اغلب سرطان‌ها ناشی از بدشانسی است

محققان می‌گویند، علت اینکه برخی افراد که بیشتر در معرض عوامل سرطانزا قرار دارند و به سرطان مبتلا نمی‌شوند، خوب بودن سابقه‌ی ژنتیکی آنها نیست بلکه این افراد انسان‌های خوش شانسی هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد بسیاری از مبتلایان به سرطان به دلیل یک بدشانسی در تقسیم سلول‌هایشان گرفتار این بیماری شده‌اند.

محققان دانشگاه جانز هاپکینز امریکا، با بررسی 31 نوع سرطان مختلف، موفق به کشف رابطه‌ای میان ژنتیک بد و زندگی ناسالم شدند. البته این تحقیق شامل سرطان سینه و پروستات نمی شود.

نویسندگان این پروژه علمی می‌گویند که خطر ابتلا به سرطان در اندام‌هایی از بدن انسان بالاتر است که دفعات تقسیم سلول پایه در آنها بیشتر است. به عنوان مثال، دفعات تقسیم سلول پایه در روده بزرگ انسان چهار بار بیش از دفعات تقسیم سلول پایه در روده کوچک است و موارد ابتلای به سرطان روده بزرگ هم بیش از سرطان روده کوچک بروز می‌کند.

به گفته برت ووگلستاین و کریستیان توماستی، محققان این پروژه، بدشانسی در جهش سلولی زمانی بروز می‌کند که هنگام همانندسازی سلولی، یکی از حروف دی‌ان‌ای اشتباها با حرف دیگری جابجا می‌شود و این اشتباه عامل ابتلای افراد به ۲۲ نوع سرطان از ۳۱ نوع سرطانی است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

حبیب الاحسن، استاد دانشگاه در دانشکده پزشکی شیکاگو می‌گوید که در مطالعه‌ی اخیر به سرطان سینه و پروستات اشاره‌ای نشده است. و به گفته‌ی او سوالاتی از قبیل اینکه چرا سلول های بنیادین در برخی بافت‌ها با سرعت متفاوتی تقسیم می‌شود و اینکه محیط و ژنتیک در این راستا چه نقشی را ایفا می‌کنند هنوز در دست بررسی و مطالعه است.

محققان این پژوهش می‌گویند، در واقع علت اینکه برخی افراد که بیشتر در معرض عوامل سرطانزا مانند سیگار کشیدن قرار دارند و به سرطان مبتلا نمی‌شوند، خوب بودن سابقه‌ی ژنتیکی آنها نیست. بلکه این افراد قاعدتا انسان‌های خوش شانسی هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار