حجت الاسلام و المسلمین ناصری در نشست خبری عنوان کرد:

بررسی سالانه 150 هزار پرونده در هیئت گزینش آموزش و پرورش/تنها 2 درصددر آموزش و پرورش رد گزینش می‌شوند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در آموزش حدود 98 درصد افراد متقاضی پذیرفته می‌شود و تنها 2 درصد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ناصری زنجانی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و دبیر هیئت عالی گزینش در نشست خبری امروز (سه شنبه) که به مناسبت هفته گزینش در سالن جلسات معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی برگزار شد با اشاره به اینکه نیروی انسانی رکن اساسی در نظام اداری کشور است اظهار کرد: اگر نیروی خوب نداشته باشیم نمی توانیم نتیجه مطلوبی به دست آوریم.

وی در ادامه افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیروها به چند دسته تقسیم شدند نخست نیروهایی برخلاف ارزشهای انقلاب بودند که با تصویب قانون مربوطه در مجلس به تخلفات آنان رسیدگی و از سیستم اداری پاکسازی شدند و عده دیگر افرادی بودند که در نظام سلطنتی فعالیت‌ می‌کردند اما به حقوق مردم تعدی نداشته که پس از بررسی پرونده آنان به کار خود ادامه دادند.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در دستگاه‌های مختلف هیئت‌ها و کمیته‌های گزینش تشکیل شد و از آنجایی که عملکرد این دستگاه‌ها دارای چارچوب خاصی و رضایت‌بخشی نبود در سال61 امام خمینی ره فرمان دادند عناوینی که به عنوان گزینش نیروی انسانی در دستگاه ها فعال هستند منحل شود و دولت وقت به دنبال آن ملزم شد هیئتی را برای گزینش نیروی انسانی تشکیل دهد.

دبیر هیئت عالی گزینش عنوان کرد: در سال 74 قانون گزینش کارکنان و معلمان آموزش و پرورش در مجلس چهارم تصویب شد همچنین در سال 75 این قانون که برای گزینش کارکنان آموزش و پرورش بود به سایر دستگاه‌ تسری پیدا کرد.

*سالانه 150 هزار در هیئت گزینش آموزش و پرورش بررسی می‌شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش همکاران ما در هیئت گزینش سالانه 150 هزار پرونده در گردش را بررسی می‌کنند گفت: این پرونده‌ها مربوط به نیروهای جدید دانشگاه فرهنگیان بخش خصوصی و نیروهای قرار دادی است.

حجت الاسلام و المسلمین‌ ناصری در ادامه عنوان کرد: در آموزش و پرورش حدود 98 درصد افراد متقاضی پذیرفته می‌شوند و تنها 2 درصد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرندیعنی هر 100نفری که متقاضی ورود به آموزش و پرورش هستند 98 درصد آنها پذیرفته می‌شوند.

دبیر هیئت عالی گزینش همچنین تصریح کرد: در وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم کارهای مربوط به گزینش را بازنگری و زمان‌بندی کرده‌ایم و بر این اساس زمانی که یک پرونده وارد دبیرخانه هیئت مرکزی می‌شود حداکثر باید تا 15 روز رسیدگی شود.


*استیضاح وزیر آموزش و پرورش حق مجلس است

حجت الاسلام و المسلمین‌ ناصری در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: رابطه ما با مجلس خوب است و بحث‌هایی که در این خصوص عنوان می‌شود طبیعی است زیرا این خاصیت دموکراسی است که هر فردی بتواند نظرات خود را بیان کند بنابراین استیضاح حق مجلس است اما زمانی موضوع استیضاح رسمی می‌شود که هیئت رئیسه آن را دریافت کند که هم اکنون در رابطه با وزیر آموزش و پرورش این اتفاق نیافتاده است.

وی تصریح کرد:‌ تحلیل ما این است با لطف نمایندگان مجلس و توجه آن به موضوع آموزش و پرورش استیضاح وزیر اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع بعید به نظر می‌رسد ضمن اینکه هیئت رئیسه در رابطه با استیضاح وزیر حرفی نزده است.

معاون حقوقی و مالی    ... در خصوص ضرورت وجود گزینش گفت: فردی که بخواهد کارمند شود باید شرایط دیگری داشته باشد و هر چقدر که ما نیروی درست تربیت کنیم اما ضرورت گزینش در هر زمان وجود دارد و از آنجایی که همه متقاضیان صالحند اما ما باید  در وزارت  آموزش و پرورش صالح‌ترین فرد را برگزینیم.

