زنجان؛

حفظ خاک حفظ حیات است

خاک یکی ازمهمترین عناصر محیط زیست و ازمنابع تجدیدنشدنی است که تخریب و آلودگی آن میتواند مشکلات عدیده ای به همراه داشته باشد واز این روست که باید تخریب و آلودگی خاک جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان  بااشاره به اهمیت خاک درامر رشد گیاهان وحفظ حیات در زمین گفت :خاک از عناصر ارزشمند محیط زیست بوده ودر ادامه حیات انسانها نقش به سزایی دارد.به طوریکه بخشی ازنیازهای انسان از طریق خاک تامین شده وباید در بهره برداری ازاین عنصر ارزشمند تمامی ملاحضات زیست محیطی رعایت شود تا از تخریب آن جلوگیری گردد.

محمدپور با اشاره به اینکه صدهاسال طول میکشد تا یک سانتیمتر خاک زراعی تشکیل شود پس نباید به سادگی دست به تخریب خاک زد افزود : انسان باکشاورزی ودامپروری ، بهره کشی از زمین را آغاز کرد، اما باافزایش جمعیت علاوه بربهره کشی بی رویه خاک،به وسیله فعالیتهای صنعتی واستفاده از مواد شیمیایی مثل پاک کننده ها،رنگها و...موجبات تهدید این عنصرباارزش را فراهم کرده ، به طوریکه این مهم منجر به بروز انواع بیماری نیز شده است.

وی ادامه داد:چنانچه این امر ادامه یابد آلاینده های شیمیایی درخاک رخنه کرده و با نفوذ در آب زیرزمینی ، از طریق میوه ها وسبزیجات به عمل آمده توسط این آبها وارد بدن انسان ودام شده ومیتواند در آینده  به سلامت موجودات آسیب رساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست زنجان بخشی از عوامل تخریب کننده خاک وازبین بردن منابع طبیعی را ، چرای بی رویه دامها، قطع درختان جنگلها وازبین بردن گیاهان به واسطه روشهای غلط بهره برداری خواند و افزود:گازهای خارج شده از کارخانه های صنعتی و دودهایی که از دودکش های کارخانه ها واگزوز وسایل نقلیه خارج میشوند نیز دراثر بارش باران و برف به خاک برمیگرد ند وبه طور مستقیم موجب آلودگی خاک میشوند و میتواند گیاهانی که مواد غذایی خود را از خاک جذب میکنند را بیمار و از بین ببرند.

وی اضافه کرد :ریختن زباله ها در محیط زیست در محیط میتواند موجب آلودگی خاک شودو در آینده برای سلامتی انسانها خطرناک باشند.

محمدپور با بیان اینکه تاجای که امکان دارد باید از کودهای طبیعی حیوانی استفاده شود ادامه داد:باید با نظرکارشناسان کشاورزی از کودهای شیمیایی استفاده کرد .

این مسئول با اشاره به اینکه باید از ورود مواد نفتی اعم از زباله ومشتقات آن به طبیعت جلوگیری بر ایجاد فضای سبز ودرختکاری تاکید کرد.


انتهای پیام/ش

برچسب ها: حفظ ، خاک ، حیات ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.