تقویم تاریخ در آینه ورزش؛

ورزنده‌ پدر ورزش ایران لقب گرفت/گل ثانیه سی‌ام سامره به پرسپولیس

امروز شنبه 20 دی 1393 هجری شمسی برابر با 18 ربیع الاول 1436 هجری قمری و 10 ژانویه 2015 میلادی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، 151 سال پیش در چنین روزی هولستر سیاح آلمانی در کتاب ایران تعداد زورخانه‌های شهر اصفهان را 6 عدد نقد کرده بود که ورزشکاران در آنها به ورزش باستانی می‌پرداختند.
 
89 سال پیش در چنین روزی برنامه مدرسه‌ ورزش برای آموزش معلمان ورزشی چنین اعلام شد: آموزش عملیات ورزشی بازی‌های تربیتی،‌ نظریات و تاریخ ورزش، والیبال، دیسک پراندن، نیزه پراندن‌، شکیلات پیش آهنگی، علم وظایف الاعتصا و تسریح‌ و حفظ صحه.
 
همچنین 89 سال پیش در چنین روزی میر مهدی ورزنده را وزارت معارف به سمت رئیس ورزش مدارس ایران منصوب کرد او از جمله دانشجویان اعزامی به خارج از کشور بود که در رشته ژیمناستیک از دانشگاه بلژیک فارغ التحصیل‌ شد و پس از مراجعت در راه توسعه و تعلیم و گسترش ورزش در ایران گام‌های موثری برداشت. میر مهدی ورزنده پدر ورزش ایران نام گرفته است.
 
69 سال پیش در چنین روزی عباس اکرامی کتاب فوتبال و آموزش آن را با کمک باشگاه شاهین منتشر کرد. عباس اکرامی پایه گذار باشگاه شاهین بود که تیم فوتبال آن چند دهه از تیم‌های قدرتمند فوتبال ایران به شمار می‌آید او یکی از بنیانگذاران فوتبال نو در ایران بود.
 
46 سال پیش در چنین روزی در آخرین مسابقه رقابت‌های فوتبال پنج جانبه بین‌المللی ایران تیم‌های استقلال و پرسپولیس برابر هم قرار گرفتند این 2 تیم با نتیجه صفر- صفر به کار خود پایان دادند تیم پرسپولیس با این نتیجه به عنوان قهرمان این رقابت‌ها رسید این دیدار به داوری بهادرخان از پاکستان با حضور 20 هزار تماشاگر ورزشگاه امجدیه برگزار شد.
 
45 سال پیش در چنین روزی مسابقات انتخابی کشتی آزاد انتخابی تیم ملی ایران برای شرکت در مسابقات کشتی آزاد جام تفلیس برگزار شد.
 در 48 کیلو گرم ابراهیم جوادی
در52 کیلو گرم  محمد قربانی
در57 کیلو گرم جهانگیر عبدالباقر
در 62 کیلو گرم سید عباسی
در68 کیلو گرم عبداله موحد  
در 74 کیلوگرم محمد فرهنگ‌دوست
در 82 کیلوگرم غدیر یعقوبی
در 90 کیلوگرم صحرایی و در 100 کیلوگرم داوو ایوب اول شد. این افراد به عضویت تیم ملی کشتی آزاد ایران در آمدند و این مسابقه در سالن هفتم تیر تهران برگزار شد.

 
42 سال پیش در چنین روزی مسابقات قهرمانی هاکی روی یخ جهان با حضور برترین‌های این رشته در آمریکا برگزار شد. تیم هاکی روی یخ شوروی با آنکه برابر تیم چک و اسلواکی شکست خورد به مقام قهرمانی رسید. تیم ملی هاکی روی یخ چک و اسلواکی دوم شد و تیم آمریکا به مقام سوم جهان دست یافت.
 
39 سال پیش در چنین روزی در هشتیمن دوره مسابقات دوچرخه‌سواری قهرمانی آسیا تیم ایران به یک عنوان دومی در مسابقات 110 کیلومتر تیمی دست یافت. در این مسابقه که در مانیل فیلیپین برگزار شد علی پورمهر، هوشنگ امیرآخوری، قدرت داوودی، غلامحسین کوهی و خسرو حق‌گشا در تیم ایران حضور داشتند. تیم ژاپن با 2 ساعت و 27 دقیقه و 33 ثانیه اول، تیم ایران با 2 ساعت و 27 دقیقه و 52 ثانیه دوم و هنگ کنگ با 2 ساعت و 24 ثانیه سوم شد.
 
در سال 1375 در چنین روزی مرحله‌ نهایی دهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی باشگاه‌های ایران که با شرکت چهار تیم پیکان تهران، ذوب آهن اصفهان، فجر تهران و فولاد خوزستان آغاز شده بود با قهرمانی تیم پیکان پایان یافت. در این مسابقات ذوب آهن، فجر و فولاد در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.
 
در سال 1378 در چنین روزی تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه در آمریکا مقابل مکزیک دو بر یک مغلوب شد. در این مسابقه که با حضور 25 هزار تماشاگر برگزار شد علی دایی از روی نقطه پنالتی گلزن تیم ایران بود.

در سال 1380 در چنین روزی فدراسیون بین المللی کشتی فیلا، حسن رنگرز از ایران را به عنوان فنی‌تر ین کشتی‌گیر جهان در سال 2001 معرفی کرد.
 
در سال 1381 در چنین روزی پنجاه و سومین مسابقه تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های دسته یک باشگاه‌های ایران برگزار شد. در این دیدار که به قضاوت روبرت روزتی از ایتالیا در ورزشگاه یادگار امام تبریز انجام شد 2 تیم به تساوی 1-1 رسیدند. علی سامره در ثانیه سی‌ام یک برای استقلال و علی انصاریان در دقیقه 70 برای پرسپولیس گلزنی کردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ورزنده ، تیم ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار