گنده‌گويي يک گروهکي با عقبه 50 نفري

گروهک ملي-مذهبي ارتباطات گسترده‌اي را در طول دهه گذشته با افراطيون حزب مشارکت و سازمان مجاهدين (انقلاب) برقرار کرد به نحوي که ميان دو طرف همفکري و همکاري کامل وجود دارد.

به گزارش خبرنگار وبگردی باشگاه خبرنگاران، عضو گروهک ملي مذهبي و از بازداشتي‌هاي فتنه سبز مي‌گويد شعار اعتدال و جنبش بنفش که روحاني و حاميانش مطرح کردند، هويت جعلي و فاقد محتواست.سايت‌هاي ملي-مذهبي و کلمه اظهارات سعيد مدني از اعضاي گروهک ملي-مذهبي را منتشر کردند که گفته است: هويت‌ها هميشه مسير رو به پيش ندارند، روايت‌ها ممکن است ثابت و حتي ارتجاعي باشند روايت ثابت آن است که حوادث و وقايع تغييري در دوري و نزديکي به هدف آن ايجاد نکنند. در واقع در اين وضعيت پديده يا «سوژه‌»  نازا و عقيم شده، حوادثي رخ مي‌دهند اما تغييري در موقعيت جنبش پديد نمي‌آورند. شما اين پديده‌اي را که در انتخابات رياست‌جمهوري تحت عنوان جنبش بنفش راه افتاد، ببينيد. اگرچه اصلا آن پديده جنبش نبود، اما به هر حال گروهي تلاش کردند تا با مهندسي وارونه يا مشابه‌سازي آن با جنبش سبز، يک کمپين محدود انتخاباتي را در هيبت يک جنبش اجتماعي مطرح کنند.

وي مي‌افزايد: با وجود آنکه دوستان آقاي روحاني آن کمپين را طراحي و اجرا کرده بودند و به رغم تمايل دولت به برجسته‌سازي آن با هويت مجعول «اعتدال»  و برگزاري مجموعه‌اي از سمينارها، گزارش‌ها و مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي ژورناليستي در روزنامه‌هاي رسمي مثل ايران يا حتي نشريه مهرنامه و غيره، اينقدر اين تفکر عقيم و نازا بود که در خوش‌بينانه‌ترين ارزيابي‌ها حداکثر مي‌توان ادعا کرد آن پديده و روايت مربوط به آن، در جا مي‌زند يا ثابت و فيکس شده، نه جلو مي‌رود و نه اصلا حرکتي دارد. اين روايت داستاني يکنواخت يا فيلمي است که گره دراماتيک ندارد.وي از سيّاليت و گذار بودن هويت جريان متبوع خود خبر مي‌دهد و مي‌گويد: شما با شنيدن گزاره اجراي بدون تنازل قانون اساسي چه معنايي را در ذهن متبادر مي‌کنيد؟ اين معنا اصرار دارد که فعلا]![  در اين دوره و مقطع با کساني که شعار يا مواضعي فراتر از قانون اساسي مطرح مي‌کنند اختلاف داريم اما آيا تا ابد اين چارچوب برقرار خواهد ماند. پاسخ منفي است.

عضو گروهک ملي-مذهبي در ادامه با کنايه به روحاني و حاميانش گفت: کسي نمي‌تواند صبح از خواب بيدار شود و به دليل احساس تکليف هويتي را بيافريند. تعجب من از ساده‌انگاري برخي نيروهاي سياسي است که تصور مي‌کنند مي‌توان به طور خلق‌الساعه هويتي را متولد کرد. بازگردم به ماجراي «جنبش بنفش» يا همين ادعاي «اعتدال». من اگر چه از پيروزي روحاني در انتخابات ارزيابي مثبتي دارم و براي ايشان و دوستان‌شان آرزوي موفقيت مي‌کنم، اما با همه اين احوال ادعاي هويتي مستقل تحت عنوان اعتدال را ساده‌انگاري مي‌دانم. هويت محصول يک فرآيند طبيعي است و نه تزريق آني و فوري. حتي برخي دوستان اين ادعا را توهين به خود تلقي مي‌کنند، معتقدند ادعاي  اعتدال به معناي آن است که همه جريانات اصلاح‌طلب پيش از اين معتدل نبوده‌اند. شما معتدل‌تر از آقاي خاتمي، آقاي کروبي و آقاي موسوي چه کسي را سراغ داريد؟ با واژه که نمي‌توان هويت ساخت، نمي‌توان جنبش ساخت.

يادآور مي‌شود گروهک ملي-مذهبي ارتباطات گسترده‌اي را در طول دهه گذشته با افراطيون حزب مشارکت و سازمان مجاهدين (انقلاب) برقرار کرد به نحوي که ميان دو طرف همفکري و همکاري کامل وجود دارد.گزافه‌گويي عضو گروهک ملي-مذهبي درباره جنبش و عقبه اجتماعي در حالي است که کريم سنجابي سرکرده ملي‌گراها در اول انقلاب بر فقدان پايگاه اجتماعي گروهک‌هاي جدا از خط امام تأکيد کرده بود. پايگاه اينترنتي گويانيوز در تاريخ 19 بهمن 1390 نوشت:‌ «پس از پيروزي انقلاب و استقرار نظام کنوني، گروهي از سياسيون به کريم سنجابي گله‌مند بودند که چرا با به راه انداختن تظاهرات حزبي، از خميني حمايت کرده بود؟ سنجابي در جواب اين سوال با پوزخندي جواب مي‌دهد که «ما نه تنها در بهترين شرايط هرگز قادر به کشاندن مردم به خيابان‌ها آن هم کمتر از 50 نفر نبوديم و هميشه در حسرت راهپيمايي ميليوني بوديم که خارج از بضاعت ما بود بلکه اين نفوذ شخصيت و کاريزماي آيت‌الله خميني بود که ما را هم به دنبال خود کشاند...». گويانيوز ادامه مي‌دهد«اين اگرچه واقعيتي است تلخ اما بايد قبول داشت که مهمترين شاخص اعتنا به تاثيرگذاري يک گروه سياسي، داشتن حمايت مردمي است. بي‌تعارف، هيچ يک از گروه‌هاي اپوزيسيون تاکنون داراي چنين کاريزمايي نبودند آنقدر که حتي در تجميع طرفداران خود در خارج از کشور لنگ مي‌زنند».




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.