در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن مطرح شد؛

رئیس موسسه صدرا:تکیه کردن بر امام به معنای بصیرت است

حجت‌الاسلام غلامی در برنامه شب آسمانی گفت: تکیه کردن بر امام به معنای بصیرت است زیرا هرجا که امام باشد حق نیز آن‌جا است.بصیرت بستر شکل گیری ایمان را فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام غلامی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف اسلامی بیان داشت: بصیرت اصطلاحی صد در صد دینی نیست و می‌توان در سایر معارف بشری هم این اصطلاح را دید اما چون بیشتر در تعالیم دینی استفاده شود این کلمه را اصطلاحی دینی قلمداد می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: تیزبینی و عمق‌نگری معنای خوبی برای بصیرت است، در حقیقت بصیرت مقابل سطح نگری است. لذا هر فهم و علمی نمی‌تواند بصیرت باشد بلکه بصیرت خوب دیدن، خوب فکر کردن و لایه‌های درونی یک چیز را مشاهده کردن است.

حجت‌الاسلام غلامی اظهار داشت: اسلام آمده است تا با انقلاب و شورش درونی، گنجینه‌ها و دفینه‌های عقلی و معرفتی را استخراج کند. وقتی این گنجینه‌ها استخراج شد تازه زمینه تولد جهان بینی واقع گرا مهیا می‌شود، جهان بینی واقع‌گرا نیز برخلاف جهان بینی الحادی به پرسش‌های اساسی مطرح برای انسان پاسخ می‌دهد.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم انسانی صدری با اشاره به 4 پرسش اساسی که برای انسان‌ها مطرح است بیان داشت: انسان‌ها معمولا با 4 پرسش اساسی ما از کجا آمده‌ایم، به کجا آمده‌ایم، چرا آمده‌ایم و به کجا خواهیم رفت مواجه هستند. سؤالات دیگر هم ذیل این 4 پرسش قرار دارد. جهان بینی الحادی پاسخی برای این سؤالات ندارد و بر روی آن‌ها سرپوش می‌گذارد در حقیقت جهان بینی الحادی نتیجه بی بصیرتی است.

وی ادامه داد: در جهان بینی الحادی تلاش می‌شود تا صورت مسئله‌ها حذف شود و به پرسش‌های انسان‌ها پاسخ داده نشود لذا انسان نیز به آرامش نخواهد رسید و دچار پوچی خواهد شد اما اسلام آمده تا با آزاد کردن انسان‌ها از انواع اسارت آن‌ها را از مرگ عقلی نجات دهد.

غلامی تأکید کرد: جهان بینی واقع گرا مقدمه ایمان است. بصیرت بستر شکل گیری ایمان را فراهم می‌آورد و وقتی هم ایمان شکل گرفت خودش باعث می‌شود تا درجه داشتن بصیرت نیز بالاتر برود.

وی اضافه کرد: بصیرت و علم مقدمه ایمان هستند به طوری که باید گفت ایمان پیوند خوردن علم و بصیرت با قلب و وجود انسان است. ایمان مساوی با علم نیست اما تا علم همراه با عمق نگری هم نباشد ایمان شکل نمی‌گیرد. دعوت پیامبر اسلام نیز خارج از بصیرت نیست برعکس ادیان تحریف شده دیگر که می‌گویند اول ایمان بیاور اسلام معتقد است که باید اول تحقیق کرد و سپس ایمان آورد.

وی در رابطه با چگونگی کسب بصیرت گفت: بخشی از این بصیرت با تحقیق و ژرف نگری کسب می‌شود اما بخشی با کار تحقیقی به دست نیامده بلکه عنصری کلیدی باید به میان بیاید تا در شرایط غبارآلودی مانند فتنه بتوان راه درست را تشخیص داد و آن عنصر کلیدی امام است. مهم ترین کارکرد امام نیز این است که در شرایط خاص مسلمانان را دستگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: امام باعث می‌شود تا در زمانی که بر حق لباس باطل پوشانده و بر باطل نیز لباس حق پوشانده‌اند راه را گم نکنیم در حقیقت این امام است که کمک می کند تا مرز حق و باطل پررنگ نگه داشته شود. بنابراین تکیه بر امام و در زمان غیبت نائب ایشان برای داشتن بصیرت لازم است زیرا بی شک هرجایی که امام حضور دارد میدان حق نیز آن جا است.

غلامی با اشاره به این که برخی بخشی از دین را پذیرفته و بخشی را نمی‌پذیرند گفت: فرد با بصیرت از تکالیف شرعی فرار نمی‌کند اما متأسفانه ما گاهی افرادی را می‌بینیم که ادعای دین دارند اما در حقیقت به دنبال دین منهای شریعت و تکلیف هستند و این با بصیرت سازگار نیست.

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام شریفی نیز در تماسی تلفنی که با وی برقرار شده بود با اشاره به جایگاه بصیرت در قرآن گفت: بصر یعنی دیدن اما بصیرت در مواردی به کار می‌رود که چشم سر کفایت نمی‌کند. بصیرت به معنای تشخیص حق و باطل به ویژه در زمان‌های حساس است.

وی ادامه داد: بصیرت ارتباط تنگاتنگی با فتنه دارد زیرا در شرایط غبارآلود فتنه است که تشخیص حق از باطل دشوار است و در چنین مواردی به داشتن بصیرت نیاز است. در جنگ جمل شخصی نزد امام علی(ع) رفت و مانده بود که حق با چه کسی است. امام علی(ع) فرمودند معیار تو برای شناخت حق از باطل اشخاص هستند در صورتی که باید حق را بشناسی تا بتوانی اهل حق را نیز شناسایی کنی.

شریفی در پایان تأکید کرد: بصیرت یکی از صفات حق تعالی است به طوری که در بیش از 40 آیه به این صفت خداوند اشاره شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار