روزنامه رای الیوم گزارش داد

اوباما اذعان کرد که از سلاح نفت برای فشار اقتصادی بر روسیه و ایران استفاده می‌کند/ تهران و مسکو با تحریم اقتصادی آمریکا آدابته شده‌اند

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس جمهور آمریکا نوشت: باراک اوباما اذعان کرد از سلاح نفت کشورهای عربی برای به تحلیل بردن اقتصاد روسیه و ایران استفاده می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی این روزنامه در شماره امروز خود نوشت: اوباما در مصاحبه با رادیو «ان پی آر» اذعان کرد کاهش قیمت نفت به نسبت پنجاه درصد یک تصمیم سیاسی برای اعمال فشار بر اقتصاد روسیه و ایران و تضعیف این کشورها بوده است و هیچ ارتباطی برای مقابله با افزایش تولید نفت فلات قاره ای که تهدید مستقیمی برای نفت اوپک به شمار می رود، ندارد.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: اوباما در مصاحبه با این شبکه رادیویی در یک حرف گفت بخشی از تحلیل های ما مبتنی بر یک چیز و آنهم هدف قرار دادن اقتصاد روسیه از طریق کاهش قیمت نفت بود زیرا اعمال تحریم ها اقتصاد این کشور را شکننده می کند زیرا روسیه قادر نخواهد بود با مشکلات سختی که از نوسانات قیمت نفت ناشی می شود، مقابله کند.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: سناتور جان مک کین به صراحت اعلام کرد آمریکا باید از عربستان سعودی به خاطر تلاشهایش برای کاهش قیمت نفت اوپک تشکر کند زیرا کاهش قیمت نفت منجر به ضرر وزیان رساندن زیاد به اقتصاد دو کشور روسیه و ایران می شود.

این منبع افزود: اقتصاد روسیه به علت کاهش قیمت نفت در بحران به سر می برد زیرا این کاهش قیمت منجر به آسیب رساندن حدود 100 میلیارد دلار در سال به اقتصاد این کشور می شود و اگر کاهش قیمت نفت همینطور ادامه پیدا کند این رقم روبه افزایش خواهد بود زیرا 50 درصد اقتصاد روسیه مبتنی بر درآمدهای نفتی است.

این درحالی است که ناظران اقتصادی می گویند اقتصاد روسیه چه بسا در سال جدید و سالهای آینده نیز با رکود مواجه شود.

این منبع خاطر نشان کرد : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کاهش قیمت نفت را توطئه عربستان سعودی و آمریکا برای به زانو در آوردن ایران و روسیه می داند اما او در یک کنفرانس مطبوعاتی که با حضور هزار روزنامه‌نگار برگزار شد، وعده داد  با این توطئه مقابله می کند و پیش بینی کرد طی دو سال آینده اقتصاد روسیه از این بحران خارج می شود.

این منبع تصریح کرد: اکنون جنگ سرد بین روسیه و آمریکا به جنگ اقتصادی تبدیل شده است و سلاح نفت کشورهای عربی علیه روسیه و ایران نقش محوری ایفا می کند بنابراین این بازی خطرناک شاید نتایج معکوسی برجای گذارد زیرا روسیه و ایران با تحریم اقتصادی آمریکا آدابته شده اند.

این منبع افزود : ایران سی سال است که در محاصره اقتصادی آمریکا قرار دارد اما با این وجود به یک قدرت بزرگ نظامی منطقه ای تبدیل شد و اکنون از هم پیمانان خود سوریه، عراق، لبنان و یمن با اسلحه و پول حمایت می کند.

این منبع نوشت: نظریه های سیاسی که از غرب فراگرفتیم در می یابیم هرچیزی بهایی دارد بنابراین هر بذل و بخششی رایگان نیست حال این سئوال مطرح است که عربستان سعودی با دست زدن به این ماجراجویی خطرناک و لطمه وارد کردن به اقتصاد کشورهای بزرگی نظیر روسیه و ایران و همچنین کشورهای اوپک الجزایر، نیجریه و ونزوئلا، چه دستاوردی بدست می آورد تا بهای این ماجراجویی را بپردازد و از آمریکا چه چیزی بدست می‌آورد.

این منبع افزود: گمان می‌کنم عربستان سعودی بدون رضایت و خشنودی آمریکا چیزی بدست نمی آورد زیرا با پایین آوردن قیمت نفت عربستان در مقایسه با کشورهای عضو اوپک سالانه به علت کاهش قیمت نفت حدود 325 میلیارد دلار خسارت می بیند.

این روزنامه در ادامه این مطلب افزود: آیا بهای توافق بین مقامات عربستان سعودی و آمریکا برای کاهش قیمت نفت هدف قرار دادن نظام سوریه یا نظام ایران یا هر دوی آنها است؟

این منبع در پایان نوشت: اکنون جوابی برای این سئوال وجود ندارد.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار