تبریز؛

تولید آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه خبرداد و گفت: از آب چاه های اطراف این دریاچه برای این منظور استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، صمدزاده در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان عجب شیر افزود: حدود پنج هزار هکتار از زمین های اطراف دریاچه ارومیه لم یزرع است که به دلیل شوری آب های زیرزمینی، مناسب کشت محصولات کشاورزی نیست و می توان برای کشت آرتمیا مورد استفاده قرار داد.

وی اظهار کرد: آرتمیا موجود با ارزش اقتصادی بالا که اگر تکثیر و پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه انجام گیرد صنعت آبزی پروری کشور را متحول کرده و کمکی هم به بازسازی ذخایر دریاچه ارومیه خواهد نمود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: آرتمیا پایه صنعت آبزی پروی بوده و اکنون استفاده از آن به عنوان غذای زنده اصلی در تکثیر و پرورش آبزیان رو به افزایش است.

صمدزاده با بیان اینکه ارزش آرتمیا و قیمت آن در بازارهای جهانی رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: با احیای تولید آرتمیا در بخشی از دریاچه ارومیه و یا پرورش مصنوعی و بهره برداری اصولی و علمی از این موجود، علاوه بر تامین احتیاجات داخلی می توان با صادرات آن برای کشور ارز آوری قابل توجهی کسب کرد.

وی از اجرای طرح پرورش ماهی خاویاری در قفس، در سدهای استان خبرداد و گفت: آذربایجان شرقی بدلیل داشتن منابع آبی و دریاچه پشت سدها از ظرفیت های بالقوه مناسبی برای توسعه صنعت پرورش ماهیان خاویاری بویژه پرورش در قفس برخوردار است.

مهندس صمدزاده با اشاره به اینکه در استان آبزی پروری به عنوان شغل شناخته شده است، افزود: با اجرای این طرح زمینه برای توسعه صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری در استان فراهم و با جذب سرمایه گذاری در این بخش، افزایش اشتغال مولد و ارتقاء کیفیت تولید آبزیان پرورشی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه سالانه در استان چهار هزار و 724 تن انواع ماهی گرم آبی و سردآبی در سیستم های مختلف تولید می شود، گفت: سهم تولید شهرستان عجب شیر در سال گذشته 144 تن بود که این رقم در سال جاری به 200 تن خواهد رسید. 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.