میرزاده:

دانشگاه آزاد معمار اصلی بازسازی تمدن علمی و فرهنگی کشور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توسعه فرهنگی باید اخلاص جایگزین ریا، عدل جایگزین ظلم شود و هرنوع توسعه ای بدون توسعه فرهنگی امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ حمید میرزاده در نخستین همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در تالار شهید مطهری واحد علوم، تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام (ص) به رهبر انقلاب و رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: فرهنگ به عنوان گنجینه‌ای از دستاوردهای مادی و معنوی بشری است که هنجارهای یک جامعه را در طول تاریخ به وجود آورده است.

میرزاده اضافه کرد: نوع رفتار مردم شخصیت یک جامعه را تشکیل می‌دهد، لذا هر نوع توسعه‌ای بدون توسعه فرهنگی امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اصلاح ناهنجاری اجتماعی در گرو توسعه فرهنگی، امیدواری و نشاط هر جامعه است، تصریح کرد: با توجه به این مهم ما باید کوشش کنیم تا با توسعه فرهنگ اخلاص، اصلاح جایگزین ریا، عدل جایگزین ظلم و انس و محبت جایگزین ظلم و کینه شود.

میرزاده با تاکید بر اینکه در سالی که سال اقتصاد و فرهنگ است به فرموده رهبر معظم انقلاب در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصاد و فرهنگ باید شاهد توسعه باشیم، اظهار داشت: تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌کوشند تا این دو مقوله مهم یعنی فرهنگ و اقتصاد را در دستور کار خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: با تشکیل شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه دفتر و ساختارهای لازم برای اجرای برنامه های فرهنگی در سراسر دانشگاه آزاد فراهم شده است و نسیم تحولات فرهنگی با تغییرات ایجاد شده باعث شده زمینه جذب استاد و دانشجو رونق و نشاط سیاسی در دانشگاه آزاد افزایش یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد رقبای زیادی دارد، ادامه داد: با این حال در سال 93 ثبت نام دانشجویان 200 هزار نفر نسبت به سال قبل افزایش یافته است و این اقبال نتیجه رویکرد فرهنگی این دانشگاه است.

میرزاده ادامه داد: این روحیه باعث شده است که 51 مدال از 57 مدال کسب شده در بازیهای اینچئون آسیایی متعلق به دانشجویان دانشگاه آزاد باشد.

وی با بیان اینکه ایران در حال بازسازی تمدن علمی و اسلامی است، تصریح کرد: بدون اغراق دانشگاه آزاد ا سلامی پرچمدار این حرکت بزرگ و معمار اصلی بازسازی تمدن علمی و فرهنگی به شمار می رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مصداق عملی این ادعا را حضور بیش از 64 هزار نفر استاد به شکل تمام وقت یا نیمه وقت در دانشگاه آزاد دانست و ادامه داد: علی رغم وجود رقبای دانشگاه آزاد اما به دلیل وجود فضای علمی و بانشاط سیاسی و منش های سیاسی اعتدالی تمایل زیادی در بین اساتید برای حضور در این دانشگاه وجود دارد و دلیل آن هم روش های اعتدالی است که ما از بنیانگزار این دانشگاه یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی آموخته ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به سخنان آیت الله وحید خراسانی در دیدار مسئولین دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: ایشان در این دیدار در مورد دانشگاه آزاد گفتند؛ این دانشگاه جایی برای توسعه فرهنگ، ازاد اندیشی و حریت براساس اصول اسلامی است.

میرزاده ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 درصد فارغ التحصیلان ایران اسلامی متعلق به دانشگاه آزاد هستند و اگر دانشگاه آزاد به این حد فعالیت چشمگیر نداشت، ایران نمی توانست در بسیاری از رشته ها در پست های نخستین جهان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه آزاد بیش از 51 هزار مقاله ISI ارائه داده اند و این حرکت در مرحله نخست برای تولید علم است. توسعه علمی نیازمند بستر فرهنگی است و ما در آئین نامه جدید دانشگاه آزاد ایجاد کرسی های آزاداندیشی را سرلوحه اصلی کار خود قرار داده ایم، لذا معتقدیم توسعه علمی و فرهنگی لازم و ملزوم یکدیگرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بعد دیگر کار فرهنگی را آبادانی دانست و تصریح کرد: در صورت وجود آبادانی توسعه فرهنگی نیز ایجاد خواهد شد و این همان کاری است که دانشگاه آزاد در روستاهای دور انجام داده است و یک دختر روستایی برای ادامه تحصیل نیاز نیست از شهر و دیار خود مهاجرت کند .

میرزاده دیگر اقدامات دانشگاه آزاد را جلوگیری از خروج مغزها، جلوگیری از خروج ارز دانست و ادامه داد: اما متاسفانه افرادی حاضرند مدارک درجه 2 و 3 کشورهای منطقه را به عنوان عضو هیئت علمی به دانشگاه های خود تحمیل کنند اما از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی ممانعت کنند.

وی ادامه داد: مطابق سند علم و فناوری تا سال 1404 نیمی از تولید ناخالص ملی متعلق به اقتصاد دانش بنیان که همان اقتصاد مقاومتی است می باشد و ما موظفیم تا این تاریخ این مهم را فراهم کنیم و از علم خود تولید ثروت داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بهترین راه دورزدن تحریم ها را تحقق اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و در ادامه به بیان آماری از مراکز توسعه یافته در این راستا در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

میرزاده تعداد مراکز رشد را 55 و تعداد مراکز دانش بنیان را 420 مرکز عنوان کرد که تعدادی از آنها در دوران مدیریت وی بوده است و تعدادی نیز در دوران قبل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم تا سال 1396، 800 شرکت دانش بنیان، 150 مرکز رشد و 33 پارک علم و فناوری ایجاد کنیم که طراحی آن به عهده معاون عمرانی دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه ازاد باید بتواند تا 11 سال آینده یعنی دو برنامه توسعه دیگر سهم عمده ای در تولید اقتصادی دانش بنیان داشته باشد که این خود یک کار فرهنگی است و از آنجا که توسعه فرهنگی باید در سایه توسعه اقتصادی باشد، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و دانشگاه آزاد اسلامی امیدوار است با همت اساتید محترم و با حمایت های بنیانگزار دانشگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی بتواند برای تحقق برنامه های مصوب دانشگاه گامهای اساسی بردارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار