حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در نشست با شهرداران کلان‌شهر‌ها:

شهرداری‌ها با آموزش همگانی، آگاهی‌های حقوقی شهروندان را افزایش دهند

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شهرداری‌ها می‌توانند با آموزش‌های همگانی، آگاهی‌های حقوقی شهروندان را افزایش دهند و از این طریق ضمن کم کردن آمار تخلفات، به کاهش شکایات مردم در دستگاه قضائی کمک کنند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجعفر منتظری» در جلسه با شهرداران کلان شهر‌ها ضمن تاکید بر ضرورت پیشگیری برای کاهش شکایات و مراجعات مردم به نهادهای قضایی اظهار داشت: متاسفانه طی سال‌های اخیر در دیوان عدالت اداری مرتب شاهد افزایش ورودی‌ها هستیم. ما باید بتوانیم این روند را معکوس کنیم و بر اساس بررسی‌های ما و سیاست‌های قوه قضائیه، تنها راه برای کم ‌کردن شکایات مردم، انجام اقدامات پیشگیرانه است.

وی افزود: یکی از اقدامات پیشگیرانه این است که بتوانیم با آموزش به مدیران دستگاه‌های اجرایی و شهروندان و انتقال تجربیات می‌دانی خود به آن‌ها، آگاهی آنان را نسبت به مسایل و مشکلاتی که با آن مواجهند، ارتقاء دهیم.

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: همچنین در مواردی که بابت موضوعی خاص، شکایات فراوانی از یک دستگاه به دیوان عدالت اداری سرازیر می‌شود، می‌توانیم با طرح موضوع در نشست با مسئولان آن دستگاه به آن‌ها کمک کنیم تا راه‌حلی که منجر به کاهش شکایات می‌شود، بیابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به اینکه ما در سال جاری سیاست پیشگیری از تخلفات را سرحوله اقدامات خود قرار داده‌ایم، تصریح کرد: خوشبختانه در ۶ ماهه دوم سال جاری نتایج این اقدامات در حال نمایان شدن است.

وی افزود: درحالیکه در شش‌ماهه نخست سال شاهد افزایش آمار پرونده‌ها ثبت شده در دیوان بوده‌ایم، در نیمه دوم سال شاهد کاهش ورودی‌ها می‌باشیم.

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: البته این نیازمند کار کار‌شناسی و تعامل بیشتر دستگاه‌ها با دیوان عدالت اداری است، ضمن اینکه مدیران نیز عزم آن را داشته باشند که شکایت از دستگاه‌ متبوعشان کاهش یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در ادامه با بیان اینکه شهرداری دستگاهی است که دامنه خدمات آن بسیار گسترده است و طبیعتا هرچه دامنه ارایه خدمات وسیع‌تر باشد، نقاط برخورد نیز افزایش می‌یابد، اظهار داشت: همواره در مواجهه با رسانه‌ها نیز گفته‌ام که یک قاعده کلی وجود دارد که هرچه دستگاه‌ها بیشتر در خدمت مردم باشند و مردم مراجعاتشان به آن‌ها بیشتر باشد، شکایت از آن‌ها بیشتر خواهد بود. بنابراین شکایت از شهرداری‌های سراسر کشور نیز در دیوان عدالت اداری از فراوانی بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی برخوردار است.

وی با برشمردن برخی انتظاراتی که دیوان عدالت اداری از شهرداری‌ها و شهرداران دارد، خاطرنشان کرد: ما از شهر داری‌ها انتظار داریم: اول اینکه با امکاناتی که از آن برخوردار هستند، نسبت به آموزش حقوقی و بالابردن آگاهی‌های عمومی و مردم بخش‌های حقوقی خود اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده که در هر دستگاهی که بخش‌های حقوقی توانمندی دارد، مشکلات کمتر شده و این به نفع مردم و خود دستگاه است، اظهار داشت: از آنجا که مسئولیت حقوقی آنچه در شهرداری‌ها رخ می‌دهد، بر عهده شهردار است، لازم است درجهت تقویت بخش‌های حقوقی زیرمجموعه خود اقدام کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به فرآیندی بودن فعالیت‌ها در مراجعات مردم به شهرداری‌ها گفت: دوم اینکه شهرداری‌ها باید بتوانند با در اختیار ابزار لازم از ابتدا جلوی تخلف را بگیرند، که این امر هم برای خودشان راحت‌تر خواهد بود و هم سرمایه مردم از بین نخواهد رفت.

وی افزود: درصورتی که شهرداری‌ها قبل از وقوع تخلف و یا در حین انجام تخلف نسبت به متوقف کردن آن اقدام کنند و با تخلف برخورد کنند، بی‌شک بخش عمده‌ای از شکایاتی که نوعا با آن مواجهیم، مطرح نخواهد شد.

رئیس دیوان عدالت اداری در بخش دیگر از اظهاراتش درباره ضرورت تعامل دیوان با دستگاه‌های اجرایی گفت: ارتباط دیوان عدالت اداری با دستگاه‌های اجرایی ارتباطی مستمر و تبادل اطلاعات میان آن‌ها لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: ما در دیوان عدالت اداری با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایمان در جایی که لازم است، برای نظم دادن به نظام عمومی مردم و کشور از دستگاه‌های اجرایی حمایت می‌کنیم و در آنجایی که باید در دفاع از حقوق شهروندان اقدام کنیم، براساس موازین شرعی و قانون عمل خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: از آنجا که دیوان عدالت اداری از یک سو مراجعانش مردم هستند و سوی دیگر آن دولت و حکومت قرار دارد، موظف است هم حقوق مردم را مراعات کند و هم دستگاه‌های نظام و خدمتگزاران مردم را تقویت نماید.

وی با اشاره به اینکه روش ما در دیوان این است که با دستگاه‌های اجرایی تعامل لازم را داشته باشیم، اظهار داشت: البته این تعامل آثار و برکات ارزشمندی داشته‌ است یعنی هم می‌تواند به نفع دستگاه‌ها باشد، هم قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری و هم به نفع مردم است.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: در راستای تعامل با دستگاه‌های اجرایی همواره جلساتی را با مسئولان اجرایی در سطوح مختلف در مرکز و استان‌ها داشته و داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار