مدیر کل اوقاف و امور خیریه کشور در دومین همایش وقف و اقتصاد گفت:

بیش از 200 شاخص و بهره‌وری جمع شده و 70 شاخص به نتیجه رسیده است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کشور گفت: استفاده از وقف اقتصادی در جامعه باعث تحرک و کاهش فاصله طبقاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین‌ محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس اوقاف  و امور خیریه کشور در دومین همایش وقف و اقتصاد با اشاره به نقش وقف در موضوع‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی. . .  در کشور افزود: آرزوی ما این است در حوزه و دانشگاه با افتخار به موضوع‌های مختلف شامل وقف و دین، وقف و تمدن، وقف و ایثار، وقف و سیاست، وقف و تعادل بپردازیم  که مهمترین وقف‌ها وقف سیاست است.

وی اظهار داشت: وقف در تاریخ اسلام و شئونات اسلامی نقش مهمی داشته است اما با حکومت نابسامان به تدریج آرام‌آرام وقف کاسته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی تصریح کرد: وقف باید نقش اساسی و کلیدی داشته باشد بیش از 200 شاخص بهره‌وری جمع‌آوری شده و بیش از 70 شاخص به نتیجه رسیده است.

وقف‌نامه‌ها توسط واقفان نوشته شده و از مهمترین اسناد وقف است.وقف‌نامه‌هایی با قدمت بیش از 11 قرن در کشور وجود دارد.

*تشریح موقوفات کشور در دومین همایش وقف و اقتصاد

محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس اوقاف و امور خیریه کشور گفت: موقوفات، رقبات، مساجد، حسینیه، مراکز آموزشی، درمانی، بهداشتی، پزشکی، مذهبی و فرهنگی و . . . بسیاری در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: 40 دانشگاه وقفی، هزار تا 1400 مدرسه آموزش و پرورش وقفی ، 400 تا 500 مراکز درمانی وقفی و بیش از 8 هزار متولی موقف در کشور وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی اشاره کرد:درآمد موقوفات کشور در سال گذشته 360 میلیارد تومان بوده است.

*لزوم مدیریت یکپارچه در وقف


محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس اوقاف و امور خیریه کشور گفت: وجود مدیریت چند گانه در موقوفات چند نرخی و چند مدیریت بودن موقوفات خود به خود حق وقف را زایل می‌کنند.

وقف باید از خانواده و آموزش و پرورش آغاز شود و باید یک الگو و مدل برای وقف جمعی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی مدیر کل اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به وضعیت وقف و شناسایی نیازهای اساسی جامعه بیان کرد: نیازهای اساسی جامعه از جمله نیازهای فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری و گره زدن آن با وقف از راهبردهای اصلی وقف اقتصادی و اقتصادی مقاومتی است.

*لزوم فرهنگسازی وقف در مدارس و رسانه ملی

محمدی در دومین همایش وقف و اقتصاد گفت: وقف باید به دانش آموزان‌ آموزش داده شود تا وقف جمعی گسترش یابد.مردم باید از طریق اصحاب رسانه و اصحاب فرهنگ وارد موقوفات و وقف جمعی شوند.

محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس اوقاف و امور خیریه کشور گفت: بحث اشتغال دغدغه اصلی نظام و دولت است. ایجاد دبیرخانه دائمی در 12 ماه سال که یافته‌های خود را جمع‌آوری و ارائه دهد و از آن به صورت عالی در ایجاد وقف استفاده شود.

ایجاد مدیریت و اشتغال زایی در سال‌های آتی در برنامه اوقاف و امور خیریه کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: وقف ، اوقاف ، موقوفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار