ساکی: فلسطين برای پيوستن به ديوان بين المللی کيفری صلاحيت ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: فلسطین صلاحیت بدست آوردن کرسی در دیوان بین المللی کیفری را ندارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت در کنفرانسی خبری گفت که فلسطین صلاحیت بدست آوردن کرسی در دیوان بین المللی کیفری را ندارد. 

"جنیفر ساکی" درباره موضع آمریکا در قبال پیوستن فلسطین در دیوان بین المللی کیفری گفت:آمریکا معتقد است فلسطین کشور مستقل نیست وتا زمانی که به رسمیت شناخته شود، صلاحیت بدست آوردن کرسی در دیوان بین المللی کیفری را ندارد. 

وی افزود: ما از آرزوی فلسطینی ها برای داشتن کشوری مستقل حمایت می کنیم اما تلاش فلسطینی ها برای بدست آوردن کرسی در نهادهای سازمان ملل متحد را برای مسیر دستیابی به صلح در منطقه غیرسازنده می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال قطع کمک های مالی در صورت اصرار فلسطین برای عضویت در دیوان بین المللی کیفری گفت: تمرکز ما اکنون همکاری با کنگره است تا مشخص کنیم پیامد چه خواهد بود. ما از طریق روند قانونی پیامد را مشخص خواهیم کرد. شما از سابقه قطع کمک به خاطر دلایل مختلف آشنا هستید. ما به گفتگو با کنگره ادامه می دهیم.
خبرنگاری پرسید، آیا شما گزارش های اسرائیل را  دیده اید که گفته است، خالد مشعل ممکن است از قطر اخراج شود؟

جنیفر ساکی گفت: من این گزارش را دیده ام. ما نمی توانیم جزییات آن را تایید کنیم اما می توانیم بگوییم که موضع ما درقبال حماس تغییر نکرده است. حماس در فهرست سازمان تروریستی خارجی قرار گرفته است که به فعالیت های تروریستی ادامه می دهد و در درگیری تابستان با اسرائیل نیت خود را نشان داده است. ما همچنان نگرانی خود درباره روابط حماس با برخی از کشورها را اعلام می کنیم اما درباره خالد مشعل اطلاعات جدیدی ندارم. ما در گذشته نگرانی خود درباره حماس را اعلام کردیم و این موضع تغییر نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه آمریکا هیچگاه از  تلاش برای این که طرف ها(فلسطینی و اسرائیلی) تصمیم لازم را برای بازگشت به مذاکرات بگیرند، دست برنمی دارد. طرف ها باید این تصمیم را بگیرند.تردیدی نیست هم اینک بین آنها تنش است اما وزیر امور خارجه آمریکا به گفتگو با اسرائیلی ها و فلسطینی ها ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره انفجارها در یمن گفت: ما بیانیه ای در این زمینه دادیم و در این بیانیه قویا این حملات را محکوم کردیم. من درباره تماس های ما با دولت یمن اطلاعی ندارم اما بی تردید در حال تماس با آنها هستیم.
خبرنگاری پرسید، آیا دولت عربستان سعودی می تواند امنیت را در یمن تامین کند؟
جنیفر ساکی پاسخ داد: ما می دانیم حوادث چالش برانگیز متعددی در یمن روی داده است. یمن کشوری است که ما برای تقویت مقابله با تروریسم با آن همکاری داریم. آنها با چندین حادثه مقابله کرده اند. بنابراین ما به همکاری نزدیک با دولت یمن ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد:رئیس جمهور آمریکا قرار است اواخر این ماه به هند سفر کند و وزیر امور خارجه آمریکا نیز آخر این هفته به هند سفر می کند. وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر درباره موضوعات مختلف گفتگو خواهد کرد و نتیجه را به رئیس جمهور قبل از سفر وی خواهد گفت.

ساکی درباره سیاست جدید آمریکا در قبال کوبا گفت: ما همچنان معتقدیم این سیاست و تغییر برای مردم کوبا و آمریکا و روابط ما در منطقه درست است و موجب ایجاد فرصت اقتصادی جدید در منطقه می شود. ما انتظار داریم کوبا همه پنجاه و سه زندانی سیاسی را آزاد کند.آنها تاکنون برخی از این زندانیان را آزاد کردند. ما تاکنون مطلب متفاوت از دولت کوبا نشنیدیم. من جدول زمانی برای آن قرار نمی دهم اما انتظار داریم این زندانیان آزاد شوند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اظهارت یک نماینده کنگره که نام وی فاش نشده است، درباره آزاد نشدن بقیه زندانیان گفت: این حرف ها را ممکن است یک منبع در کنگره زده باشد که احتمالا هدف خاص خود را داشته است.
آنها متعهد شدند پنجاه وسه زندانی را آزاد کنند و ما معتقدیم آنها این کار را خواهند کرد و ما نیز آنها را ترغیب می کنیم.

وی درباره اظهارات رهبر کره شمالی در خصوص عادی سازی روابط با کره جنوبی گفت: ما مطمئنا از گفتگوی بین کره شمالی و جنوبی حمایت می کنیم. همانطور که می دانید در چند سال یا چند ماه گذشته تحریم های ما در نتیجه عوامل مختلف از جمله سابقه حقوق بشر کره شمالی  و جاه طلبی هسته ای 
بر کره شمالی اعمال شده است. اگر قرار است بر تحریم ها تاثیرگذاری صورت گیرد باید تغییراتی در این مسائل (حقوق بشر و جاه طلبی هسته ای ) روی دهد.

وی افزود: کره شمالی باید از الزامات بین المللی خود از جمله بیانیه مشترک در سپتامبر دوهزار و پنج تبعیت کنند. ما تاکنون هیچ نشانه ای درباره تصمیم کره شمالی برای انجام این کار ندیدیم.

 وی همچنین مدعی شد  در زمینه حقوق بشری نیز کره شمالی یکی از بدترین سوابق را در جهان دارد که منجر به رنجش مردم کره شمالی شده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار