ماجرای وقت ملاقات ندادن آیت الله مکارم به صانعی چه بود؟

آیت الله ناصر مکارم شیرازی پس از شروع اغتشاشات فتنه گران در 26 خرداد 88، در اقدامی انقلابی که نشان از رصدگری به موقع ایشان در آن ایام دارد در بیانیه ای نوشت:

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،شاید بتوان گفت پنج سال پس از فتنه 88 زمان مناسبی است تا به  بازخوانی مواضع علمایی بپردازیم که در آن برهه با شجاعت به میدان آمده و به افشای ماهیت فتنه گران پرداختند، لذا در چهارمین گزارش از این سلسه مطالب، گزیده ای مواضع فراموش نشدنی آیت الله مکارم شیرازی را در سال 88 مرور می کنیم.

منافقان و فرصت طلبان در صدد سوء استفاده از اختلافات هستند، صفوف خود را از آنها جدا کنید

آیت الله ناصر مکارم شیرازی پس از شروع اغتشاشات فتنه گران در 26 خرداد 88، در اقدامی انقلابی که نشان از رصدگری به موقع ایشان در آن ایام دارد در بیانیه ای نوشت:

«اميدوارم برگ‌ زرين اين پيروزي در آتش اختلافات نسوزد و همگي سعي كنيم با حفظ آرامش از طريق قانوني به تمام نگراني‌ها پايان دهيم و فراموش نكنيم كه در اختلافات فراگير هيچ برنده‌اي وجود ندارد و همه مردم و كشور و نظام زيان مي‌بينند... همه ملت عزيز ما يقين دارند كه منافقان كوردل و فرصت طلب در آشفته بازار اختلافات فعال مي‌شود و با تخريب اموال مردم و به آتش كشيدن آنها چهره ملت مهربان و صلح طلب و پاكدل ما را در جهان به زشتي رقم مي‌زنند. سعي كنيد صفوف خود را از آنها جدا سازيد.

 

برادران و خواهران عزيز! در اخبار خارجي آمده بود كه حوادث تلخ اخير كشور ما در صدر تمام اخبار جهان قرار گرفته است و مفهوم آن اين است كه دوستان ما كه در منطقه و جهان بسيار زيادند احساس نگراني مي‌كنند و دشمنان ما هم كه كم نيستند مراقب فرصتي هستند تا ضربه‌هاي خود را وارد سازند، شما فكر كنيد در اين شرايط چه وظيفه‌اي داريم. راي دهندگان محترم! آنها كه به اختلاف دامن مي‌زنند از هرگروه باشند تنها راه را براي سيطره دشمنان صاف مي‌كنند. مطمئن باشيد اگر خداي نكرده كشور و انقلاب ما آسيب ببيند تمام منطقه آسيب خواهد ديد و دچار دگرگوني خواهد شد و اين مسئوليت ما را سنگين‌تر مي‌كند. عزيزان! ما صدها هزار شهيد و جانباز براي به ثمر رسيدن انقلاب داده‌ايم. مطمئن باشيد امروز ارواح آنها و روح مقدس امام راحل بنيانگذار جمهوري اسلامي ناراحت است. خدا نياورد روزي را كه براثر غلبه احساسات بر عقلانيت، ارزش تمام آن خون‌ها به خطر بيفتد. راي دهندگان محترم مخصوصا شما اي جوان عزيز! من به همه شما احترام مي‌گذارم. بياييد از طريق مذاكره اختلافات را برطرف سازيم. همه به هم احترام بگذاريم، سخنان ركيك به يكديگر نگوييم و اخوت اسلامي را زنده كنيم.»

 

همانطور که رهبر انقلاب گفتند اختلافات را از طریق قانون حل کنید

ایشان به فاصله 10 روز از بیانیه قبلی خود در روزهای اولیه تیرماه سال 88 در زمان اوج گرفتن اغتشاشات، در بیانیه دیگری دعوت به حل مشکلات از طریق منطق و عقل و توجه به آینده کشور و نظام کردند:
 
«حوادث بسيار تلخي كه در اين ايام بعد از انتخابات پرشكوه دهم واقع شد و سوء استفاده‌هايي كه بعضي از ماجراجويان از اختلاف ميان كانديداهاي محترم كردند موجب تاسف عميق و اندوه شديد براي هر ايراني وفادار به نظام و انقلاب بود و سبب نگراني دوستان در منطقه و شادي دشمنان گرديد.
 
به يقين تمام كساني كه در انتخابات شركت كرده و راي داده‌اند هدفشان سربلندي كشورشان بوده، بنابراين همگي از نظر انجام وظيفه ديني و ملي محترمند و همه پيروزند و غالب و مغلوبي در كار نيست. بر همه ما واجب است در اين شرايط كه دوستان و دشمنان ناظر اوضاع كشور ما هستند همگي آرامش را كاملا حفظ كنيم و اجازه برهم زدن نظم عمومي و تخريب اموال را به ماجراجويان ندهيم و همان‌گونه كه رهبر معظم انقلاب تاكيد كردند مشكلات را از طريق قانون حل كنيم.»
 
آیت الله مکارم شیرازی در آن ایام بارها در سخنرانی ها و بیانات خویش همگان را دعوت به سعه صدر، حفظ آرامش و ایجاد همدلی در کشور، دوری از تنش و دامن زدن به اختلافات و حل آنان از طریق مذاکره نمودند که می توان به سخنرانی ایشان در صحن جامع رضوی در 27 مرداد، سخنرانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در اول مهر و بیانات ایشان در درس خارج فقه خود در هشتم مهر 88 اشاره نمود.
 
 
ندادن فرصت ملاقات به یوسف صانعی
 
فارغ از این مواضع، در 23 شهریور 88 آیت الله نوری همدانی در واکنشی به شایعه سازی دیدار آیت الله مکارم شیرازی با آیت الله صانعی که به حمایت از فتنه گران پرداخته بود به خبرنگاران گفته اند: «نزديكان آقاي صانعي كه براي گرفتن وقت ملاقات مراجعه كرده بودند، ادعا داشتند وي با آيت‌الله مكارم شيرازي نيز ديدار داشته است اما وقتي اين مسئله را پيگيري كرديم، مشخص شد اين ادعا صحت ندارد و آيت‌الله مكارم نيز وقت ملاقات نداده است.»

 
هرگونه مخالفت با ولایت فقیه سست کردن پایه های نظام است
 
آیت الله ناصر مکارم شیرازی هم چنین در بیاناتی روشنگرانه در 15 مهر سال 88 رهبری را رکن اصلی حکومت اسلامی دانسته و تاکید کردند: «هرگونه فرافكني و مخالفت با ولايت فقيه و رهبري، سست كردن پايه هاي نظام است و بايد ريشه چنين تفكرات و فعاليت هائي برچيده شود.»
 
 
اهانت به امام (ره)، اهانت به همه مردم ایران است
 
ایشان همچنین در 21 آذر 88 در آغاز در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم قم ضمن محكوم كردن هتك حرمت به ساحت مقدس بنيانگذار انقلاب اسلامي(ره) فرمودند: «هتك حرمت نسبت به ساحت مقدس امام راحل (قدس)، هتك و اهانت به تمام ارزش‌هاي انقلاب، اهانت به خون شهداي انقلاب و شهداي جنگ تحميلي و اهانت به تمام ملت ايران است.» وی با تاكيد بر اينكه تمام وفاداران به انقلاب بايد اين جريان را محكوم كنند، خاطرنشان كرد: «اجازه ندهيم سدها يكي پس از ديگري شكسته شود و قداست‌ها از بين برود و نسبت به انقلاب و نظام سستي و وهني حاصل شود.»
 
 
آنها جدايي حكومت را از اسلام تبليغ می کردند، امروز به مقام شامخ سالار شهيدان اهانت كرده‌اند/ همه این اقدام زشت را محکوم کنند
 
این مرجع تقلید در بیانیه ای پس از وقوع هتک حرمت ها در عاشورای 88 که عده ای از حامیان موسوی و کروبی سوت و کف زنان عاشورای حسینی را مورد هتک حرمت قرار دادند، خطاب به ملت شریف ایران اسلامی تاکید کردند:
 
«روز عاشورا در حالي كه مردم كشور ما از كوچك و بزرگ، مرد و زن در آتش عشق حسيني مي‌سوختند و ناله‌هاي عاشقانه سر مي‌دادند و در هر كوي و برزن به سوگ نشسته بودند و با نظم و خلوص نيت مشغول عزاداري و نوحه‌سرايي بودند، گروهي از مغرضان به بعضي از خيابان‌هاي تهران ريختند و قداست مراسم حسيني را كه عامل وحدت صفوف همه ملت است شكستند، نخست به شعارهاي سياسي ساختار‌شكن پرداختند و سپس اقدام به تخريب اموال و آتش‌زدن آنها كردند.»
 
در ادامه اين بيانيه آمده است: «اطلاعات موثق و دقيقي به ما رسيده كه آنها جدايي حكومت را از اسلام تبليغ مي‌كنند و حتي بعضا نسبت به مقام شامخ سالار شهيدان و عزادارانش اهانت كرده‌اند. انتظار ما اين است كه اولا تمام جناح‌هاي سياسي معتقد به نظام اسلامي اين ساختار‌شكني‌ و هتك احترام را تقبيح و محكوم كنند و ثانيا بيش از اين بر طبل اختلافات نكوبند، زيرا دشمن در كمين نشسته و سلاح خود را تيز كرده و پيوسته تهديد مي‌كند و هر درگيري كه رخ دهد فرياد شادي سر مي‌دهند، آيا عقل اجازه مي‌دهد كه دشمن را شاد كنيم؟»
 
 
9 دی روح دیگری به انقلاب و کشور داد
 
آیت الله مکام شیرازی همچنین در خصوص حماسه 9 دی 1388 بیان داشتند : «حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز 9 دی 1388، روح دیگری به انقلاب و کشور ما داد؛ راهپیمایی 9 دی، افزون بر جمعیت بسیار، از نظر کیفیت پرخروش بود و در مقابل همه زیان هایی که دیدیم تصور می کنم این حادثه برای ما منافع خوبی داشت.»
 

منبع: رجا
برچسب ها: ماجرا ، ملاقات ، صانعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
درود بر آيت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
درود بر علمای بزرگوار شیعیان جهان
ننگ بر خائنین و سازشکار ان سست بنیان
آخرین اخبار