«رضا کیانیان» در کارگاه بازیگری ششمین جشنواره فیلم های دانشجویی:

بازیگری فن و علم است به علاوه غریزه و شانس

«رضا کیانیان» بازیگر برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون در ورک شاپ بازیگری ششمین جشنواره بین المللی فیلم های دانشجویی سطوح و مراتب بازیگری و شاخصه های بازیگر شدن را برشمرد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم های دانشجویی، رضا کیانیان مدرس کارگاه بازیگری ششمین جشنواره بین المللی فیلم های دانشجویی دانشگاه صداوسیما عصر نخستین روز برگزاری این جشنواره تعریف خودر ا از بازیگری این طور ارائه کرد: با نام بردن از بعضی بازیگران نقش خاصی به ذهن متبادر نمی شود و تنها می توان او را بازیگر دانست. در واقع با یاد کردن از او پرسوناژ خاصی به ذهن مخاطب نمی رسد. زیرا وی در هیچ کدام از این نقش ها باقی نمانده است. از این نظر بازیگری هم فن است هم علم به علاوه این که غریزه و شانس هم در آن نقش دارد. اگر بتوان بر بازیگری محیط شد می توان نقش های مختلفی را بازی کرد. هم فیلسوف بود هم شاعر هم قاتل باشیم و هم مقتول.
 
بازیگر سریال "مختار نامه" با مرتبه بندی بازیگری بر اساس آناتومی بدن عنوان کرد: مرتبه جسمانی و شهوانی یا همان روزمرگی، مرحله احساس و شوریدگی و مرحله مفاهیم را که مجردات طی آن ضبط و ثبت می شود، می توان بر بازیگری حاکم دانست. حال یک بازیگر می توان در مرحله اول باقی بماند یا در اثر تمرین و ممارست به مراحل بالاتری برسد. اما اگر به مرحله بالاتر برسد گویی مراتب پایین تر را هم به دست آورده است و تحت اختیار دارد.
 
وی با ارائه مصادیق موفق و الگوهایی از بازیگران خارجی گفت: بازیگرانی همچون تام هنکس به قدری چهره های شان عادی است که ممکن است در خیابان دیگران آنها را نشناسند. اما رابرت دنیرو و آلپاچینو چنین ویژگی ندارند و چهره خاصی دارند. آنها خود خواسته اند که خاص باشند. در واقع وقتی شروع به بازی یک نقش می کنند روحی در خود می دمند یا ناخودآگاهی را در خود زنده می کنند که آنها را خاص می کند. بنابراین بازیگری چندان چهره محور نیست و درست از زمانی این وضعیت درسینمای هالیوود رایج می شود که آلپاچینو و رابرت دنیرو ظهور می کنند. آنها ویژگی های ظاهری خاص یا زیبایی ندارند. در واقع تکرار بازی آنها را زیبا کرده است و نگاه نافذی دارند.
 
این بازیگر درباره اهمیت نگاه در بازیگری بیان داشت: نگاه مقوله ای در بازیگری است که تکنیک نمی پذیرد. از درون آدمی تغذیه می شود. از نگاه افراد می توان به احساسات آنها پی برد. نگاه هرکس آینه درون اوست و در بازیگر هم همین موضوع مصداق دارد. بنابراین اگر احساس عاشقانه ای در درون بازیگر ایجاد شود، در فیلم هم جنبه بیرونی می یابد و از نگاه بازیگر دریافت می شود و در ادامه نقش برای مخاطب باورپذیر به نظر می رسد.
 
ورک شاپ بازیگری با تدریس رضا کیانیان عصر روز گذشته-یکشنبه 7 دی ماه- به مدت 4 ساعت در سالن ورکشاپ دانشگاه صداوسیما برگزار شد.‌ همچنین در دومین روز از برگزاری این جشنواره  کارگاه آموزشی کارگردانی با حضور خسرو سینایی در دانشگاه صداوسیما هم اکنون در حال برگزاری است.
 
ششمین جشنواره بین المللی فیلم های دانشجویی هفتم تا دهم دی ماه در پردیس سینمایی ملت و دانشگاه صداوسیما به طور همزمان در حال برگزاری است. این جشنواره از ساعت 9 تا 18 میزبان علاقه مندان است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار