رئیس سازمان زندان‌های کشور مطرح کرد؛

یزد الگویی برای سایر استان‌ها در پشیگیری از وقوع جرایم/ بحث‌های اقتصادی اصلی ترین علت ناآرامی و ناامنی در یک جامعه است

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: امروز بحث قاچاق مواد مخدر به یک پدیده پیچیده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است و ریشه آن مسائل اقتصادی و بیکاری بوده است.

به گزارش حوزه حقوقی- قضایی باشگاه خبرنگاران، «اصغر جهانگیر» در آئین تکریم و معارفه مدیرکل زندان‌های استان یزد گفت: یزد یک استان معنوی و دارالعباده است و بدون علت نیست که آمار جرم و جرایم در این استان پائین است.
 
وی با اشاره به محیط ناآرام درجهان عنوان کرد: بحث‌های اقتصادی اصلی ترین علت ناآرامی و ناامنی در یک جامعه است.
 
رئیس سازمان زندان های کشور افزود: تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت و توسعه نا متوازن جامعه و محرومیت‌های کلان در بسیاری از نقاط کشور که از دوران استعمار به ارث رسیده است مشکلاتی در کشور ایجاد کرده است.
 
جهانگیر اظهار داشت : با پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است 75 درصد از مجرمان و زندانیان در مناطق حاشیه نشین و محروم زندگی کرده اند .
 
وی ادامه داد: 44/5 درصد از مجرمان و زندانیان نیز درآمدشان کمتر از 500 هزارتومان بوده و این پائین بودن درآمد علت اصلی ارتکاب جرم مجرمان بوده است.
 
رئیس سازمان زندان های کشور تصریح کرد : امروز بحث قاچاق مواد مخدر به یک پدیده پیچیده سیاسی،فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده  و ریشه آن مسائل اقتصادی و بیکاری بوده است.
 
جهانگیر اظهار کرد: امروز بیش از 50درصد از مجرمان و زندانیان ما به جرم قاچاق مواد مخدر درزندان هستند و بیش از 65 درصد افراد ورودی به زندانهای کشور معتاد می‌باشند.
 
وی افزود : درحال حاضر 70 درصد زندانیان و مجرمان کشور را جوانان زیر 40سال تشکیل داده‌اند که باید سرمایه‌های ملی کشور باشند.
 
رئیس سازمان زندان‌های کشور  با اشاره به پیشی گرفتن آمار دختران و زنان در بحث قاچاق موادمخدر، مصرف ، توزیع و فروش موادمخدر ،نسبت به مردان خاطرنشان کرد: درحال حاضر آمار مجرمان زن نسبت به کل جرایم زنان در قاچاق مواد مخدر 54درصد می‌باشد در حالیکه در بین مردان این آمار نسبت به کل جرایم مردان حداکثر 43درصد است.
 
جهانگیر اظهار داشت: تاجائیکه امکان دارد باید محکومیت‌های دیگر جایگزین حبس شود و نباید زندان خود زمینه بروز بزهکاری‌های دیگر شود.
 
رئیس سازمان زندان‌های کل کشور گفت: بمباران اطلاعاتی درجامعه امروز اگر به دقت سازمان‌دهی نشود در مقوله فرهنگی بسیار خطرآفرین است و می‌تواند زمینه بزهکاری را فراهم نماید زیرا انسان مجبور است برای رفع نیازهای کاذب خود با توجه به نداشتن درآمد کافی دست به جرم بزند.

وی یکی دیگر از دلایل انجام دادن جرم را نداشتن علم و آگاهی و شکست تحصیلی عنوان کرد و افزود : 80درصد از مجرمان ما در زندان دارای مدرک تحصیلی کمتر از دیپلم هستند هرچند که در 5 سال گذشته آمار مجرمان دارای مدرک دانشگاهی روبه افزایش بوده است.
 
رئیس سازمان زندان های کشور ادامه داد: زمانی جامعه‌ای پویا ، فعال و سالم خواهیم داشت که همه دستگاه‌ها و نهادها به وظایف قانونی خود به نحو مطلوب عمل کنند.
 
جهانگیر در پایان با اشاره به پائین بودن نرخ جرایم در استان یزد خاطر نشان کرد: یزد می‌تواند به عنوان یک استان الگو در پیشگیری از وقوع جرایم معرفی شود و اگر نرخ مجرمان غیربومی را از مجرمان استان جدا کنیم، استان یزد پائین ترین و بهترین نرخ را در بحث مجرمان و زندانیان دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار