي جمهوري اسلامي نيز ادامه و افزايش همکاري هايي است که سالهاست بين دو کشور آغاز شده و استمرار و تقويت آنها به نفع هر دو کشور است.

مادورا: ايران را خانه خود مي دانيم

در اين ديدار که آقاي روحاني رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي نيکلاس مادورا رييس جمهور ونزوئلا با تشکر از کمک ها و حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران، گفت: آقاي چاوز همواره در سخنان خود، رهنمودهاي جنابعالي را يادآوري مي کرد و احترام ويژه اي براي ملت، جايگاه و تاريخ ايران قائل بود و ما نيز همچون او، ايران را خانه خود مي دانيم. وي اعتماد بين دو کشور را سرمايه اي ارزشمند براي توسعه روابط دانست و افزود: بايد با استفاده از توانمندي ها و ظرفيت هاي دو کشور، در مسير توسعه جهشي روابط گام برداريم. رييس جمهور ونزوئلا در ادامه با اشاره به افت جهاني قيمت نفت گفت: در تلاش هستيم که اجماعي را براي کنترل قيمت نفت ميان کشورهاي عضو اوپک و همچنين ديگر کشورهاي صادرکننده نفت از جمله روسيه ايجاد کنيم تا با همکاري و بهره گيري از مکانيسم هاي نوين، قيمت نفت را به حد قابل قبولي بازگردانيم.

آقاي مادورا در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله فلسطين اشاره و تأکيد کرد: فلسطين يکي از آرمان هاي اصلي بشريت است و ملت و دولت ونزوئلا، خود را مديون آرمان فلسطين مي داند و اطمينان داريم که روزي، فلسطين آزاد خواهد شد. رئيس جمهور ونزوئلا همچنين گفت: فلسطين قرباني سياست هاي استکباري و ويرانگر دولت آمريکا شده و دولت آمريکا تلاش مي کند چهره ضد بشري و سلطه گر خود را پشت هزار چهره موجه پنهان کند.

روحاني: توسعه روابط با کشورهاي آمريکاي لاتين از سياست هاي دولت يازدهم است

نيکلاس مادورا رئيس جمهور ونزوئلاهمچنين پيش از ظهر روز گذشته مورد استقبال رسمي دکتر روحاني رييس  جمهور کشورمان در مجموعه فرهنگي سعدآباد تهران قرار گرفت. اين نخستين سفر «مادورا» به ايران در دوره رياست جمهوري اش محسوب مي شود . به گزارش ايرنا پس از استقبال رسمي دکتر روحاني از همتاي ونزوئلايي اش در نشست مشترک با نيکلاس مادورا رئيس جمهور کشورمان با اشاره به روابط صميمي و راهبردي دو کشور، گفت: توسعه روابط با کشورهاي آمريکاي لاتين از جمله ونزوئلا، از سياست هاي دولت يازدهم است. رئيس جمهور با ابراز خرسندي از حضور "نيکلاس مادورا" در تهران، آمادگي ايران را براي صدور کالا، خدمات فني و مهندسي و سرمايه گذاري در ونزوئلا اعلام کرد و گفت: اميدوارم با توافقات انجام شده در اين سفر شاهد توسعه تجارت و سرمايه گذاري، صادرات خدمات فني و مهندسي، ايجاد صنايع دارويي، ادامه همکاري هاي دوجانبه در حوزه کشتي سازي و راه اندازي خط پرواز مشترک به منظور توسعه گردشگري باشيم. رييس جمهور با تأکيد بر اينکه در مسائل سياسي و بين المللي، افکار و مواضع دو کشور نزديک به يکديگر است، خواستار همکاري هاي بيشتر دو کشور در عرصه سازمان هاي بين المللي، نظير سازمان ملل متحد و سازمان کشورهاي غيرمتعهد شد. رييس  جمهوري با اشاره به وضعيت بازار نفت، گفت: بدون ترديد همکاري کشورهاي همسو در اوپک مي تواند ضمن خنثي کردن برنامه هاي برخي قدرت ها عليه اوپک، به تثبيت قيمت قابل قبول براي نفت، در سال ۲۰۱۵ کمک کند. رييس جمهور بر تنظيم مبادلات مالي و بانکي و زمينه سازي براي توسعه همکاري هاي اقتصادي ميان دو کشور در نشست دو جانبه مسئولان تأکيد کرد و گفت: ونزوئلا مي تواند پايگاهي مناسب براي صدور کالا و خدمات ايران به آمريکاي لاتين باشد.

درخواست مادورا براي همکاري کشور هاي صادر کننده نفت جهت بازگرداندن ثبات به بازار

رئيس جمهور ونزوئلانيز با بيان اينکه تهران و کاراکاس در مبارزه با استکبار و تقويت بنيه اقتصادي دو کشور راهبردهاي مشترکي دارند، خواستار تداوم حضور شرکت هاي ايراني در حوزه ساخت مسکن، ايجاد صنايع دارويي و خودروسازي در کشورش شد. رييس  جمهور ونزوئلا با اشاره به نقش سازمان کشورهاي غيرمتعهد در مسائل منطقه اي و بين المللي در زمان رياست ايران بر اين سازمان، گفت: ونزوئلا رييس دوره آتي اين سازمان است و از ايران مي خواهم تا تجربيات خود را در اين زمينه به ونزوئلا منتقل کند. مادورا با اشاره به تحولات بازار نفت، خواستار همکاري کشورهاي صادرکننده نفت براي بازگرداندن ثبات قيمت به اين محصول استراتژيک شد. رييس جمهوري ونزوئلا همچنين خواستار برقراري مجدد خط پروازي کاراکاس – تهران شد. پيش از اين نشست، روساي جمهور دو کشور نشست خصوصي داشتند.

سفر رئيس جمهور ونزوئلا به ايران، اولين ملاقات مادورو و دکترحسن روحاني است. نيکلاس مادورو سفر دوره‌اي خود به کشورهاي عضو سازمان اوپک را با محور احياي روابط و مذاکره در خصوص بحران نفتي موجود در جهان آغاز کرده است. اکنون پس از گذشت کمتر از دو سال از رياست جمهوري دکترروحاني و در حالي که جسته و گريخته موضع گيري هايي درباره تغيير رويکرد دولت جديد ايران درباره روابط با آمريکاي لاتين به گوش مي رسد سفر چند ماه قبل اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور به آمريکاي لاتين تاحدي اين شائبه را کم رنگ کرد. اکنون نيز ، نيکلاس مادورو رئيس جمهور ونزوئلا براي اولين بار به ايران که روزگاري احمدي نژاد در يکي از سفر هاي رئيس جمهور ونزوئلا به تهران ، آن را «خانه دوم چاوز خوانده بود» سفر کرده است سفر ي که اگر چه رنگ و بوي نفتي دارد اما مي تواند در شرايط فعلي سطح روابط تهران وکاراکاس را به روزهاي اوج خود باز گرداند. به گزارش گاردين، حدود ۹۵ درصد درآمد ونزوئلا از محل صدور نفت خام است و سايت «نزدک» نيز به نقل از «دويچه بانک» آلمان اعلام کرده است که دولت مادورو براي جبران کسري بودجه اين کشور نياز دارد هر بشکه نفت را تقريبا به بهاي ۱۱۷ دلار بفروشد.به گزارش خبرگزاري رسمي ونزوئلا، نيکلاس مادورو پيش از ورود به ايران از چين ديدار کرده و قرار است از تهران به عربستان و سپس به الجزاير برود.

بر اساس اين گزارش‌ها، ونزوئلا روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت به چين مي‌فروشد، اما به دليل سرمايه‌گذاري‌ها و وام‌هاي کلان چين به اين کشور، بخش عمده درآمد فروش نفت آن به چين صرف بازپرداخت اين وام ها مي‌شود.ونزوئلا نيز مانند ايران کاهش قيمت نفت را به «توطئه سياسي» نسبت داده است. ونزوئلا در آخرين نشست اوپک در ماه نوامبر پيشنهاد کاهش توليد اين سازمان براي افزايش قيمت نفت را ارائه داد اما اين پيشنهاد از سوي عربستان که ديگر اعضاي اوپک را به دفاع از سهم بازار در برابر توليدکنندگان نفت شيل متقاعد کرد، رد شد.در اين ميان،به گزارش ايسکا نيوز،تهران و کاراکاس با وجود فاصله جغرافيايي 14 هزار کيلومتري بيش از هر کشور ديگري با يکديگر نقاط مشترک دارند، اين اشتراکات در سال هاي اخير و در دوران رياست جمهوري هوگو چاوز به گونه اي رشد يافت که بدون ترديد مي توان گفت اکنون همکاري هاي دو کشور با مرگ وي متوقف نخواهد شد.روند گسترش روابط ايران و ونزوئلا از دوره سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور اسبق ايران آغاز شد. روابط ايران و ونزوئلا از زماني پررنگ شد که احمدي نژاد رئيس دولت هاي نهم و دهم به چاوز رئيس جمهور اين کشور نزديک شد و طي سفرهاي متعدد به اين کشور، روابط جديدي را با برشي از آمريکا قوت بخشيد.

ونزوئلا و ايران دو کشور متحد در سازمان کشورهاي صادر کننده نفت اوپک هستند و بدون ترديد جزو بزرگترين دارندگان ذخاير نفت و گاز جهان هستند.درگذشت هوگوچاوز، رئيس جمهور ونزوئلا پايان بخشي از اين ارتباطات تجاري ، اقتصادي و سياسي بود. همزمان با درگذشت چاوز، کانادايي ها اعلام کردند که احتمالا از اين پس شاهد رونق روابط دو جانبه بين کشورشان وکاراکاس خواهند بود و در اين بين آمريکايي ها نيز رويکرد نسبتا مشابهي را دنبال مي کنند.

در حال تکمیل ...

































اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.