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش عنوان کرد: از 24 /5/ 1392 تا کنون با ساماندهی نیروی انسانی ورود نیرو به آموزش و پرورش را بسته‌ایم و این پرونده‌های موجود در هیئت گزینش مربوط به دانشگاه فرهنگیان، مدارس غیر دولتی و غیره است.

وی ادامه داد: با ساماندهی نیروی انسانی سعی کرده‌ایم مشکل کمبود نیرو را برطرف کنیم و با وجود حدود 200 هزار دانش آموز اضافه شده تا کنون یک نیروی اضافه نیز در آموزش و پرورش جذب نکرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری با اشاره به اینکه جذب نیروی رسمی در آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان است گفت: یکی از مشکلات نیروهای آموزش و پرورش این است که بومی نیستند بنابراین از امسال دانشگاه فرهنگیان مامور شده تا نیروها را بومی جذب کند.

وی در خصوص باز تعریف گزینش در آموزش و پرورش و تعریف ملاک های جدید تصریح کرد: هر دستگاهی که بخواهد نیرو جذب کند ابتدا باید گزینش علمی فرد را انجام دهد که و پس از مرحله علمی مصاحبه تخصصی اعمال خواهد شد تا بررسی شود افراد آن چیزی را که در آزمون بیان کرده‌اند بلد هستند یا خیر ؟ البته در مصاحبه تخصصی میزان سطح علمی افراد مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: پس از این مراحل افراد به لحاظ تسلط به اداره کلاس سطح سلامت جسمی، فن بیان، و ظاهر ارزیابی می‌شوند که به عنوان نمونه فردی که متقاضی معلم شدن است چنانچه نقص ظاهری بزرگی داشته باشد که به موجب تمرکز دانش آموزان‌  در کلاس درس برهم ریزد این نیرو جذب خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری اضافه کرد: پس از این مراحل وارد مرحله گزینش اخلاقی می‌شویم که در این مرحله میزان پایبندی فردی به قانون اساسی، اعتقادات فرد و گرایشات سیاسی وی بررسی می‌شود. که در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم صالح‌ترین فرد را جذب کنیم.

وی در خصوص ابراز نارضایتی نمایندگان مجلس از بودجه سال 94 این وزارتخانه گفت: از منظر بودجه دولت به اندازه افزایشی که برای سایر نهادها اختصاص داده است همان میزان را نیز برای آموزش و پرورش در نظر گرفته اما این وزارتخانه با سه مشکل اساسی مواجه است.

نخست آنکه سایر دستگاه‌ها تعداد نیروی انسانی‌شان کم است درحالی که آموزش و پرورش حدود یک میلیون نیروی انسانی دارد که اگر بخواهیم به هر کدام از آنها 100 هزار تومان اضافه کنیم اعتباری حدود 100 میلیارد تومان نیاز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری 25 هزار نفر در آموزش و پرورش باز نشسته شدند در حالی که کل نیروی دستگاه‌ها 25 هزار نفر نیست بنابراین برای پرداخت پاداش پایان خدمت آنان به اعتبار 125 میلیارد تومانی نیاز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری در ادامه گفت: دولت برای اداره‌آموزش و پرورش به اندازه متعارف اعتبار اختصاص م ی‌دهد اما این وزارتخانه همیشه با بدهی مواجه است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به دلیل تنگناهای بودجه در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با مشکل رو به رو است، به طوری که در هر دستگاهی وقتی یک فرد باز نشسته می‌شود در نهایت طی مدت یک ماه پاداش پایان خدمت وی را واریز می‌کند در حالی که در آموزش و پرورش یک فرد در  هر مقطع زمانی که باز نشسته می‌شود پاداش پایان خدمت  وی  معمولا در اردیبهشت و خرداد ماه با یک سال تاخیر پرداخت می‌شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص ارائه پنجاه پیشنهاد به ک میسیون‌های مربوطه در مجلس برای حل تنگناهای بودجه آموزش و پرورش گفت: امیدواریم با تصویب این پیشنهادات حرکتی مثبت در حقوق کارکنان ‌آموزش و پرورش ایجاد شود همچنین پیشنهادهایی به کمیسیون مربوطه در خصوص فرسوده بودن 30درصد مدارس کشور ارائه شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار