معاون وزیر صنعت بیان کرد:

مذاکره بانک مرکزی ایران و روسیه جهت تسهیل در نقل‌ و انتقال پول

افخمی‌راد از مذاکره بانک مرکزی ایران و روسیه جهت تسهیل در نقل‌وانتقال پول خبر داد و گفت: امیدواریم با نهایی شدن این مذاکرات شاهد تسهیل در انتقال پول کالاهای صادراتی ایران به روسیه باشیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه و تجارت در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز برگزار شد با اشاره به تشریح آخرین وضعیت اقتصادی روسیه و مبادلات تجاری ایران با این کشور گفت: درآمد سالانه روسیه 15 هزار دلار است که در سال‌های گذشته نوساناتی داشته است.

وی افزود: روابط تجاری ایران با روسیه شکل‌های مختلفی دارد که هم اکنون نیازمند توسعه روابط هستیم.

معاون وزیر صنعت افزود: روسیه رتبه هشتم در اقتصاد جهانی را به  خود اختصاص داده و با 500 میلیارد دلار ذخیره ارزی توانسته 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند.

وی تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی دنیا در سال 2013 به نحوی بوده که بیشترین آمار مرتبط با ایالت متحده آمریکا، چین، آلمان و فرانسه و پس از آن ژاپن، برزیل، انگلیس و روسیه است.

به گفته افخمی تحریم‌های اقتصادی غرب بر علیه روسیه در کنار کاهش قیمت نفت، سقوط پرشیب قیمت روبل را در پی داشته به نحوی که در سال 2008 هر دلار معادل 24.875 روبل بوده که این رقم در سال 2014 به 56.04 روبل رسیده است که نشان از کاهش ارزش واحد روسیه دارد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت خاطرنشان کرد: در سال 2013 تراز تجاری روسیه با 527 میلیارد دلار صادرات مثبت بوده ضمن اینکه این کشور در مجموع 7.7 درصد تعرفه را برای کل کالاها، 11.1 درصد برای کالاهای کشاورزی و 7.2 درصد برای  کالاهای غیرکشاورزی وضع کرده است که به این ارقام 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: برای کالاهای وارداتی که از مبدأ کشورهای در حال توسعه به روسیه وارد می‌شود 25 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر صنعت به ترکیب کالاهای صادراتی و وارداتی روسیه پرداخت و گفت: سوخت‌های معدنی، آهن، فولاد، سنگ‌های گرانبها، پودرها، چوب، آلومینیوم، هواپیما از جمله کالاهای صادراتی روسیه و نیز تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، دارو، مواد پلاستیکی، دستگاه‌های اپتیک، گوشت، میوه از جمله کالاهای وارداتی به روسیه هستند.

وی ادامه داد:‌ کشورهای عمده واردکننده کالا از روسیه، هلند، چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و در کنار آن کشورهای صادرکننده به روسیه چین ، آلمان، آمریکا، اوکراین و ایتالیا هستند.

رئیس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به روابط تجاری ایران و روسیه گفت: در سال‌های 2000 تا 2011 همکاری‌های میان این دو کشور روند افزایشی داشت در سال 2018 حجم مبادلات به بالاترین سطح خود یعنی رقم 3 میلیارد و 753 میلیون دلار رسیده است و در سال 2012 بر اثر تحریم‌ها شاهد کاهش 44 درصدی مبادلات بودیم.

افخمی‌راد با اشاره به موانع مبادلات تجاری میان ایران و و روسیه زیرساخت‌های حقوقی اعم از حمل‌ونقل، قرنطینه بازرگانی و گمرک و موافقت‌نامه جذب سرمایه‌گذاری را از جمله این موانع برشمرد و گفت: مذاکراتی در رابطه با موافقت‌نامه جذب سرمایه‌گذاری انجام شده اما هنوز نهایی نشده و همچنین در رابطه با قرنطینه دامی نیز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

معاون وزیر صنعت افزود: البته روسیه 25 درصد تخفیف به کالاهای وارداتی از مبدأ ایران اعطا می‌کنداما در کنار آن از صادرکنندگان ایرانی دو برابر تعرفه را با عنوان اخذ سپرده جهت عوارض گمرکی از کالاهای ایرانی دریافت می‌کند و این رقم را ظرف یک ماه برمی‌گرداند مشروط بر اینکه اظهارات خلاف واقع نشده باشد.

وی در ادامه با اشاره به ترکیب کالاهای صادراتی ایران به روسیه در سال 2013 گفت:  160میلیون دلار میوه، 115 میلیون دلار سبزیجات، 115 میلیون دلار نمک و سولفور وهنچنین 14 میلیون دلار دارو و 4 میلیون دلار فرش همچنین 3 میلیون دلار خودرو به این کشور صادر شده است و در مقابل 232 میلیون دلار محصولات تخت‌نورد، 176 میلیون دلار گندم و 160 میلیون دلار چوب همچنین 73 میلیون دلار جو و 55 میلیون دلار ذرت از روسیه به ایران وارد شده است.

رئیس سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: با توجه به ارقام ذکر شده می‌توان این نتیجه را گرفت که پتانسیل‌های صادراتی ایران به روسیه بسیار بالاست و هم اکنون سهم ایران از بازار این کشور ناچیز است که باید آن را توسعه داد.

معاون وزیر صنعت در ادامه با اشاره به همکاری‌‌های بانکی ایران و روسیه گفت: یک شعبه از بانک ملی ایران به نام میر بیزینس بانک بر آستاراخان شعبه ایجاد کرده که خدماتی را به صادرکنندگان ایرانی بدهد البته بانک ملی ایران در روسیه از سال 1380 شعبه داشته است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان ما جهت انتقال ارز حاصل از صادرات می‌توانند با خریدار روسی توافق کند و خریدار روسی از بانک‌های روسی برای میربیزینس بانک، ال سی به روبل باز کند و میر بیزینس بانک می‌تواند پول صادرکننده را به روبل در روسیه یا به ریال در ایران تحویل دهد.

به گفته افخمی‌راد نرخ دریافت کارمزد در این بانک بالا است که این امر به دلیل نوسانات سنگینی که در روبل وجود دارد لحاظ شده تا این بانک متضرر نشود.

معاون وزیر صنعت در ادامه از مذاکرات رئیس کل بانک مرکزی ایران  و بانک مرکزی روسیه جهت تسهیل در نقل‌و‌انتقال پول خبر داد و گفت: امیدواریم با نهایی شدن این مذاکرات شاهد تسهیل در نقل‌وانتقال پول باشیم.

رئیس سازمان توسعه و تجارت به مشکلات حمل‌ونقل نیز از طریق دریایی و زمینی اشاره کرد و گفت: محدودیت پهلوگیری و نوبت‌دهی در بنادر روسیه و نبود کانتینرهای یخچال‌دار از جمله این مشکلات است که در این راستا اقداماتی را در دست اجرا داریم تا این محدودیت‌ها رفع شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، روسیه ، مبادلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار