برگزاری كارگاه فرسودگی شغلی در آسایشگاه كهریزك

فرسودگی شغلی به خستگی ناشی از فشارهای موجود در محل كار و همچنین علایم و حالات تحلیل رفتگی قوا ، سرخوردگی و گوشه‌گیری در كاركنان گفته می شود .

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، كارگاه فرسودگی شغلی در جمع كاركنان حوزه سلامت با هدف ارزیابی كاركنان و آموزش تكنیك‌های مقابله با آن در آسایشگاه خیریه كهریزك برگزار شد .

لیلا میرآقایی كارشناس روان شناسی و مسئول اجرای این نشست تخصصی ، بیان اینكه فرسودگی شغلی ، عواقب و هزینه‌های بسیاری برسازمان و كاركنان آن تحمیل می‌كند اظهار داشت : غیبت‌ها و مرخصی‌های فراوان ، افت كمیت و كیفیت كار ، تحت تأثیر قرار گرفتن سلامت روانی فرد ، كاهش كیفیت خدمات ارائه شده به ارباب رجوع ، ركود و تأخیر در سلسله كارهای تخصصی و اداری از جمله هزینه های فراوانی است كه می‌تواند در اثر فرسودگی بر سازمان تحمیل شود.

وی افراد مستعد به فرسودگی شغلی را شامل 4 گروه ،كاركنان فداكار و متعهد به سازمان ،افرادی كه سازمان را به عنوان جایگزینی برای زندگی اجتماعی به كار می‌برند ، افراد سلطه طلب و مدیران و مسئولان ارشد برشمرد و در مورد خصوصیات این افراد افزود: این افراد ، در حین غذا خوردن مشغول به كار هستند ،كارها را به منزل می‌برند،زود سركار حاضر شده و دیر به منزل مراجعه می‌كنند.

میرآقایی علایم و نشانه های فرسودگی را ، شامل از دست دادن خلاقیت ، كاهش انگیزه‌های كاری، احساس بیگانگی نسبت به مراجعین ، احساسات منفی و ناكارآمدی، نگرانی‌های مزمن و طولانی، بیماری و تمارض در كار، كاهش عملكرد شغلی و افزایش غیبت‌ها عنوان کرد.

وی، شخص و سازمان و اجتماع را از عوامل تعیین كننده برای جلوگیری از فرسودگی شغلی دانست و تأكید كرد : شخص می بایست با شناخت ریشه های مشكل و ارزیابی صحیح در حل این مشكل كوشا باشد هم چنین سازمان با برنامه های كمك به كارمند مانند مشاوره و سرویس های روانشناسی و آموزش های مدیریت استرس در رفع این مشكل برآید و بالاخره اینكه اجتماع نیز با ایجاد محیط های حمایتی می بایست در مسیر حل این مشكل برآید .

میرآقایی با تأكید بر نقش مدیران سازمان در كاهش فرسودگی شغلی بیان کرد: همراهی با همكاران دچار فرسودگی شغلی ، پرداخت پاداش و قدردانی به موقع از آنان و نیز ایجاد فضای اعتماد در محیط كار نقشی موثر و تعیین كننده در كاهش و برطرف كردن مشكلات فرسودگی شغلی خواهد داشت . 

وی در پایان از  برگزاری کارگاهی با عنوان مقابله با استرس  خبر داد و گفت: این کارگاه به زودی در آسایشگاه خیریه کهریزک  با هدف آموزش مقابله با استرس ، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تحلیل ، فشار ، خستگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار