باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

عدم تشکیل کابینه افغانستان پس از دو ماه/سرخوردگی مردم و سیاستمداران

از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان حدود 3 ماه می گذرد اما هنوز کابینه جدید تشکیل و معرفی نشده و این موضوع خشم مردم و سیاستمداران افغانستان پس از یک روند طولانی انتخابات را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان حدود 3 ماه می‌گذرد اما هنوز کابینه جدید تشکیل و معرفی نشده در حالی که باید این امر در طول مدت دو هفته محقق می‌شد اما این موضوع خشم مردم و سیاستمداران افغانستان را که یک روند طولانی انتخابات را  پشت سر گذاشته‌اند برانگیخته است.

اعضای مجلس سنای افغانستان با اشاره به عدم معرفی کابینه حکومت وحدت ملی این کشور از سوی رئیس جمهور و رئیس اجرایی افغانستان خطاب به عبدالله عبدالله و اشرف غنی اعلام کردند: اگر نمی‌توانید کار را به خوبی پیش برده و در معرفی کابینه ناتوانید، استعفا کنید.

این در حالی است که "اشرف غنی" رئیس جمهور به اعضای ولسی جرگه و مردم افغانستان اطمینان داده و گفته که مسایل عمده در مورد کابینه جدید حل شده  است و اعضای دولت در زودترین فرصت، به عنوان یک تیم واحد به پارلمان معرفی می‌شود.

اما شخصیت‌های سیاسی افغانستان طرح تشکیل دولت وحدت ملی را طرحی افغانستانی و برگرفته از اندیشه نخبگان افغان می‌دانند و اعلام می‌کنند قبل از ورود سازمان ملل و وزیر امور خارجه آمریکا به موضوع، این طرح تدوین و به دو نامزد پیشنهاد شده بود.

این سند هفت بخش دارد که در آن بدون نام بردن از دو نامزد، بر تعیین مقام‌های بلندپایه براساس "تساوی" و اصل "شایسته سالاری" تاکید شده است.

توافق بر سر تقسیم ۵۰ درصدی کابینه میان دو تیم، تنها یکی از مفاد توافقنامه سیاسی است، این در حالی است که هنوز دوطرف گام‌هایی در زمینه اصلاح سازوکار انتخاباتی، تعدیل قانون اساسی و برگزاری لویه جرگه، تبدیل ریاست اجرایی به نخست وزیری را پیش رو دارند.




منافع متضاد بازيگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صحنه سياسي افغانستان در كنار عوامل قومی ـ قبيله‌ای، اختلافات داخلی، تماميت‌خواهی و ضعف دولت مركزی، موجب شده است تا افغانستان همواره، كشوری ناامن و بی‌ثبات در منطقه محسوب شود، به عبارت بهتر عوامل مذكور فرصت‌های لازم برای ايجاد امنيت و ثبات ملي را به وجود نياورده است، به همين دلیل منازعات و كشمكش‌ها در افغانستان همچنان ادامه دارد.

افغانستان به رغم حمايت‌ جامعه جهاني و تكميل روند و نهادهای دولت‌سازی و برگزاری دو دوره انتخابات رياست‌جمهوری و انتخابات پارلمان هنوز خصوصيات دولت ما قبل مدرن را حفظ كرده است و در طول ده سال گذشته نتوانسته است حاكميت خويش را به سراسر خاك افغانستان و در تمام ساعات روز، گسترش دهد و قانون‌مداری را نهادينه كند.

حضور درازمدت آمريكا در افغانستان، طبق پيمان استراتژيك، نه تنها منتج به ثبات و امنيت و استقلال افغانستان نشد، بلكه آزادی نسبی افغانستان را سلب و وابستگی هر چه بيشتر اقتصادی، سياسی و سپس اجتماعی و فرهنگی اين كشور را به دنبال داشته، چنانكه حركت در چنين مسيری، جز از خود‌باختگی و بی‌هويتی فرهنگي چيزی عايد اين ملت مسلمان نكرد.

 سرخوردگی مردم و سیاستمداران از اعلام نشدن کابینه جدید و تاثیر آن بر امور حکومتی و رونق نیافتن کار و بازار در شرایط کنونی به اوج خود رسیده است، به هر حال مردم افغانستان در سال اخیر با چالش‌های فراوانی مواجه گردیده و خسارت‌های مادی و معنوی بسیاری را به خاطر انتخابات و جنجال‌های پس از آن متحمل شده‌اند.





معاون دوم مجلس سنای افغانستان در اینباره گفته: تاکید کرد ضرب الاجل مجلس هم در معرفی کابینه مفید واقع نشد و به نظر نمی‌رسد تا هفته‌ها و ماه‌های آینده کابینه معرفی شود، وی نسبت به پیامدهای منفی تاخیر بیش از حد در معرفی کابینه هشدار داد و گفت کاسه صبر مردم دیگر لبریز شده است و ممکن است مردم برای گرفتن حق خود از دولت دست به حرکات مدنی بزنند.

برای مردم افغانستان شرایط زندگی در این کشور به حدی دشوار و غیر قابل تحمل شده که صبر و توان بیشتر برای شان باقی نمانده است و از این رو ممکن است مخالفان و نارضایان نظام سیاسی فعلی از این فضا استفاده کرده و افکار مردم را به جانب دیگر سوق دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار